Jump to content

prosjekt 6,5-et eller annet,noen tanker??


Remington 1100

Recommended Posts

hei gått folk :winke1:

 

som mange andre her inni har jeg masse prosjekter i hode,og nå skal et realiseres!

 

tanken er og bygge ei treningsbørse for langhold,den skal også brukes på jakt av og til :)

 

det jeg har bestemt meg for er at det skal være en 6,5 av noe slag,bilige kuler meg god BC.

men hvilken 6,5 skal jeg velge??

 

vurderer:

6,5x55-masse god kjøp ammo,løpe varer lenge men det er kjedelig og gir vel ikke så mye fart som jeg vil ha.

 

6,5-284: mer fart,ikke så mange som har det(ikke her i såfall).

 

6,5x65RWS: vet vel ikke så mye om dette kalibere men frister etter det jeg her lest.

 

vurderer og bare en tikke t3 i 6,5x55 men syns den er litt for lett og den har for kort løp for å utnytte kalibret.

 

så planen er å bygge på en rem700 kasse,kan jeg feks. sette et sauer løp i den?

er også åpen for forslag :wink:

 

lader selv så er egentlig ikke så nøye med kjøp ammo,men har funnet ut at 338lapua er dyrt i lengda :lol:

 

forslag og innfo mottas med glede,kan også være inntrisert i å kjøpe et halv ferdig prosjekt vis noen her et som bare sammler støv :wink:

 

lover å holde der oppdatert etter vert :)

 

og ja slitter litt med rett skriving :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kan komme med noen tanker her, ta med i betraktningen at jeg ikke har praktisert det jeg skriver under.

Først ad løp, hvis diameteren på et Sauer-løp er stor nok foran låsepartiet til å dreie gjengeparti for en Remington 700 låskasse kan det tilpasses og kamres i det kaliberet du vil. Regner med at det er "utrangerte" DFS-løp som frister. En annen vei rundt det er å montere en Heen-muffe i låskassen og tilpasse Sauer-løpet til muffen. Denne løsningen vil uansett fungere.

 

Remington 700 er en låskasse som er lett tilgjengelig i form av billige donor-rifler, men hvis budsjettet tillater det kan du jo også vurdere å bygge på en mer forseggjort låskasse med 700-footprint. Da kan du velge blant alt som finnes av skjefter og tilbehør til 700, men få en bedre rifle. Ragnar Hansen sine låskasser ser jo ganske forlokkende ut, selv sikler jeg etter en Barnard, og der er mange andre.

 

Så kan du jo føye til et par kaliber på listen du vurderer:

- 6,5-06

- .264 Win Mag

Link to comment
Share on other sites

Enkleste og rimeligste løsning er nok Sauer 200 str i 6,5x55

 

Sett på kikkert og 2 fot så er du i mål.

ammo og ladekomponenter kjøper du gjennom skytterlaget

Når løpet er utskutt koster et nytt ca 3500 og du bytter selv på noen minutter.

 

Garantert noen i skytterlaget som kan hjelpe deg med div tips og triks med sauer(mange aktive på smøla)

Link to comment
Share on other sites

ja er nok det som er tanken med sauer løp,tenkt å ha feks. et i 6,5x55 og et med mer fart i :winke1:

 

planen å holde prisen ned siden jeg her en 338 lapua som blir brukt når det trengs 8)

 

hansen kasse hadde jeg i den første riggen min så vet at det er bra saker :winke1:

 

6,5-06 må jeg forme hylser selv og frister egentlig ikke og 264 win er vel ganske lik 6,5-284?

 

 

off sauer er jo så kjedelig men ja tanken har streifet meg,er selv med i skytterlaget

Link to comment
Share on other sites

Hvis du velger å bygge å en 700 kasse, sjekk om hullene til montasjen er rette. Min var ikke det... Var rett nok til jaktbruk (100-200 meter), men med en Zeiss Conquest, 10 s/m sidevind på 500 meter kom jeg ikke inn på skiva. Dette fant jeg selvfølgelig ut etter å ha retta inn kassa, så det var ingen vits å reklamere på den.

 

Skulle jeg valgt igjen ville jeg aldri bygd på en 700 kasse, kunne heller slengt penga i en STR 200.

