Jump to content

Tikka 3 eller Howa Hogue


Hunter_x

Recommended Posts

Står vel skrevet noen ord om begge disse riflene her inne vil jeg tro. Howa har jeg aldri prøvd men har hatt to tikka t3. En i 223 og den jeg har nå i 6, 5. Som pluss får du knallpresisjon, bra avtrekk, og en glatt mekanisme. Minus er en litt billig stokk i tikka lite. Men den funker og er en bruksstokk. Treskudds magasinet er også veldig greit. Femskudds magasinet er dyrt og tåler lite juling. Tikka har topp presisjon fra dag en og trenger ikke "innkjøring".

Link to comment
Share on other sites

Har ganske så mye erfaring med begge ved salg av sikkert 500 av den første og mer enn 2000 den andre siste 4-5 år så ta anbefalingen fra en selger for det det er.

 

Om valget stod mellom de to ulike ville rådet fra min side om du var min kunde vært basert på kaliber og kuler som skal skytes i de begge.

 

Teknisk sett er begge topp rifler i prisklassen med noen plusser og minus på begge.

Avtrekk om det er snakk om nye rifler - hipp som happ = knall på begge.

Stokk, underbeslag osv Stokk med alusøyler samt stål og aluminium i alle deler = Stor fordel Howa.

Løst magasin på Tikka'n = Fordel Tikka.

Presisjon 223/308 = Ekstremt gode på Howa. 223 spesielt på Tikka litt bob bob= Fordel Howa.

6,5x55 Tunge kuler same same= dvs strålende på begge.

Lette kuler = Bedre på Tikka. 6,5 presisjon = Fordel Tikka.

Montasjer ; std hull for montasjer på Howa, frest for spesielle montasjer på Tikka = større utvalg i montasjeløsninger til Howa. Fordel Howa. Om du ikke trenger mulighetene kan du se bort fra siste punkt

Bedding om det skulle behøves for å melke siste rest av presisjon ut av de har Tikka en dårlig løsning med løs aluminiumsklakk satt fast i stokken. Howa rekylklakk integrert del av låskassen = Fordel Howa. Rett ut av eske som punktet over = ikke viktig i mindre kalibere. Merkbart i kalibere med litt rekyl da en ofte finner aluspon i stokken i 9,3/300Mag osv.

 

Om du skal bygge noe spesielt en gang - er det veldig godt utvalg i montasjer, stokker, underbeslag osv til Howa. Litt mindre å velge i i Tikka i totalt sett i den store verden. Her hjemme ikke all verden forskjell om du skal handle lagervarer i Norge.

 

Konklusjon - tja si det. Velg den du har mest lyst på - ingen av dem blir feil.

 

Prismessig bør det være rundt/drøyt/ca 1000,- fordel Howa riflene i en pakke.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det er ingen tvil om at Sauer 150 vet mye mer om rifler enn meg, men jeg er desperat uenig i en ting han skriver, og det er at det er ett fett om du velger Howa eller Tikka hva angår avtrekket. Jeg kjøpte en riflepakke med Howa 1500 i .308 win, og har vært så misfornøyd med avtrekket at jeg ville solgt hele greia om jeg hadde syntes jeg hadde råd til å ta tapet. Først begynte jeg med å gjøre hva jeg kunne med justeringsskruene, men knirk, knirk og atter knirk. Til slutt prøvde jeg å polere litt etter instruksjon fra youtube, men det ble bare verre. Og i og med at jeg hadde rotet med dette selv mistet jeg reklamasjonsretten, forstås. Så, jeg betalte for å få satt inn et nytt originalavtrekk....like ræva. Så fikk jeg satt inn et HACTavtrekk (som de nye Howaene kommer med). Føltes bra i butikken, men etter noen skudd på banen var sannelig det lille "sandkornet" like før skuddet går kommet inn der også. Siste mulighet nå er vel Timney fra Midway. Med postgang kommer det på 1500,-, så regn det beløpet inn i pakka, mener nå jeg. Ikke vet jeg hvor bra det er heller, men jeg hører mye godord om det.

 

Det skal nevnes at jeg der jeg kjøpte Howaen har jeg blitt fortalt at jeg er langt mer kresen enn gjennomsnittet når det gjelder avtrekk. Det er et utsagn jeg neppe er den rette til å kommentere, men de Tikkaene jeg hittil har kjent på har vært helt nydelige rett ut av boksen. Broren min har f. eks. en Tikka som nå er femten år gammel. Den er IKKE skånsomt behandlet på noe vis, men avtrekket er fortsatt helt nydelig. Litt på den tunge siden, kanskje, men ikke noe tull.

 

Du får ta dette som synspunktet fra en potensiell særling, da. Men om ikke avtrekket er rent, hvor bra er da rifla?!

Link to comment
Share on other sites

Rart at de gamle orginale Howa-avtrekkene jeg har justert og polert har holdt seg i flere år..! Etter det enkelte folk skriver på forumet her så skal det jo ikke være mulig. Jeg vedder på at avtrekket på min howa er bedre enn omtrent noe annet av det man får kjøpt for 1500-2000 kr. Det er bare å gjøre jobben sånn som den skal gjøres og vips så har du et avtrekk av matchgrad! :wink: Og nei, det gjelder ikke bare dette ene avtrekket, jeg har gjort det på flere

Link to comment
Share on other sites

Tviler ikke et sekund på det du skriver, LeivVidar! Har hørt om andre som også har klart å polere seg fram til glimrende og stabile resultater med originale Howa-avtrekk. Men det innebærer altså en god del fikling, og skal man polere selv trengs litt utstyr + at man virkelig vet hva man gjør. Har man ingen kunnskaper om slikt fra før, må man bruke en god del tid på å sette seg inn i sakene (i og for seg interessant, men...), og noen garanti for et godt resultat har man heller ikke, om man har et blankt utgangspunkt slik som f.eks. jeg har.

 

Så, tilbake til tråden, ut av esken godt avtrekk fra Tikka, eller byggesettavtrekk fra Howa (i hvert fall om man har uflaks med Howa, slik jeg hadde med tre avtrekk på rad). Man kan selvfølgelig også bruke penger hos en børsemaker, men jeg vet ikke, jeg: skal det å kjøpe rifle virkelig innebære avtaler, levering, venting, henting, betaling.....eller skal avtrekket være godt i utgangspunktet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en litt tilårskommen Howa, avtrekket ble brukbart etter en tur hos bøsjemaker, men aldri helt topp. Kjøpte et Rifle Basix avtrekk, og nå er avtrekket meget bra, langt bedre en noe standaravtrekk på tika.

Nå har jeg ikke kjent på avtrekkene som sitter på nye Howa'r så skal ikke utale meg om de.

Det som derimot må sies er at presisjonen på min Howa er overordentlig bra, noe som har vært en gjenganger når folk skriver om Howa her inne.

Link to comment
Share on other sites

För min del är valet enkelt.

Tikka alla dagar i veckan.

 

Hur en rund låda som är gjord för öppna riktmedel kan få fördel framför integrerade baser är en gåta.

Givetvis är integrerade baser att föredra, de kommer aldrig att lossna och de är raka!

 

Precisionen vinner Tikka.

Tikka är enligt min åsikt marknadens bäst skjutande standardstudsare.

 

Så för min del är valet enkelt, jag betalar hellre dubbelt så mycket för en T3 som för en Hova.

 

Håkan

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...