Jump to content

6,5x55 patron med lite vindavdrift og flat kulebane?


Oddeiste

Recommended Posts

Etter litt lesing(og prøving) har jeg funnet ut at Lapua FMJ med 6,5gr helmantel kule har relativt mye vindavdrift. Er denne patronen jeg har skutt inn kombien med. Skal jakte hare, rype og skogsfugl med dette- muligens toppjakt. Ønsker derfor heller å finne en patron (fabrikkammo) med en kule som har lite vindavdrift og gjerne flatest mulig kulebane. Viltet skal spises, så vil ikke finne rester av bly i det.

 

Hvor mye fall kan en forvente fra 100-200m?

 

Kom gjerne med forslag til kuler, da jeg muligens kan få ladet noen skudd..

Link to comment
Share on other sites

På 200 m vil du treffe 8-11 cm lavt dersom du er innskutt på 100 m.

Den kulen du har flyr nesten like bra som de beste på hold opp til 200 m, du ha lite å tjene på å skifte kule.

Hvilke presisjon får du på våpenet, hvilke kikkert bruker du, og hvilke hold er du kompetent å skyte på ulike dyr?

Når du kan besvare det kan du få hjelp som er mer nøyaktig med hensyn til kulefall og kulevalg..

Link to comment
Share on other sites

få tak i lapua scenar ferdig rullet, tror landrø har de inne, i både 123 og 139 gr, har skutt mye fuggel med hjemmeladd scenar, og det funker kjempebra, mantelen er visstnok ganske å hard på denne, så den holder seg godt sammen, selv ved ganske så harde ladninger

Link to comment
Share on other sites

Ok. Leste i en annen diskusjon at denne 6,5 gr kula har dobbelt så stor vindavdrift, som en større kule(husker ikke merke), tror det var snakk om 7cm i forskjell(totalt 14 cm på 6,5gr kula) i liten bris på 200m..(Blir mye synsing, da jeg ikke har link til tråden og jeg tåler å bli rettet på :D )

 

Er ganske fersk, har knapt 100 rifleskudd, og et par tusen med salongen på samvittigheten så det er ikke stort. Har stort sett ikke skutt på mer enn 100 m, foruten tre skudd på 130m med åpne sikter, hvor to gikk i en ring på str med et eple. Har nylig fått kikkertmontasjen på Baikalen (IZH 94 6,5x55) Vil tro samlinga ligger på to-tre cm, men har ikke fått prøvd dette ordentlig pga har brukt en del skudd på å eksperimentere hvordan av/påmontere kikkerten uten å forandre treffpunkt. Vanskelig å få mange treningskudd da jeg må vente litt mellom hvert skudd pga stigning. Det som gjør skytinga mest krevende er det altfor harde avtrekket... Vurderer å sende inn til børsmaker å få det jukset til litt, da det antagelig stjeler de siste to cm presisjon..

 

Kikkert er Leupold Vx1.

 

Jeg spør da jeg vet det er mange kompetente personer her inne, og det er ikke vits i å bruke det ene hvis det andre gjør meg til en bedre skytter i litt mer krevende forhold.

Link to comment
Share on other sites

få tak i lapua scenar ferdig rullet, tror landrø har de inne, i både 123 og 139 gr, har skutt mye fuggel med hjemmeladd scenar, og det funker kjempebra, mantelen er visstnok ganske å hard på denne, så den holder seg godt sammen, selv ved ganske så harde ladninger

 

Ok, er dette bly kuler? Som ikke ekspanderer i fugl? Men så er jo spørsmålet, hvordan få dette fraktet til nord troms?

 

Regner med at løse kuler kan sendes med posten? Trengs det kopi e.l. av våpenkort?

Link to comment
Share on other sites

Dette er match kuler ( mantel, med et lite hull i spissen) men de tåler mye før de ekspanderer, snakk med den lokale sports/våpensjappa, om de kan ta inn denne ammoen, de handler sikkert en del andre ting fra landrø også, hvis ikke er det mulig skytterlaget har dem. løse kuler sendes i posten, ta bilde og send på mail til butikken hvis de krever våpenkort og legitimasjon. håper dette hjalp :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...