Link to comment
Share on other sites

Men om du får 850, 900 eller 950m/s, hva er forskjellen? Hva er ytelsen godt for? Du har 338LM til å påke på ting som er 12-1500m unna, og 6.5kuler er 6.5kuler, uansett hvor mye krutt du stapper under dem.

6.5x47 har et lite handicap blant 6.5ene fordi den ikke helt får dreis på 9gramskulene, og 8grammerne har bare mindre BC og ferdig med det.

De større 6.5ene er veldig like. 264RM, 6.5-284, 6.5-06, RWS, 6.5x55Imp, WTF, alle topper ut rundt 950m/s eller før - skal du forbi, så er det mye løpsbytting du skal drive med i ei treningsrifle - jeg ville vurdert å lage to løp om gangen. Og skal de ikke i en Sauer, så er det en måned i året uten rifle, og 6-7k ut av døra.

Kjører du 6.5x55 er du begrenset til omlag 900m/s, får vesentlig lenger levetid på løpet, iallefall om du legger deg ned rundt 850, eller tilogmed 750m/s til ren mengdetrening på 100/200/300m. @750m/s varer det lenge, og du kan likevel skyte 9gramskuler til 1000m med godt resultat. Det slutter kanskje å virke 100-200m før über-kalibrene.

Og løpet koster 3500,- og du er uten rifle i 5 minutter, du kan ha et treningsløp, og et god-løp, et kort, et langt, og et i .22LR og trene inne med langholdsrifla.

 

Hva blir du best til å skyte av? Å runke over en Stiller i en AI stokk, med et utslitt 6.5-284 løp, eller å ligge og dunke ut 9g Scenar - du skyter godt over 1000 skudd for den ekstra kostnaden i løp... per 2-3000 skudd, dvs. sånn ca i året...

Og rosinen i pølsa, nær du trenger nye hylser, så koster en 600-boks med PATRONER 4000,- omtrent. Men 600 hylser i de andre kalibrene koster minst 6000,- og så slipper du faen meg å lade i flere uker.

 

Og likevel sitter jeg her og grubler på et nytt løp, i et nytt kaliber - :roll: Har de ikke behandling for slikt?

 

Forresten er Sauerløp for tynne til å gjenge inn ien Rem700, synd, men sant

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kjøper du sauer kan du skyte felt hver helg fra slutten på februar til litt uti mai sånn ca...

Varierende skyteavstander og skytetider kjente og ukjente avstander.

 

Skal du bli god på langhold må du trene, da går det mye ammo og du sliter ut en pipe i ny og ne.

Sauer i 6,5x55 = billig ammo og billige piper som monteres uten børsemaker.

Link to comment
Share on other sites

Enig med M67 her at kommer du opp i litt større hastigheter med 6.5 så brenner du løp. Mitt løp varte 3800 skudd, S&L løp..ladda litt over 900 m/s ..skifter løp nå ...så når jeg får igjen rifla så blir det kun jaktammo som blir laddet over 900. Jeg bruker 65 RWS. Uansett hva du bestemmer deg for så vil du ha mye morro med en 6.5...338 har du jo for de avstandene som er over 1K :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tar du en tur på bloggen til Poacher så ser du at han har landet på 6,5x55 i sitt siste løp 8)

 

Jeg mistenker bare Poacher for å ha blitt en av oss i GGGu som nærer en intens skepsis til alt som ikke enkelt kan fikses og når en ikke gidder lade hvor som helst kan få tak i ei pakke ammo som duger. Forøvrig vet jeg han fyser fælt på ei 280 AI pipe så kanskje han ikek er en helt Lost Case enda :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kan man klare å få en 6,5-284 til å fungere i en Sauer STR som enkeltskudd? Da slipper man å belaste kulene på vei opp fra magasinet og man kan ha så lang friflukt som man bare vil. Kan ikke se at den lave skuddtakten ved å ikke bruke magasin er noe problem ved langholdsskyting? Spesialrifler for disiplinen lages jo av og til med utkasteråpning på venstre side og med høyrehendt bolt og uten magasin.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Har en mistanke om hvilken T3 du har kjøpt :)

Han som hadde den tidligere delte 1. Plassen for beste gruppe under NM 500 i fjor for liggende klassen. En rifle med potensiale :)

 

Tolker skulle ikke være nødvendig nei. Bruker i allefall ikke det på mine 2 rifler når jeg skifter løp. Funker helt greit :)

 

John

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...