Jump to content

Ny Hagle :P 5-10 000


heyho

Recommended Posts

Heisann,

 

Har nylig avlagt jegerprøve og tenker så smått å begynne med småviltjakt.

 

Regner med å bruke 5- 10000kr på hagle, har vært rundt i forskjellige butikker

samt snakket med en rekke personer men blir liksom ikke klokere.

 

Har endt opp med 3 alternativer:

 

-Lanber 2082

 

-Sabatti Jakt

 

-Fausti Albion

 

Noen som har noen tips eller erfaringer med noen av disse haglene? :) På forhånd takk :)

Link to comment
Share on other sites

Noen god grunn til det? :)

 

Glemte å nevne at ambisjonene til å begynne med, vil være å gå på skytebane 2-3 ganger uken for å

trene, hvorvidt dette blir fulgt opp på lengre sikt er jo en annen sak...

 

Men tenker litt i retning av at mange skudd vil føre til slark i våpenet?

 

Det var altså med andre ord hvilket våpen dere kan tenke dere tåler mest skudd...?

 

Men takk for tipset foreløbig i hvert fall :P

Link to comment
Share on other sites

Sabatti er italienernes svar på russernes Baikal.

 

Ikke veldig vakker å se på, ikke av de letteste, men du verden, den holder. Det smeller hver gang, og det er livstidsgaranti på deler. Ville nok gått for den av disse tre!

 

Kjøpte et slikt jern til høvdingen i fjor, og den virker som en virkelig solid dings. En kamerat hadde Sabatti i flere år. Bra saker. Var veldig fornøyd med den selv. En annen har en slik i tillegg til en gammel Merkel o/u. Sabattien er med der det er tøffest forhold i skogen. Merkelen er nok mer rypehagla for han. Han bruker for øvrig Merkelen når jeg er med på jakt, sannsynligvis fordi han vet jeg er forgapt i Merkel... :twisted::lol:

 

Det er imidlertid et lite men. Kolben på Sabattihaglene er veldig rette. I hvert fall har de vært det på de jeg har tuklet på. Rett kolbe passer ikke for alle.

 

Hvordan alternativene dine er, vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Flere gode innspill.

Ja, har sett at en del er fornøyd med Silma, men har og sett at ganske mange er misfornøyd..

Det er jo nettopp det som gjør valget veldig vanskelig, alle har jo hver sin smak... Ikke vet jeg hvordan man skal tolke forskjellige utsagn

om div fabrikater :P Regner med det er en del subjektivitet hos hver og enkelt.. :P

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg heller mot Lanber'en. Slipper jo ganske rimelig unna da (ca 6500,-)

 

Men ingen som har erfaring med Fausti Albion? Må si jeg ble litt giret på denne når jeg fikk kjenne på den :o

Hva får man for å spytte i 3500,- ekstra i forhold til Lanber?

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg hatt en Sabatti multichoke i et års tid nå. Meg forstått er det nesten den samme som jakt, bortsett fra løse choker.

 

Min erfaring etter ca 800 skudd med den er at den er bunnsolid. Like thight og fin som den var ved innkjøp. Aldri hatt problem med den. Et godt arbeidsjern :grin:

 

At det er livstidsgaranti på deler er heller ingen uting.

 

Det er min erfaring.

 

Sent from my GT-S5690 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Å kalle en hagle bunnsolid etter 800 skudd blir litt morsomt..Vis meg en etter 20-30000 skudd!Har vært borti diverse nevnte merker som har sviktet under første serien på bana!Om du reiser 60mil for å jakte Ryper,og er langt innpå fjellet når hagla svikter,ja da er ikke livstidsgaranti på deler mye verdt :winke1: Mange billighagler kan være mandagsutgaver,og noen holder lengre før problemene dukker opp,feil kan det være på mange typer,men har ved riktig bruk sett svært lite feil på Lanber!Men de holder neppe like lenge og feilfritt som Beretta og Browning,men snakker en helt annen pris også..

Link to comment
Share on other sites

Da får du bare le deg ihjel, Cameron :lol: .

 

I forhold til at trådstarter skal begynne SMÅTT med småviltjakt og er ute etter en hagle i 5000 - 10 000kr klassen, syntes jeg det er feil å klage over eventuelle feil som stikker seg frem etter 20 - 30000 skudd. For en gjennomsnittlig jeger med kanskje 40-50 serier på banen hvert år (noe jeg mistenker er mye for gjennomsnittet), vil det jo ta over 20 år før hagla er oppe i det antall avfyrte skudd. Da vil man sikkert ha skiftet hagle uansett.

