Jump to content

Pressisjon 243 win!?!


Eivind12345

Recommended Posts

Hei

 

Har akkurat kjøpt meg en Rem 700 sps varmint. Har byttet stokk til en Bell og Carlson medalist. Har brekt inn løpet med 100 skudd Fusion, og presisjonen har vært super.

Har nå lada endel til den, men får det ikke til å samle skikkelig. Lader scenar 90gr med vv N550 bak, har prøvd forskjellige kruttmegder og col. Men med samme resultat.

Noen tips? Feil krutt? Lurer på å prøve n160 for å få bedre fyllingsgrad.

Link to comment
Share on other sites

Ikke heng deg så opp i fyllingsgrad, jeg har et inntrykk av at det har like lite å si som friflukt for presisjonen sin del. Jakttfeltladninga mi i 22-250 er 23 grs n-120 bak ei nosler cc. Denne samler på klisterlappen og da er hylsa litt over halvfull og det er masse friflukt ;) Det er samme inntrykk som jeg har i 308 og 338wm

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt 45 grs N15 bak 90 grs Scenar i sako'n min med 72 cm løp, dette gir 1000 m/s

Dette er en ladning som en ikke må gå rett på, pga variasjoner på kruttlott og våpen.

Har ikke gått høyere i min rifle, men tipper den ikke er langt unna max. Presis og stabil ladning.

Så N15 kan være en vei å gå

 

John

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. Har ikke noe vv n160, men har norma n15 så får prøve det.

Er egentlig ikke så opptatt av fyllingsgrad, da jeg ikke har hatt noe problemer med presisjon i en tikka t3 i 308win med forskjellige kruttmengder med både n140 og n550.

Men er litt rådvill her, har kjøpt rifla med tankepå å ha noe som går skikkelig godt og da er det kjedelig når den ikke gjør det.

Er 243 vanskelig å få til å gå godt??

Link to comment
Share on other sites

243 har vel et rykte på seg for å være litt sær.

I min 243, så vil den ikke ha kuler over 80 grs. Da sprer den godt, men får den rette maten, så setter den kulene nesten hull i hull.

Har brukt mye tid og kuler på å finne rette ladning.

Min liker veldig godt v-max og hornady FMJ.

Har ikke testet så mye jaktkuler i den.

Men først ville eg prøvd ei lett kule, for å se om den går bra, bare for å sjekket riflestigningen, ellers så prøv å lad opp endel skot, 5 og 5 med forskjellige settedybde på kulene.

Link to comment
Share on other sites

Min remington vtr spytter ut alle kulene jeg har gitt den, både hjemmeladet til ferdigrulla fra fabrikk med meget god presisjon.

Nosler BT 70gr

Nosler Partition 85gr

Federal fusion

Norma jaktmatch

Barnes ttsx 85gr

 

Eneste den ikke ville samle helt perfekt var renington corelokt ultra...

Link to comment
Share on other sites

Har en Win mod 7, denne var svært sær på alt jeg foret den med. Byttet til et shilenløp og nå går alt så mye bedre. Har kun ladet med N160 etter løps byeete, men med dette kruttet går alle kuler jeg har fra 70 - 100 grain som en stråle. Dermed ser jeg ikke for meg å eksperimentere med annet på en stund. (Er lei etter uttallige skuffende runder på skytebanen) Det skal og sies at orginal løpet hadde en "særdeles" lang friflukt

Link to comment
Share on other sites

Husk at Remington spyr ut billige rifler fra sin fabrikk og en standard 700 SPS Varmint, som ikke er blueprintet er ingen garanti for presisjon! Selv for 20 år siden var pipebytte vanlig. Normalt er 243Win/6mm enkel å arbeide med for å få tette samlinger, om våpenet kan!

Link to comment
Share on other sites

Takk igjen for svar.

Setter veldig pris på å få noen tips, har vært småforbanna endel kvelder etter å ha vært på banen. Skal lade noe med n15 i kveld så blir spennans å se åssen det går.

Har bestilt vv n160 krutt, og sierra match king 95grs. Noen som har erfaring med disse kulene?

 

 

Prøv Sierra 75 HP og Sierra 85 HPBT. Dette er kuler som ofte går svært godt, og husk på at amerikanerne ofte bruker lette kuler i 243. Kulestigningen er ofte justert til 60-85grs kuler, uten at jeg vet hva din Remington har..

 

I min 243 Ackley Improved fungerer 85HPBT og N150 krutt svært godt. I en vanlig 243 bør 33-35grs fungerer..

 

M

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært på banen, og er fornøyd til en forandring.

Lada fra 43grs og opp 0,5grs opp til 45 med n15 krutt, og dette var andre saker. Samlet bra alle ladningene, men 45grs ladinga var best. 18mm 3skudd 100m. Og ingen tegn til for gøyt trykk.

 

Skal prøve meg på 45,5 og 46 i mårra.

 

Så er det bare å få rigga til gongen på 350 metern :D

Link to comment
Share on other sites

Godt å høre du er på rett vei :)

 

Jeg har også ladet Nosler 95 grs bt, da med 1 grs mindre ladning. Denne er tenkt til Rådyrjakt.

Har ikke kronografert denne ladningen men tipper på ca 950 ms ut ifra Shooter programmet.

Ikke gjort noen presisjons test annet enn på stål på passe drugt hold. Sentertreff hele veien om skytter'n gjør jobben, og det er bra nok for meg :)

Denne ladningen går 1 knepp under Scenar'n på 100 meter.

 

Sako'n har 1-10 stigning

Link to comment
Share on other sites

I min 243AI er 95BT og 46grs MRP helt konge! 3 skudd 6mm på 100m, og 3 skudd 15mm på 200m!

 

Mitt løp er særdeles kresent på krutt og kuler, men da jeg treffer blir det særdeles bra :)

 

NB; en 243AI har ca 6-7% større hylsevolum enn 243Win, og oppnår rundt 5% høyere hsatigheter.

Med andre ord er det farlig å bruke disse ladedataene i en vanlig 243.

 

M

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...