Jump to content

Sliping av Strømengs nr 9 samekniv


Gullars

Recommended Posts

Jeg har null peiling på sliping av kniver :oops: Men jeg har lykkes med å finne fram til noe som jeg klarer å få knivene skarpe på en enkel og grei måte. Jeg bruker en eksentersliper med sandpapir med korning 120-240. Avhengig av åssen finish jeg vil ha på den.

 

Dette funker på min 9" samekniv, Bowiekniven, og fiskekniven. Brødkniven og biffknivene til husholdningen.

Link to comment
Share on other sites

Det har blitt nevnt før-en av kvass-kniv-ekspertene på forumet burde ta seg tid til å lage en skikkelig how-to om emnet.

Inntil da bruker jeg en sak fra Fiskars, kniven blir skarp den selv om den ikke holder så lenge!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg er helt fersk på dette Forumet. Tenkte jeg skulle debutere med et lite innlegg om sliping av kniver.

Først må man skille mellom sliping (gjennoppretting av "ny" egg) og bryning (vedlikehold av egg). Etter min mening er det slipestein med vannkjøling som duger når man skal slipe. Problemet da (for normalt familiebudsjett) er å finne maskin. Jeg har selv en Tormek Super Grind 2000 som jeg kjøpte på Jernina for snart 10 år siden for ca kr 3.500,- Jeg er fornøyd med selve slipesteinen, men meget misfornøyd med polerskiven. Har derfor anskaffet meg egen polermaskin i ettertid.

En Samekniv er forholdsvis "tungslipt" og med en langsomt avvirkende maskin som Tormek er man avhengig av å benytte slipejiggen som følger med, med frihånds-sliping er det nesten umulig å slipe en god rett egg på så tykt blad.

Sett et tusjmerke på eggen. Monter kniven i jiggen og still vinkelen slik at tusjmerket på eggen fjernes. (Eggvinkel ca 25 grader). Slip til du har en kraftig råegg langs hele kniveggen. Sliperetning er fra rygg mot egg.

Så skal råeggen og sliperissene poleres bort. Som sagt - lærskiva til Tormek fungerer ikke optimalt, en hard filtskive (BC 60) med peroierihastighet på 30 m/s er optimalt. Retningen på skiva er som på sliping - fra rygg mot egg. Bruk slipepasta. Neglene er følsomme. Før tommelfingerneglen langs eggen for å kjenne om den er glatt og fin - da har du polert tilstrekkelig. På en optimal filtskive så vil ett tungt drag på hver side + ett lett drag på hver side være tilstrekkelig.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har forslag på et alternativ til Tormek? Ser Dick har noen maskiner.

http://www.dick.de/en/productdatabase.p ... tgruppe=34

Noen som har vært borti disse? Skulle hatt en halv-proff sak som var rimelig rask og enkel å bruke, men som ikke var for agressiv på bløte slaktekniver. (Slik Tormek'en ofte er for de som er litt for "tung på labben")

Forslag?

Link to comment
Share on other sites

Dick har fire slipemaskiner og en lamellmaskin for knivsliping (mulig flere i den tyske katalogen, men den oppgitte linken funka ikke på min maskin). De to billigste (RS-75 og RS-150) har ikke kjøling og jeg vil derfor ikke anbefale disse. Kjøper du disse i Norge må du betale ca 4.000 kr for RS-75 og ca kr 7.000 - 8.000 kr for RS 150. Vær klar over at du får lettere varme med to slipeskiver og sliping av begge sider samtidig - uten kjøling går ikke det bra.

 

Maskinen SM-110 har derimot kjøling og man sliper en side av gangen mot en stein (hard gir rett egg). Maskinen har ikke skikkelig filtskive. I Norge må du regne med å betale ca kr 17-18.000 kr.

 

SM-111 har filtskive i tillegg, men koster i Norge ca kr 20.000 kr

 

Flere slakterier i Norge bruker SM-111. De fungerer brukbart - langt bedre enn en Tormek, men jeg går ut fra at prisen gjør den urelevant for "vanlige" husholdningsbudsjetter.

Link to comment
Share on other sites

vær obs på at samekniven din ikke har to like egger heller. Er mest sansynelig to forskjellige grader ute å går, på hver sin side.

Kan hende du var klar over dette fra før, men men.

 

Samekniv skal ha "butt" egg inn mot skafte som gradvis går mot skarp egg mot tuppen. Bakgrunnen er at du innerst mot skaftet klyver margebein, lenger ut hugger "ved" og ved krumming og spiss sløyer fisk = multitool.

Link to comment
Share on other sites

 

Samekniv skal ha "butt" egg inn mot skafte som gradvis går mot skarp egg mot tuppen. Bakgrunnen er at du innerst mot skaftet klyver margebein, lenger ut hugger "ved" og ved krumming og spiss sløyer fisk = multitool.

 

Ja. noe slikt. Men mener bestemt at min strømeng har to forskjellige grader på forskjellig side og. Type en side kløyving, og en side smi... Eller er jeg helt ute på tur her.

Link to comment
Share on other sites

 

Samekniv skal ha "butt" egg inn mot skafte som gradvis går mot skarp egg mot tuppen. Bakgrunnen er at du innerst mot skaftet klyver margebein, lenger ut hugger "ved" og ved krumming og spiss sløyer fisk = multitool.

 

Ja. noe slikt. Men mener bestemt at min strømeng har to forskjellige grader på forskjellig side og. Type en side kløyving, og en side smi... Eller er jeg helt ute på tur her.

 

De er slik fordi de er maskinslipt av slurvete maskinarbeidere

 

Du finner det samme på Helle og Bruslettokniver og mange håndlagete kniver

 

Har en Helle Nying helle_nying.gifsom er slurvslipt på samme måten og gudene skal vite att den ikke er laget for å hugge noe som helst med :roll:

 

Dersom de blir slipt på en lignende maskin rs-150.jpg så skal det ikke mye skjevhet i knivføringen til før man får forskjell fra side til side

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...