Jump to content

Hvor står det rein på Ringebufjellet?


Muntjac

Recommended Posts

har vært de 3 siste dagene rundt dørmyrene og mot hirisjøen. sett bare 1 simle og 1 kalv pluss en 60/70 kilos bukk i går.

det var flere lokale jegere fra ringebu der i går fordi været har vært og er slik at det forventes at dyrene kommer til dørmyrene.

dørmyrene er mellom muen og hirisjøen

Link to comment
Share on other sites

Jeg var på Friisveien torsdag 30., da så vi 5 rein, ei simle ble skutt. Vi var masse jegere, som kjørte temmelig planløst langs veien, og sideveiene, i styggeværet. På kvelden kom tre karer som hadde skutt 2 rein, jeg vet ikke hvor det var.

 

Da var det "andre boller" lenger sør. Lørdag 1. var det minst 71 rein på myrene ved Søndre Samtjønna, søndag og mandag var det også dyr der, og tirsdag morgen skjøt jeg en fin kalv ved østenden av tjønna (Lørdag lå jeg en halvtime og så på en flokk med to trofébukker, på fint skuddhold, da er det irriterende å ha bare kalvekort). På torsdag 6. var "kollegaen" min (jeg var gjeter for Fåvang gjeterlag) på jakt, og fulgte en flokk på ca. 7 dyr, med to kalver, fra Samtjønnene til Gammellægret, hvor han støkket dyrene.

 

Jeg anbefaler dere å telte oppe på Bølhøgda (ta med vann!), der har dere utsikt til myrene både i Samdalen og rundt Samtjønnene, og dessuten utsikt til fjellene fra Kvien til Eldåhøgda. Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Skal opp til Ringebu (fjellstyre) til helgen og jakte. Er det noen som har sett dyr der i det siste og kan gi noen tips? Har bare kalvekort, men gleder oss likevel. Tips om enslige kalver er selvfølgelig også fint.

Hvordan går det oppe på ringebufjellet?

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Takk for alle tips. Lørdag gikk vi rundt hirisjøhøgdene ettr tips fra oppsynet, men så kun en flokk langt mot vest.

 

I dag gikk vi inn på jammerdal/remdalshøgdene i snøvær og tåke og stadig dårligere sikt, så gav opp på formmidagen og gikk ned til Friisveien. Der var det litt Rally Reinsdyrjakt som foregikk som vanlig. Så en flokk som forsøkte å krysse veien i full panikk ved allmeninngsgrensa vest, men vi avsluttet tidlig og dro hjem.

 

Prøver igjen til helga og håper på godvær, mye dyr og lite jegere :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...