Jump to content

forsikring av optik og jaktutstyr generelt


jnl1000

Recommended Posts

Hei

Tanken om forsikring slo meg når jeg for nedfor en bratt kant sist helg, med drillingen og mitt ikke altfor kostbare sikte, i forhold til hva god optikk koster da!! Det gikk helt fint med både meg og børsa!

 

Jeg, liksom mange sikkert, betaler masse peng et bolag, bil, hus, mc , innbo, reise m.m, og har sjelden fått bruk for det. En dag kom gutten hjem med sin pc ødelagt, og jeg tenkte selvfølgelig at dette dekkes, men nei, ikke reise, ikke innbo, så det var bare å bla opp!

 

Nå har jeg aldrig ødelagt noe våpen eller sikte på jakt. Jeg mener at man ikke skal unnlate å fortelle noe, eller lyve om forløp m.m, men når jeg sjekket opp det jeg hadde, ville det ikke dekkt utstyr som blir ødelagt i forbindelse med jakt, så da må man betale ekstra....

Hvis man ikke er på jakt reise da, eller får det sjælt hjemme! Hmm

 

bare føre var, men er det noen andre som gjort seg noen tanker rundt detta tema, eller har noen erfaringer? En dag vil man jo få en bulk i røret, knekke en kostbar stokk! Har bare ikke tenkt på det før jeg reklektert rundt hva man egentlig betaler i forsikring, og hva man faktiskt får ( eller ikke)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde i følge mitt selskap den beste reiseforsikringen, uten at jeg noen gang hadde sjekket opp hva det innebar.

Sist jeg var i tsjekkia på jakt klarte den lokale kjenntmannen det kunststykke å kjøre over ryggsekken min mens vi var ute på jakt.

Den inneholdt bla avstandsmåler og digitalkameraet mitt, begge disse ble ødelagt. Selfølgelig meget ergelig der og da, men trøstet meg med at dette hadde jeg jo en skikkelig forskikring som ordnet opp i..... Helt til jeg kom hjem å ringte mitt selskap.

Jeg fortalte det som det var, men da kalte de det en "tabbe" og da var max utbetaling 2500,-

 

Helt latterlig, men selfølgelig min egen feil da jeg ikke har lest skikkelig igjennom forsikrings avtalen.

 

Så til neste reise skal det ordnes en annen forsikring som passer mitt behov.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forsikret ei rifle og en kikkert i if sammen med alt annet jeg har forsikret. Det er fordi det er en viss sjangs for at noe skjer når jeg er på seljakt og hopper inn og ut av båt. Har det forsikret for 13.000 med en egenandel på 500. Koster den nette sum av 210 kr i året, eller 17,50 per mnd. En dag vil det nok være verdt pengene ;)

Link to comment
Share on other sites

Bruk en spesialforsikring samme som f.eks laptoper og kameraer etc etc.

Jeg traspet en stokk til et visst tysk våpen. Min skyld definitivt. Ringte forsikringen- full utbetaling, ingen spørsmål. Smil og god service- uhell kan skje!!!!!

 

Kjempefornøyd-vet ikke hva det koster i året, men det spiller ingen rolle når du vet at det virker.

Link to comment
Share on other sites

Slik det er idag, må du ha en verdi forsikring på hvert enkelt våpen.

 

Brenner huset opp så går dette på innbo, har du det med deg på reise/jakt så må du ha verdi forsikring på hvert enkelt våpen. Har man da litt forskjellig type våpen så blir dette en del kroner i året.

Burde vært en forsikring som dekket 1stk våpen inntil kr: xx uansett hvilket våpen du hadde med deg på reise

 

Reiser jeg på EM så er det et våpen, skal jeg på hjortejakt er det et helt annet våpen. Når da enkelte har drilling, kombi, hagle + + + så blir det litt i overkant dyrt.

Har bladet Jakt denne forsikringen enda? Jeg finner det ikke på hjemmesiden deres?

Jakt

Link to comment
Share on other sites

Så bra!

 

Men, den gjelder kun på jakt i Norden!

Da er du like langt for de som reiser til Afrika/Canada/Skottland etc... Og hva med de som driver konkuranseskyting?

Her syntes jeg faktisk NJFF burde få til en avtale som inbefattet 1stk våpen uansett hvilket du tok med deg på reise!

 

NJFF har jo jaktfelt som konkuranse. Så de kan jo fint innbefatte det

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...