Jump to content

Konkurransehagle til både Sporting og Trap


Sonny Shotgun

Recommended Posts

Hei!

 

Skyter i dag med en eldre Miroku Trap modell som forøvrig er arvegods og NM vinner for mange år siden. Den er forøvrig meget pent brukt. Jeg skyter godt med denne på banen, men har ikke lyst å bruke den opp. Den har 71cm løp som sikker er litt kort etter dagens standard men det er veldig fin balanse i denne hagla.

 

Jeg har nå fått dilla på trening på banen og stevner, og skyter både Trap/Nordisk og Sti/Sporting. Jeg gjør det helt klart best i Trap grenene og får ikke helt til sporting/sti på stevner, men det går greit på trening. Har jo gjennom mange år trent mest på trap også da.

 

Greia er nå at jeg inbiller meg at jeg kan bli enda bedre med NY hagle men hva i alle dager skal jeg gå for? Jeg har bare råd til en hagle for øyeblikket så et kompromiss må til.... Jeg har budsjett på intil 30.000,- (10-30.000)

Så her kommer spørsmålene til dere:

1. Skal jeg velge en sportingmodell eller trap modell? og skal jeg da ha justerbar kolbe?

2. Er det og finnes det et alternativ med feks 1 hagle, men med 2 løp? Et til sporting og 1 til trap? Hvilke hagler kan dette evtuellt gjøres med?

3. I dette prisklassen vet jeg det finnes flere kvalitetsmerker, jeg har tittet på Browning GP Trap og GP sporting (Basert på 525), Browning Cynergy GP (finnes både i trap og sporting), Beretta 682 i trap og sporting.

Det finnes sikkert en rekke andre merker og modeller jeg bør vurdere i denne prisklassen, men hvilke merker og modeller?

 

Hva hadde du dere gjort? Kjør diskusjon... :)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Vanskelig å gi noen direkte råd da, i og med at du ser ut til å være en ganske så rutinert skytter. En kompis av meg har også en slik Miroku fra slutten av 80 tallet en gang, den har sikkert rundt 100000 skudd på cv'n. Den bruker han både på banen og på jakt... :wink: Til trap har jeg personlig en Beretta 682 med 76cm løp og fast kolbe. Siden denne kolben passer meg 100% har ikke jeg bruk for noen justerbar kolbe, men ikke alle er så "heldige" at trynet passer rett på kolben da, og en justerbar en gir jo muligheter for ørsmå justeringer. Jeg har 682'n på 3 sesongen nå å bruker den til både trap, lerduesti og sporting. Jeg har også brukt denne på rypejakta de to siste årene, men har akkurat skaffet meg en Beretta SV10 prevail sporting for jakt. Siden Berettas orginale sportingstokk med 37,3cm lengde og 35-55 drop passer perfekt kjøpte jeg også denne med fast kolbe.

 

Vel, det ble en liten avsporing.. På trap banen synes jeg at 682'n med sine 3,65kg og 76cm pipe er en drøm å skyte med. Man får følelsen av en god sving og nydelig balanse hver gang man monterer riktig! På stien kan den virke litt tung å flytte fra A til B dua i noen situasjoner, særlig når jeg skyter på uvante stier. Der har jeg følelsen av at prevail'n med 3,45kg og 71cm pipe er litt lettere å skyte med. På sporting har jeg så langt kun skutt med 682'n, og der får jeg godt tak på duene synes jeg selv, bedre enn på ukjente stier i vertfall.

 

Hvilket merke du velger spiller mindre rolle i dette prisleie! Den du føler passer best, og den du liker best har vel så mye å si mener nå jeg. Beretta og Browning i denne prisklassen er uansett kvalitetsvåpen med lang levetid. En annen kompis kjøpte seg her for 4 uker siden en Browning XTR trap med 76cm løp, nydelig børse det og, selv om Beretta'n her hakket penere.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

I det prisleiet du er i burde det også dukke opp en Berette DT-10.

Velg deg ei hagle med løse choker og en stokk som passer deg og din skytestil.

Kombinasjonen med høy stokk til trap og flat skinne til sti/sporting tror jeg bare vil gjøre deg forvirret, finn en høyde på stokken som passer og lær deg hvor hagla setter svermen og skyt duene med den.

 

Lykke til..

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser mer og mer at jeg heller mot en sportingmodell med 76 løp kontra en ren trap hagle. Tror nok det er mulig å henge med i begge grener med en godt balansert sportinghagle??

 

DT 10 er desverre utenfor budsjett så langt jeg kan finne.

 

Har også lyst på helt ny hagle med den feelingen det gir ;)

 

Modeller det står på nå er: alle i 76cm.

