Jump to content

Aframe eller barnes tsx?


joakim88

Recommended Posts

Veldig godt fornøyd med 165 gr A-frame. Brukte den første gang i 2011, skøt 4 voksne elger fant igjen kula i 3 (skinnet på motsatt side). Perfekte sopper alle og 97-98% restvekt. Har ladet med n 150, og farten er ca.820m/s. Måtte prøve meg veldig fram for og få god presisjon men det tror jeg att det er flere med meg som har opplevd.... Litt sær kule, men god!!! :)

Link to comment
Share on other sites

Har brukt A-Frame i over 20 år (om en gammel mann husker rett), men har aldri blitt kompis med den i 165 grs. Sær å få til å gå godt i mine våpen i alle fall. Har mest brukt 200 grs i 30-06 og 180 grs i 308. Om du vil ha et annet tips til den kulevekta, så vil jeg anbefale North Fork 165 grs. Knallkule i 308, etter mine erfaringer! Lett å få til å samle godt, åpner lett og har stor diameter i de hastighetene jeg har brukt den.

Link to comment
Share on other sites

Alle typer kuler går ikke like bra i alle våpen - "det er bare slik".

 

A-frame er ikke konstruert for å gi best mulig presisjon, men for å gjøre godt arbeid i viltet - og det gjør den også. Jeg har dessverre svært få kuler å måle restvekt på - de går vanligvis tvers gjennom, når jeg bruker 30.06, 308 NM eller 9,3x62.

 

Jeg brukte Barnes X, både i kaliber 6,5 (100 grs - for lett til elg), 30 (150 grs) og 9,3 (250 grs), de gjorde kjempejobb i viltet, men jeg fikk alt for mye kopper i løpene. Derfor gikk jeg over til A-frame, og Oryx, da den kom. Siden har det kommet andre legeringer - riller - overflatebehandlinger på homogene kuler, og problemet med kopperavsetning er sikkert redusert. Men siden A-frame og Oryx gjør prima jobb, legger jeg ikke på meg alt arbeidet det vil være å prøve meg fram til hvilke homogene kuler som passer til hver enkelt av riflene mine (skulle hatt bare ei rifle, til all jakt, ja!).

 

Hvis man gjentatte ganger får 5-skudds-samlinger under 5 cm på 100 meter, er presisjonen god nok til norsk storviltjakt. Det oppnår jeg med både A-frame og Oryx - og finner derfor ingen grunn til å prøve de (sikkert utmerkede) homogene kulene igjen.

 

De som vil sammenligne presisjonen til forskjellige storviltkuler, i diverse våpen, og med variasjon i kruttladning og krutt-type, kan lese div. årganger av "Jakt". Jørund Lien (som har betalt for å gjøre slikt) har gjort massevis av slike tester. Og det er sjelden han finner en kombinasjon av kule, krutt og våpen som blir direkte ubrukelig til norsk elgjakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke ute etter en kule som går hull i hull på 100m, det får være opp til konkuranse skyttere. Det holder med 5cm samling på storvilt, men noe mer enn det vet jeg ikke om jeg vil overskrede. Skal bestille inn litt av begge, så får jeg prøve meg fram å se hvilke som går best i mitt våpen.

 

Legg gjerne ved noe ladedata de som har :)

Link to comment
Share on other sites

Et tips til dere som sliter med å finne god presisjon er å endre settedybden på kulene. Mål friflukt og se hvor mye lenger ut du kan sette kula. I 308win er 71mm standard patronlengde. Prøv å øke dette.

 

Det mest vanlige er å bruke oppgitt patronlengde og eksperimentere med kruttyper og kruttvekt. Mindre vanlig å eksperimentere med patronlengden. Kunne gjerne vært kombinert mere ...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...