Jump to content

Hagle på Rådyrjakt


CrowdControlFTW

Recommended Posts

Heisann! Har egentlig et veldig enkelt spørsmål til kammerherrene og kammerkvinnene; er det effektivt å bruke hagle (les; 12/76) på rådyr? Har en Voere .222 - 12/76 kombi som rett og slett bare står i våpenskapet, og sjeldent blir brukt. Så det jeg lurer på er om haglekaliberet ville vært effektivt nok til bruk på rådyr i tjukk vinterpels?

Har hørt om stygge skadeskytninger, forøvrig både med .222 OG 12/76 på rådyr. Så det jeg lurer på, er hagle 12/76(nevn gjerne noe god ammo) og .222 godt nok til rådyrjakta? Jeg mener å huske fra Jegerprøven at hagle ikke kan brukes på bukk, så det er selvfølgelig ikke noe alternativ akkurat der. Har også hørt at .222 ofte kan knuse mot bogplata til rådyrbukken, og at man derfor må plassere skuddet annerledes, gjerne litt lenger bak, eller under? Slipper man dette problemet med bedre ammunisjon, typ Norma Oryx?

Takk for at dere gidder lese, vet det minner litt om en slags ''ramble'' :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hei hagle i kal 12 er perfekt på rådyr spør du meg :D 222 har jeg ikke egen erfaring med så der vil jeg ikke uttale meg.

Har i de 16 årene jeg har jaktet rådyr felt et sted rundt40-50 rådyr tror jeg, all min jakt fåregår i skogstereng og fortrinnsvis med hund. Har et meget godt utvalg i våpenskapet av både rifler,kombivåpen og hagler.

Regner med at minst 75% av de dyra jeg har skutt falt for en 12/70 i nr3 eller nr1.Før var det Rottweil nå er det Wingmaster eller Clever. som ligger i haglløpene og det funker som bare det på fornuftige hold.

 

Skitt jakt :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, du har lov til det.

 

Altså, det er ikke noen dramatisk fysisk forskjell på voksne rådyr som gjør at det går an å skyte ei geit med hagle, men ikke en bukk..

 

Men i bukkejakta (10.08-25.09) er det kun lov å skyte bukk, det er kun lov å skyte bukken med rifle som holder kravet til anslagsenergi for storvilt og det er ikke lov til å bruke hund.

 

Når den ordinære rådyrjakta starter (25.09-23.12) da kan du ta med bikkja ut i skogen, så lenge den har en boghøyde som ikke overstiger 41 centimeter. Du kan ha med rifla, så lenge denne fortsatt holder kravet til anslagsenergi, i tillegg kan du nå også ta med deg hagla ut i skogen, og da bruker man helst en type ammunisjon som egner seg til dette bruket (dette er det en del forskjellige meninger om, men har du spørsmål så kan det lønne seg å stille spørsmålet enten her, eller i butikken hvor du kjøper ammunisjonen. Er sikker på at du får mange gode råd her inne, men antall forskjellige råd kan bli mange, og kanskje litt vanskelige å forholde seg til, så det kan hende du er bedre tjent med å spørre i butikken.)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, vet alt om variasjon i svarene her inne på kammeret. Jeg skjøt forøvrig bukken i år med .308Win. Eneste var at jeg lurte på om kombien kunne brukes med begge begge løpene. Vil ikke sette meg selv i en dårlig stilling hvor jeg bare kan bruke ett av løpene, da bruker jeg helle .308'en, med fem skudd i, enn å bare ha en sjangse, hvis det skulle komme en bukk og geit, eller lignende. Hvis det gir noen mening...

 

Men tusen takk for svar folkens, alltid hyggelig med litt hjelp når både egen kunnskap og søkemotorer ikke gir noen gode svar 8)

Link to comment
Share on other sites

Vil du med det si det er forskjellige krav til anslagsenergi i hendholdsvis bukke jakt og ordinær jakt??

 

Hvis det var meg du spurte, så var det ikke det jeg mente. Kravet til anslagsenergien for et rifleprosjektil på 100 meter som skal brukes til rådyr er det samme for bukkejakta og den ordinære rådyrjakta.

 

Grunnen til at det gis anledning til å bruke hagle i den ordinære rådyrjakta er jo mye på grunn av at det som regel er en totalt forskjellig type jakt så fort man involverer hunder. Da får man ofte rådyrene inn på slike hold at det er forsvarlig å bruke hagle, og dermed er det ingen grunn til at hagle ikke skulle være tillatt under den ordinære rådyrjakta.

Link to comment
Share on other sites

Klipp, klipp....

Men i bukkejakta (10.08-25.09) er det kun lov å skyte bukk, det er kun lov å skyte bukken med rifle som holder kravet til anslagsenergi for storvilt og det er ikke lov til å bruke hund.

Klipp, klipp

 

Det jeg har uthevet her er feil. Kravet for anslagsenergi er lavere for rådyr enn for storvilt, det er derfor man har lov til å bruke helt ned i .222.

 

"For ammunisjon med kulevekt mellom 9 og 10 gram skal anslagsenergien være minst 2700 joule (275 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 . "

 

"For ammunisjon med kulevekt på 10 gram (154 grain) eller mer skal anslagsenergien være minst 2200 joule (225 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 . "

 

"Til jakt på rådyr og gaupe er det når jakten utøves med rifle bare tillatt å bruke ammunisjon som har en anslagsenergi på minst 980 joule (100 kgm) på 100 meters avstand."

 

Storviltprøva må du ha, uansett rifle eller kombi(så lenge rifleløpet brukes) både på bukkejakta og den ordinære rådyrjakt.

 

Valg av hagle eller rifle i den ordinære rådyrjakta kommer an på hvilken måte man jakter på og evt. hvilke poster man har, som sagt over her.

 

Hagle fungerer utmerket bare man ikke lar holdene bli for drøye (vil på generelt grunnlag si maks 25m) og at man minst bruker hagl str. US3 eller Norsk/engelsk 2

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...