Jump to content

Refusjon av jaktkort, tar tilbyderne ansvar?


birgerdammen

Recommended Posts

Vi er to jegere som har kjøpt jaktkort i statsalmenning. Etter de dårlige takseringene har vi vært i kontakt med fjellstyret og sagt at vi ikke ønsker og jakte i år siden det sannsynligvis vil medføre uttak av stamfugl og ytterligere reduksjon av bestanden.

 

Det er mye snakk om at jegerne må ta ansvar for tiden og vi mener jo at det å avstå fra jakt i dårlige tider er å ta ansvar. Derfor har vi bedt om å få refundert utlegget for jaktkortene. Det ene har vi krevd refusjon for med henvisning til angrefrist innen 14 dager etter kjøp, og det andre kortet basert på at vi ikke ønsker å redusere en dårlig bestand ytterligere.

 

Responsen fra fjellstyret er at de jo synes det er fint at vi tar ansvar og ikke jakter, men vi har jo inngått en avtale så pengene kan vi se langt etter. "Takk for pengene, og vi ser helst at dere ikke jakter." De hevder at vi ikke har foretatt et kjøp, men betalt for administrative utgifter knyttet til distribusjon av jaktkort. (du har grei timelønn, eller er ekstremt ineffektiv når distribusjon elektronisk via Inatur krever 900,- pr. kort) Det bestrider vi og har bragt saken inn for forbrukerrådet. Vi har også en advokat på saken som vurderer jusen i dette for oss. Jeg vil tro at utfallet av dette kan være av interesse for kammerets medlemmer og vil oppdatere dere på utviklingen.

 

Hovedgrunnen til at vi gidder å bruke tid på dette er at vi opplever det som ganske provoserende at det markedsføres jaktkort på en pågående og intens måte via nyhetsbrev/Inatur. "Løp og kjøp kort", "Kom til tom-for-rypedalen", "ubegrenset antall kort". Selv etter at de er fullstendig klar over at bestanden er elendig. Og når du ankommer stedet og plukker opp lokalavisa finner du en lang artikkel hvor tilbyder oppfordrer jegerne til å ta ansvar, katastrofale bestander, ikke skyt fugl.

 

Jeg tar gjerne ansvar jeg. Ikke noe problem å ikke jakte på fugl, men tilbyderne bør ikke prøve fullt så hardt å få tak i penger for en vare de håper kundene ikke tar med seg eller benytter. Vi har tenkt å lage en sak i media på dette og dersom du har forsøkt å få refundert penger for jaktkort på et lignende grunnlag så send meg gjerne en kortfattet PM så står vi litt sterkere.

 

Og jeg trenger ikke tilsvar av typen: skyt predatorer da vel, ta med kameraet istedenfor, ikke kjøttvekta som teller. Jeg har både moral og jaktetikken intakt, privat skogsterreng tilgjengelig så meg er det ingen fare med. Jeg klarer meg også godt uten disse pengene. Jeg synes også det er på tide med en generell opprydding, og at asnvaret fordeles noe mer balansert mellom jegere og tilbydere.

Link to comment
Share on other sites

hentet fra http://www.fjellstyrene.no/alen:

 

"Løste jaktkort for jakt med hund gjelder som treningskort for utenbygds på alle statsallmenningene i Holtålen fra 15. 9. 2012.

 

Det sendes infobrev til alle utenbygds jegere som allerede har kjøpt jaktkort. De som krever det får refundert kortprisen med et fradrag på kr. 50,- ved å returnere jaktkortet til Fjellstyrekontoret. Frist for innlevering av jaktkort: 15.09.12"

 

 

De vedtok ikveld å avlyse jakt på rype og skogsfugl.

Link to comment
Share on other sites

Juridisk betaler man for retten til å jakte uten noen garanti for bestand/fangst. (At tilbydere selger kort når de vet bestanden er lav, er umoralsk)

 

I Norge har man heller ingen lovfestet angrefrist ved kjøp av varer, men ved netthandel og telefonsalg har man 14 dagers angrefrist så vidt jeg vet. Jeg vil tro at handler man jaktkort på Inatur, så har man 14 dagers angrefrist.

