Jump to content

Merkel Helix !


shooter 2

Recommended Posts

Nå vet jeg Helix'n ikke er av nyeste dato men må si jeg har ikke sett så mye skriverier om den . Jeg har hatt en formidabel ettermiddag på banen med dette våpenet. Har skutt demontert/mont. pipe flere ganger og det går på samme sted . Aksjonen er rett og slett nydelig og slår ut alt av rettrekkere i mine øyne . Demontering uten verktøy ! helt genialt !

2.8 kg. med kvalitet tvers igjennom etter mitt syn . Oppspenner er også bedre enn alle andre som har denne løsningen. Utseendemessig helt nydelig . En eneste ting jeg kunne ønsket var at kolben kunne hvert høyere men så var det det at opentsiktene satt som en skulle kastet opp ei perfekt hagle og disse siktene var så bra og skyte med så det blir ikke aktuelt og mont. lyddemper . Siktene ga så god samling på 100 m. som det var skutt med kikkert . De kikkertfestene er også geniale da en slipper og kjøpe noe spesielle fester til tusener av kr. Weawerringer er jo nesten noe alle har .

For et våpensystem ! Litt synd kaliberbytte/pipe ligger i så høy prisklasse .

Link to comment
Share on other sites

shooter 2

Jeg kjøpte nytt løp i kaliber 6,5x55 for ca. 6 uker siden, og det kom på den nette sum av kr.5000.-

Har i 9,3 fra før av, så det er jo i samme kalibergruppe.

Og vist tomhylsa skulle sette seg fast, så er det nok rå makt som hjelper her også som på alle andre børser.

Men alt i alt et kjempevåpen.

Link to comment
Share on other sites

Bare å dra ut i skauen og forsøke det, og ender du oppå geviret så leser vi om deg i VG :D

 

 

:lol: you bet.

 

må ofte tråle gjennom kratt og faenskap i terrenget jeg jakter i for å komme fram. opplever at barnåler har en lei tendens å legge seg i våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med fint våpen.

 

Helix er et ok opplegg (synes jeg).

 

Tror neppe den er mer utsatt for smuss o.l enn mange andre.

 

Har bare tafset på den hos wingevåpen. Likte den ok men de hadde også Strasser liggende og falt litt mer for den. (smakssak! ). likte begge disse langt mer enn Blaser.

 

Ferdige freste Weaver spor på låskassa burde obligatorisk på alle nye våpen ( Ikke dustete Blaser montasjer :mrgreen: )

 

Patron som går fast i kammer er jo et problem uansett børse. Har hatt hylse såpass fast i Rem 700 at vi knakk heve arm under arbeid for å få den ut. (Sellier og Belliot fabrikk ammo i 308).

 

Paal

Link to comment
Share on other sites

shooter 2

Jeg kjøpte nytt løp i kaliber 6,5x55 for ca. 6 uker siden, og det kom på den nette sum av kr.5000.-

Har i 9,3 fra før av, så det er jo i samme kalibergruppe.

Og vist tomhylsa skulle sette seg fast, så er det nok rå makt som hjelper her også som på alle andre børser.

Men alt i alt et kjempevåpen.

 

Nå tenkte jeg kaliberskift til eks. 300 WM eller 223 men går en litt dypere i prisen er det jo like dyrt og skifte kaliber i eks. en Sauer 202 med nytt sluttstykke . Veldig synd den ikke leveres 338 WM må jeg si .

Ja som alle andre sier her så er er det uansett no dritt hvis ei hylse setter seg fast men tror ikke det er verre for denne eller andre . Så skjeldent slikt skjer så det tenker vi ikke på .

Mekanismen er så lukket og fin at smuss og skit kommer ikke så lett til så det er ikke noe problem . Puss må jo følges opp uansett .

Link to comment
Share on other sites

Ja 'leffe' den er absolutt verdt en titt men enda bedre og klemme på . Jeg har skutt med den i kveld også og må innrømme det er dritartig . Den er meget kjapp og da sammenligner jeg med min halvauto og lever-rifler .

En ting jeg oppdaget nå var at hylser som var ladet noen ganger (6,5) hadde dårlig utkast sammenlignet med ny ammo . Tok ut pipa 6 ganger og satte inn igjen og den gikk i samme klyse :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

er det noen som har kjempe tilbud på denne før jakta,,,??

 

Ser flere har nevnt dette med høyere kolbe, Burde vell være mulig å få til en kolbeforhøyer eller justerbar kinnstykke på denne?

 

va med lyddemper, kanskje synd å ødelegge denne med det, men skal mann først ha kikkert kan mann vell like gjerne sette på en lyddemper

Link to comment
Share on other sites

Ja mange syns nok kolben er litt lav men det er nok gjort med hensikt for de opne siktene er vanvittig bra og da med hurtigfester på kikkert er det bare og sette av og på etter behov. På skyteavstander innen 70 -80 m. og inne i tette skogen har en ikke bruk for kikkert og skyter like gode skudd uten .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...