Jump to content

Drømmehagla : Lever action


Eriksendrul

Recommended Posts

Hei alle sammen =)

 

Jeg har da utrolig lyst på en lever action hagle , jeg har ingen ide om hvor jeg kan få tak i dette og jeg er ganske sikker på at det ikke er mange her i landet ,

 

ser på bilder osv og ser mange er veldig korte , dvs at det blir ei dårlig hagle og jakte med ,

 

Vet noen av dere hvilken modell osv som egner seg for jakt evt hvor mye det koster og få den over sjøen og inn i norge ?

 

Jeg vet noen ukjente våpentyper må gjennom en godkjenning før den kan brukes/selges i norge og at det kan koste 10-15.000 kroner , vet ikke om det kan være tilfellet her ?

 

Jeg vet det kan være upraktisk og klønete på jakt men det sier folk om pumphagle også selv har jeg skutt mye med sistnenvte ! men nå har jeg lyst på ei lever action hagle

 

er forelska i western type våpen og lever action generelt og jeg liker og være han med de anderledes tinga =)

 

takk for all hjelp =)

Link to comment
Share on other sites

Ja men hvor kan jeg få tak i denne ? =P er helt blank på det med og få våpen generelt bortsett fra vanlige våpen , Nettop kjøpt ei ny hagle ( brukt 1.500 kr ) bare for og ha egen , Men tenkte og peke ut ei lever action hagle jeg evt skal spare litt til siden jeg har ikke så alvorlig mye penger på den lønna jeg får

 

 

Denne har jeg lyst på , Det er en Winchester Model 1887 Lever Action Shotgun 28"

 

01543_r.jpg&class=FlashViewer

Link to comment
Share on other sites

Det ligger en Chiappa (Italiensk replika) til salgs på kammeret,

den Kommer fra Børselars på Dal som jeg tror har fler inne.

Ellers er det en del Norinco kina kopier der ute. Har nettopp solgt min for under halvparten av det Chiappan er lagt ut for. Begge haglene har litt underlig rykte på funskjon og driftbarhet, men chiappan ser bedre ut.

 

Løpslengde reguleres med baufil, så lenge løpet ikke er kortere en 40cm (Total lengde på våpent 84cm)

 

Det er pr tiden kun halvautorifler som må typgodkjennes, så det er ikke noe stress.

 

Egner hagla seg til noe annet en å se tøff ut i speilet? - Nei

Konstruksjonen er et rent PR-stunt fra winchester og ble laget mot J.M. Brownings vilje, han nville heller få ferdig pumpe designet sitt. I den virkelige verden hadde 1903 varianten i kaliber 10 noe popularitet som gåse hagle, men ellers var den aldri en stor suksess.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Egner hagla seg til noe annet en å se tøff ut i speilet? - Nei

Konstruksjonen er et rent PR-stunt fra winchester og ble laget mot J.M. Brownings vilje, han nville heller få ferdig pumpe designet sitt. I den virkelige verden hadde 1903 varianten i kaliber 10 noe popularitet som gåse hagle, men ellers var den aldri en stor suksess.

 

Vet du hvorfor den ikke egner seg til noe annet enn å se tøff ut?

 

Synes ikke den ser så ulik ut enkeltskudds hagler, bare at her kan man lade et nytt skudd ganske fort. Noen hagler har også boltmekanisme, men er denne lever actionmekanismen noe verre? Nå er vel ikke akkurat bolthagler noen kjempesuksess heller, men.

 

Er det kolben som ikke er bra? Er det mekanismen som er dårlig? Er hagla for tung (ser for meg at mekanismen her veier litt)?

 

For meg ser denne lever actionhagla ut som en enkeltskudds med mulighet for å få et skudd til i kammeret relativt kjapp. Kanskje unødvendig og en litt morsom "gimmick", men om det fungerer er det jo kjekt da. Folk kjøper jo rifler med lever action, så hvorfor ikke hagle med det samme systemet?

Link to comment
Share on other sites

For å t det siste først.

Leveraction i rifle er en god ide, spesielt i pistolkaliber karaniner. Men det er altså en mekanisme som er konstruert rundt nettopp slike patroner. 1887'n ble konstruert på ordre fra winchester, fordi de ville beholde "leveraction" imaget sitt, til tross for at browning protesterte på dette. (Han fikk jo lov å lage 1893 pumpen senere)

 

'87 mekanismen er tung, innviklet, klumpete, sendrektig og unødig. Det er ingen naturlig overgang fra LA rifle til dette systemet med den litt rare og uhyggelig lange ladebevegelsen. JA man kan mate et skudd inn relativt raskt sammenlignet med en enkeltskudds. Men pumpemekanisme er så mye bedre...

Men den er jo unektelig ganske tøff... Hadde ikke Chiappan vært så latterlig dyr, hadde jeg muligens vurdert en slik til, men jeg skyter raskere med sideligger en jeg gjør med LA hagle i CAS uansett, så da blir det bare stående.

Link to comment
Share on other sites

Chiappan bør absolutt ikke forveksles med drit fra kina!

Men om man har valget mellom et godt våpen fra kina (som de fleste Norinco haglene er) og en betraktlig penere (om ikke nødvendigvis "bedre") og dyrere tilsvarende hagle så er det smak og lommebok (og tilgjengelighet da) som avgjør

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...