 

Synes det høres merkelig ut at de påstår det er adm.utgifter du betaler for. Når man kjøper på Inatur, så står det jo at man betaler for jaktkort, ikke Administrative utgifter

 

Det blir interessant å høre hva en jurist/advokat mener om saken. Eller forbrukerrådet for den del

Link to comment
Share on other sites

Et annet moment i dette er at en gjerne kjøper jaktkort tidlig (april / mai) med tanke på at småviltjakt er fra 10/9 til 23/ 12 ( i praksis, siden de fleste steder ikke tillater jakt på rype etter jul) ok hare og predatorer er åpent etter jul. Så finner noen det for godt å stenge jakta etter 14 dager.

 

Det er da endring av forutsetninger? Dette må gi grunnlag for refusjon av jaktkortet i henhold til "lov om forbrukerkjøp" ( Kjøpslov).

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Fikk i dag melding fra singsås fjellsyre i Midtre Gaulda om at rypa totalfredels. Synes det er bra at de stenger, p.g.a. lite fugl, og at de refunderer penger. Det jeg lurer litt på er hvorfor de tar 20% av innbetalt belølp i fratrekk for adm. gebyrer? Hvilken rett har de til det ? Har man ikke krav på 100% refusjon dersom man har kjøpt en vare og ikke får den ? Sak for forbrukerrådet ?

 

Meldingen fra fjellsyret:

SISTE: Rype og barfugl totalfredes høsten 2012. Jegere som har kjøpt jaktkort for jakt med hund får anledning til å trene stående fuglehund for den perioden jaktkortet gjelder. Jeger som ikke ønsker å benytte sitt jaktkort tilbys 80 % refusjon av innbetalt beløp (fratrekk for adm.utgifter) Det forutsettes at kortet returneres til fjellstyret senest innen 15. september.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Fikk i dag melding fra singsås fjellsyre i Midtre Gaulda om at rypa totalfredels. Synes det er bra at de stenger, p.g.a. lite fugl, og at de refunderer penger. Det jeg lurer litt på er hvorfor de tar 20% av innbetalt belølp i fratrekk for adm. gebyrer? Hvilken rett har de til det ? Har man ikke krav på 100% refusjon dersom man har kjøpt en vare og ikke får den ? Sak for forbrukerrådet ?

 

Meldingen fra fjellsyret:

SISTE: Rype og barfugl totalfredes høsten 2012. Jegere som har kjøpt jaktkort for jakt med hund får anledning til å trene stående fuglehund for den perioden jaktkortet gjelder. Jeger som ikke ønsker å benytte sitt jaktkort tilbys 80 % refusjon av innbetalt beløp (fratrekk for adm.utgifter) Det forutsettes at kortet returneres til fjellstyret senest innen 15. september.

 

Noen meter lengre opp i dalen tar de en 50lapp for adm gebyr. Det er helt ok for meg da jeg regner med at refunderingen av jaktkort faktisk fører til noe merarbeid for de også. Men 20% hørtes mye ut.

 

Til syvende og sist synes jeg det er stort gjort av Holtålen å stenge jakta og betale tilbake jaktkort. Det viser at rypa faktisk står høyere i kurs enn krona, iallefall hos dette fjellstyret. Regner med at mange fjellstyrer rundt om i landet, i mange år nå, har åpnet for jakt med stramme kvoter for å få noen sårt trengte kroner i kassa. Selv om de helst skulle sett at rypa ble fredet.

 

 

Når det gjelder trådstarters case er jeg forsåvidt enig i at fjellstyret kunne vært raus og vist litt goodwill i forhold til fuglebestanden med å refundere kort til de som avstår fra å jakte fordi de ikke vil skyte ut stamfugl. Samtidig så stenger de jo ikke jakta i dette tilfellet, slik at du har jo fortsatt mulighet til å få varen du har betalt for, dog med kvoter(noe vi har lært oss å leve med de siste åra, eller?). Derfor kan jeg jo forstå hvorfor de ikke vil refundere jaktkortet, selv om de kanskje bør gjøre det moralsk sett.

Mistenker at fjellstyrene tror mange jegere tenker: "Faen! Tror ikke jeg orker bruke så mye tid og penger på jakta i år når det ser så mørkt ut. Blir sikkert ikke noe fugl på meg uansett. Satser på å få igjen pengene og heller finne på noe annet."

Og ikke at de faktisk avstår fra jakta for rypas vel og ve.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...