Jump to content

Egne kart til Garmin (installasjonsproblemer)


Erlend Meyer

Recommended Posts

Pokker ta, etter overgang til Win7 64 får jeg ikke installert et selvdefinert kart lenger. Før holdt det med en enkel reg-fil med plassering av LOC, BMAP og TDB, men nå fungerer ikke det lenger. Har sett på andre reg-filer og de inneholder mer, inklusive hex-koder og referanser til filer jeg ikke har. Er det noen enkel måte å løse dette på? Prøvde å legge inn mapsource / Basecamp på den gamle XP-maskinen, men de vil ikke installere (konfigurasjonsfeil i programmet).

 

Det er alt for lenge siden jeg lagde egne kart til at jeg husker hvordan det gjøres, og de programmene jeg trengte var omtrent like brukervennlige som en piggtråd-tanga.

Link to comment
Share on other sites

Importer kartet som bildeoverlegg i Google earth, triks til så kartet passer i forhold til GE og lagre overlegget som .kmz fil. Legg så denne filen inn i garmin under egendefinerte kart (eller noe i den duren). GE sine koordinater er ca 10m feil. Hvis det er veldig viktig at kartet er 100% så kan du lage noen punkter i mapsource som du overfører til GE for så å der det ferdig redigerte bildeoverlegget slik at dette passer med punktene fra mapsource før du lagrer og overfører .kmz filen.

 

Hvis du googler "garmin custom maps .kmz" finner du massevis av oppskrifter og YouTube snutter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde på det, men fikk ikke lastet ned Google Earth heller (det er den dagen i dag). Dessuten ikke en optimal løsning når jeg allerede har et vektorisert kart for formålet, men neste gang skal jeg nok prøve det om enheten min støtter det (gammel 60, så jeg tviler).

 

Har løst problemet ved å installere hele kartsamlingen på laptopen (fikk det til til slutt), men det er ikke ønskelig å fylle den opp med slikt. Kartene skal jo være komplette, problemet er at registeroppføringene for Win7 er så forskjellig fra de gamle. Har søkt litt rundt uten å finne noen grei beskrivelse av dette...

Link to comment
Share on other sites

Hæ? :oops:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Noen ganger føler jeg meg smådum, så jeg bare bruker de Topo Adventure-kartene som er skreddersydd for dingsbomsen (Astroen) :mrgreen:

 

Hehe :lol:

 

Det geniale med bildeoverlegg er at man kan låne et flyfoto over området man er interessert i, gjerne fra norgeibilder.no, og legge dette oppå garmin topo kartet. Vips så har man hogstflater, plantefelt, jorder, etc på gpsen. Veldig informativt i forhold til å se uttak, hvordan losen går og forutse hvor dyrene kommer.

Kan også hente kart med eiendomsgrenser, fra feks

http://www.skogoglandskap.no/kart/gards ... _internett" target="_blank" target="_blank, og legge disse inn i gpsen. Mye billigere enn å kjøpe de nyeste garmin 1:20000 kartene ( som ikke er tilgjengelige for nedlasting, ennå..).

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har laget er overleggskart med grenser for terrengene jeg jakter i, veldig kjekt på små og ukjente områder. I ett hyttefelt har jeg lagt inn grenser på 100m rundt all bebyggelse, kjekt å ikke terge på oss mer folk enn nødvendig. Men disse bildeoverleggene via Google Earth virker smarte, kan man lage gjennomsiktige kart?

Link to comment
Share on other sites

Egne kart? Med tanke på hvor mye arbeid det var ville jeg heller kjøpt hemoroider enn å gjøre det en gang til :mrgreen:

Du finner oppskrifter på nett, men det er ikke en enkel jobb eller brukervennlig programvare. Tror jeg brukte cGPSmapper og/eller ArcGis til dette, du får nesten bare søke rundt.

 

Overlegg via Google Earth finner du mer om her: http://www.garmin.com/us/products/onthetrail/custommaps

Link to comment
Share on other sites

En stund siden jeg har drevet med dette pga lite behov men legger merke til at det finnes software som er bedre egnet enn print screen og GE.

 

 

Da alle norgeibilder.no ligger i det riktige koordinatsystemet (i motsetning til GE) så vil en software som klarer å konvertere et utsnitt med tilhørende koordinater være genialt! Blir nok litt leting etter denne softwaren ila neste uke..

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har laget er overleggskart med grenser for terrengene jeg jakter i, veldig kjekt på små og ukjente områder. I ett hyttefelt har jeg lagt inn grenser på 100m rundt all bebyggelse, kjekt å ikke terge på oss mer folk enn nødvendig. Men disse bildeoverleggene via Google Earth virker smarte, kan man lage gjennomsiktige kart?

 

Tror det. Du velger "gjennomsiktigheten" når du redigerer i GE. Garmin topo kartene syntes uansett igjennom overlegget på gpsen så du ønsker i utgangspunktet et overlegg med lite "gjennomsiktighet".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...