682 Gold Evo (Justerbar stokk både cast og høyde) 76cm. (Kanskje skaffe et 81 løp til denne etterhvert for trap?) (Ca 26,000)

Browning Cynergy Pro Sporter (Justerbar) (ca 26,000)

Browning Ultra XSH (Justerbar) Ca (29,000)

Tilpasset Rizzini Premier 76cm (Ca 20,000)

Dette er priser fra mine lokale forhandlere.

 

Hvirker prisene fornuftige?

Hvis noen forhandlere leser dette tar jeg igjerne mot et tilbud på PM. :)

 

Disse har jeg hentet ut tilbud på og er nå nær et kjøp. Jeg vet av erfaring (Har hatt flere Beretta 686/687) jakthagler i mange år og også lang erfaring med Miroku/Browning og at dette er svært høy kvalitet. Jeg prøver å tenke litt på annenhåndsverdi også og sånn sett kommer nok Beretta godt ut, men gud så kjedelig...

 

Det er 100 vis av de på et hvert stevne og på banen.. og jeg tror ikke noe på at det er fordi de er best. Skyldes nok heller god importør og god markedsføring, også i Norge igjennom mange år og at folk med erfaring anbefaller akkurat "sin eget". Litt typisk er at "de største" blir større...

 

Vel, uansett sliter jeg med valgets kvaler... For å gjøre vondt værre... Er det noen modeller merker jeg har utelatt som jeg BØR ta en kikk på? (Pris under 30.000)

Link to comment
Share on other sites

I USA er det Browning som er det store og det er sikkert bra hagler, her på berget er det Beretta og det er gode hagler.

Grunnen til at så mange kjøper Beretta er vel at Browning ikke er noe bedre, kanskje er det like bra for alt jeg vet, men Beretta er et trygt kjøp. Jeg hadde valgt 682 (igjen) om jeg skulle kjøpt hagle.

Link to comment
Share on other sites

Hepp!

Jeg har nå fått gått 6 runder jegersti på vår bane med min SV10 prevail sporting siden jeg fikk den sist torsdag, og har dårligst 43/50 og best 46/50. Denne har 71cm løp vs 76cm på min 682 som jeg så langt har brukt på banen, og det er for meg ganske klart at prevail'n er hakket raskere å skyte sti med enn 682'n! Kompisen jeg gikk sammen med på tirsdag kommenterte faktisk at jeg var kjappere mellom A og B dua med denne enn jeg har vært før.. Så til jegersti skal man slett ikke se bort i fra at det er helt knall med en litt lettere sporting modell enn hva tilfellet er med en trap modell. Det blir spennende å prøve prevail'n på trap neste sesong, og ikke minst til jakta nå på lørdag! :D Tror nok det er litt feeling og tilvenning som spiller inn her også, så min påstand blir vel egentlig at man kan skyte veldig bra på bane med en sportingmodell, også på trap.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt med Zoli Kronos i et par år nå.

Er veldig fornøyd med den, flott balanse, og et fenomenalt avtrekk.

Hadde en Perazzi MX8 på lån for en måneds tid siden, og synes ikke den er 40000,- bedre en Zoli:)

Jeg har en gen-1. Zoli som hadde noe tull med avtrekket. denne har vært tilbake på fabrikken for reperasjon.

Så hvis du skal kjøpe Zoli, så må du bare forsikre deg om at den har Serie nr >xxxxxx eller om den har vært på fabrikken for rep.

 

har skutt ca 20000 skudd uten noe problemer,

 

Har også skutt med 682 Gold E + 686 E sporting & Blaser F3: Personlig synes jeg disse er spinkle og vinglete og Passer ikke til meg.

 

Men dette handler mye om personlig preferanser.

Vis du har mulighet til å låne noen våpen hos kompiser eller fra butikker eller lignende. vil jeg anbefale dette, da dette er med på å gi deg God "feelingen" :)

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen.

 

Vil takke alle som har hjulpet meg med sine kommentarer og inspill. Da sitter jeg med ny hagle på fanget! :D

 

Det ble et "kjedelig" men trygt valg, Beretta 682 Gold Sporting 76cm. Ikke først og fremst på grunn av merket, men pga fantastisk service og behandling av betjeningen hos Magne Landrø. Når man i tillegg får et meget godt tilbud ble valget til slutt enkelt.

 

Håper jeg har valgt riktig, men skulle jeg ha tatt feil blir det fort en pent brukt 682 til salgs :mrgreen:

 

Fikk også bra service av Winge Våpen, og et par andre forhandlere, men endte opp hos den "lokale" pusheren.

 

Ser veldig frem til en tur på banen i kveld 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...