Jump to content

Jæren og jakt


spissmus

Recommended Posts

Som student i Stavanger er naturens spissakammeret en selvfølge å bruke. Men det å finne noe, les jakte, er verre. Spørsmål har blitt spurt i jaktlag i Rogaland:

 

Spørsmål : Finner man duer på Jæren, og hvor kan du anbefale å prøve?

 

Svar : Det finnes duer på Jæren.

 

Hmmm det hjalp ikke særlig fra lokal laget.

 

Spørsmål : Som student så har man ikke allverdens av penger til jaktkort da man må i tillegg betale bensin og en halvårslønn i bompenger. Hvor kan dere anbefale for rimelig eller gratis jakt?

 

Svar : Inatur har gratis jakt.

 

 

Himmel, ikke mye hjelp der heller.

 

Er det noen som kan bistå. Mulig jeg klarer å ordne noe andejakt gjennom en bekjent som jobber i oljen. Men ellers er det småvilt som jeg er ute etter. Er gåsejakta ferdig i Rogaland, eller har ikke trekket kommet enda?

 

Finnes det noe som gratis, spiselig småvilt jakt? Eller må jeg blø 500 kroner for å jakt på et område på størrelse med en fotball bane hver dag?

 

Hva er det rimeligste alternative etter poaching?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tviler på det er så mange som har behov for å annonsere gratis jakt, og jeg vet ikke helt hvordan du forventer at folk skal tilby deg gratis jakt innen en avstand fra hybelen din hvor du ikke trenger å bruke transportmiddel som koster penger.

Mitt råd er å ydmykt banke på døra til grunneiere innen en radius du føler du kan nå uten utgifter og spørre pent om å få jakte på feks duer eller andre arter du kan spise (forstår det som at det er matauk du er ute etter) Det værste svaret du kan få er nei. Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Ja det virker nesten som du er litt oppgitt over at tilbudene om gratis jakt ikke står i kø spissmus. Det kan se ut som du har både bil og tre rifler? Hva med å selge den ene og bruke pengene på bensin om du får fatt i et terreng utenfor gangavstand? Det er ikke fett å være student, selv om staten stiller opp med gunstig lån og stipend. Men å forvente gratis jakt nærmest uten videre hvor en måtte befinne seg i landet, er nok å være vel storforlangende. Men som sagt, yter du litt og tar kontakt med mange nok grunneiere får du sikkert lov til å jakte på vilt egnet som menneskeføde.

Link to comment
Share on other sites

Det å få gratis småviltjakt er ikke umulig. Det spørs hvor god du er til å "selge" deg selv. Du kan ikke vente å finne annonser med "gratis jakt", men gidder du å slite skosåler og banke på noe dører nedover jæren med lua i handa, er det mulig å få både gratis due og andejakt. Det gjorde jeg i ungdommen og om 9 av 10 sa nei, så oppnådde jeg altså å fått meg ett jaktterreng.

Link to comment
Share on other sites

Er bare å være kreativ her, ja (og ikke sjenert)

;)

 

F.eks, så kan det være at det finnes dem med juletrefelt, som godt kunne blitt kvitt noen rådyr.

Tog/buss, er jo og en billig måte å komme seg rundt på. Er mulig at det er lettere på sør-jæren, enn rundt Stavanger, å få napp

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...