Ingen oppgående person forventer top nodge-kvalitet på en hagle i billig-klassen.

 

Du har sikkert gode grunner til å mislike Sabatti, men jeg syntes det blir litt feil å henge seg opp i hvordan hagla oppfører seg etter rundt 20 års drift i skog, mark og bane når innvesteringen er litt over 5000 kr :| Men for all del... Det kan jo være at trådstarter syntes dette er viktig.

 

PS! Jeg prøver ikke å si at Sabatti er det rette valget.. Bare at det er en god kandidat :)

 

EDIT: Og jeg er ikke i kranglehumør om det oppfattes slik ;) ... Vil bare få frem min mening :)

Link to comment
Share on other sites

Ser den!Men les nå hva som står her da mann!Gutten vil skyte 2-3 dager i uka på bane,gjør han det hver uke noen år,så blir det fort noen tusen skudd!Han nevner også slark,hvor fort kommer den..Jeg nevnte ikke spesielt om problemer etter 20-30 tusen skudd!Jeg sa vi har sett hagler har sviktet etter noen få skudd!Da snakker jeg under 20skudd!Eks:Min Silma var totalt utslitt etter 800skudd..(de første so under første serienm kom til landet)Min samboers Sabatti funket ikke etter 50 skudd,måtte bytte den i ny,og er ikke imponert over den andre heller..En venn kjøpte ny Exxo/Bettinsoli,den sviktet etter 8 skudd!Sendte den inn 3 ganger til reperasjon,men ble aldrig brukbar,bare klikk..til slutt fikk han ny,samme modell,og den klikket også under første serie!Samme har jeg sett på flere av disse,Skrot!Derfor sier jeg:skal man ha hagle under 10000kr,så anbefaler jeg Lanber,selv om det kan finnes mandagsutgaver av de også..men har ikke sett noen.Har forresten full forståelse av at folk sor er nybgynnere,eller har dårlig råd vil ha billig hagle,men kjøp noe som fungerer!Evt brukt Beretta e.l,kjedelig om hagla svikter innpå fjellet..Lykke til med valget uansett!Har bare sagt litt om mine erfaringer,kunne nevnt flere men..

Link to comment
Share on other sites

Ingen kan si at en hagle er bunnsolid fordi den ikke har blitt slarkete etter 800 skudd, 800 skudd er ingen ting. Om en hagle hadde blitt slarkete etter feks 8000 skudd hadde jeg kalt det merket for møkk og ubrukbart, men det er meg. :wink: Med en ørliten interesse for leirdueskyting går det fort 1000 skudd på noen uker, og det er å håpe at en ny jeger skyter en god del runder med akkurat det, noe heyho gledelig nok har planer om å gjøre. Om hagla da kneler etter et par tusen skudd er jeg redd lysten på skyting får en knekk.

 

Pesonlig hadde jeg droppet ny hagle og heller gått for en pent brukt, med 10 lapper snuser du på feks Beretta, Browning, Skb, Miroku, osv som vil tåle all den skytingen du har lyst til å utsette de for :)

Og du har fjernet det meste av verditapet om du skulle finne på å bytte om noen år, med godt vedlikehold vil denne hagla gi deg omtrent det samme tilbake som den dagen du kjøpte den.

Link to comment
Share on other sites

No i leirduesesongen kan eg trygt sei at det går fort med ammunisjonen, går kanskje ikkje like fort på ein skytebane der det er litt meir serriøst.

Sjølv skyt eg heime med venner og då gjeng det fort! Iallefall når det blir konkuransar ut av det, noko det plagar å bli.

 

Sjølv har eg ein gamal øst tysker på 1970. Sjølv har eg nok skote eit par 1000 skot med den og har ingen aning på kor mykje det har gått før, men den held seg fin og ingen slark. Kjøpt for nesten ingenting og er fornøgd! Brukt er fint!

 

- Aslak

Link to comment
Share on other sites

Det er en ting jeg har fått erfare med hagler, de skal passe til skytteren. Da blyforbudet kom hadde jeg en dobbelløper Sauer som jeg skjøt all right med, men den var ikke godkjent for stål, så etter å ha testet noe sånn som 50 forskjellige hagler endte jeg opp med en Bettinsoli til bortimot 15 lapper, jeg mente den passet meg. Jeg tok feil viste det seg på lerduebanen, jeg traff mindre enn halvparten av duene. Først til Aina hos Børselars for å klage min nød, hun henviste meg til bøssemaker Hagen som ba meg legge an og sikte på nesa hans, etter to forsøk sa han: "Du har kjøpt katta i sekken, du må justere Cast off 8 mm". Nå er justeringen gjort, jeg hentet hagla i går, rypejakta begynner til mandag, og jeg er spent på om jeg treffer nå.

 

Derfor, se mindre på hvilket merke du handler, forsikre deg først om at du får en hagle som passer til deg. Skikkelige våpenbutikker sørger for at hagla er tilpasset deg når du kjøper, på XXL og slike må du sørge for det selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg beklager utsagnet om bunnsolid. Jeg ser at det ble skrevet på en måte som det garantert blir feil. Dro inn talemåten i skrivingen.... Farlig ;-)

 

At trådstarter har skrevet at han skal 2-3 ganger i uka har gått meg hus forbi... Da snakker vi langt unna min bruk, og jeg sniker meg krokrygget ut av denne tråden ;-)

 

Betviler ikke kunnskapen din Cameron. Du bør ha mye mer erfaring og kunskap enn meg, siden du har holdt på mange år mer enn meg :-)

 

Men som fersking i fjor så kjenner jeg meg igjen i trådstarers startfase. Personlig ble et ønske om mye lerdueskyting fort ekstremt dyrt og tidkrevende. Etter noen måneder ble det fort mindre og mindre..

 

Men uansett er jeg veldig fornøyd med sabatti til mitt bruk det siste året. Det er det inntrykket jeg har av de fleste andre langt mer erfarne sabatti-skyttere :smile:

 

Beklager igjen for ordlegging og dårlig lesing i postene...

 

Sent from my GT-S5690 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

som et svar på cameron sitt innlegg så har jeg en kompis med lanber hagle, den klikker ofte og har ved noen anledninger fyrt av begge løp på samme avtrekk. kan vell kalles skrot det å da?

 

den lokale leirduebanen her låner ut sabatti til de som ikke har egen hagle, men som tar en tur for å skyte for gøy. stort sett i bruk 2 kvelder for uka og har aldri hatt et feilskjær. også en stor andel som har anskaffet seg slik hagle, aldri hørt noe negativt.

 

ikke for å krangle. men det å kalle andre merker for skrot er snobbete, trenger ikke en beretta for å skyte fugler.

Link to comment
Share on other sites

Så var det på an igjen..For det første:Snobb har jeg aldrig vært!For det andre:Jeg skrev om du gidder å lese:Det finnes mandagsutgaver av Lanber og..bare i mye mindre skala!Det at du vet om EN eneste Lanber som fjusker litt,sier meg lite..kan komme av dårlig behandlig,null vedlikehold også!Er ikke så opptatt av andres erfaringer,jeg har sett hva som funker selv,og hva som IKKE funker!Kjenner til børsemakere med 40års erfaring som har samme intrykk/erfaring med nevnte merker,og som anbefaler det samme som meg.Men for all del,kjøp det dere liker selv,men ikke syt her på kammeret når den går i oppløsning..

Link to comment
Share on other sites

som et svar på cameron sitt innlegg så har jeg en kompis med lanber hagle, den klikker ofte og har ved noen anledninger fyrt av begge løp på samme avtrekk. kan vell kalles skrot det å da?

 

Om du har hørt om en som ikke var bra, behøver ikke nødvendig vis bety att all Lanber er skrot, eller ?

Jeg har en kompis som sliter litt med sin Beretta Silver Pigion, jeg sier ikke dermed at all Beretta er søppel... jo foresten, til alle som har det, men det er bare for å fyre de opp.. ;)

 

Til trådstarter: Sier til deg som jeg sa til en annen som spurte meg på banen, "Drit i hva hagla heter, fin en som passer DEG og som DU liker"

 

Fikk hyggelig melding med takk for hjelpen etter at han felte sine to første fugler :)

Link to comment
Share on other sites

Da bærer det avgårde til våpenbutikk i morgen, etter en laaaang venting på godkjent søknad... Får se hva jeg ender opp med.. :P Er enda ikke sikker, så får ta meg god tid i morgen og kjenne på litt forskjellige.. :D

 

Takk for innspill til alle som har deltatt her i tråden :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...