Jump to content

A-TEC CMM 6 vs. TMM 6?


Ober

Recommended Posts

Hei...

 

Skal gå i innkjøp av en demper neste veke fra jakt og friluft, skal ha den på en HV mauser uten å kappe ned pipa. Muligens ha den på en Ruger mini 30 også.

 

CMM 6 vs. TMM, pros and cons?

 

Litt lengde og tyngde gjør ikke noe, men er ute etter mye demping.

Link to comment
Share on other sites

cmm 6 er en kompaktdemper, og ved å gå ned i volum vi man alltid miste dempningseffekt, men ved jakt er det upraktisk å dra rundt på en stor demper.

cmm 6 er ifølge testene til eirik moen i svenske vapentidningen effektiv i forhold til størrelsen.

 

tmm6 er en mye større demper, og vil derfor naturligvis gi bedre dempning. skal du skyte så stille som mulig og ikke bryr deg om at demperen er stor er dette veien å gå.

Link to comment
Share on other sites

CMM (Ø40x195) er munningsmontert og bygger derfor 195mm. Vekt ca 500g). Siden den er i helstål bør den være bortimot uslitelig, skal du skyte mye og varmskyte demperen er nok dette det beste valget.

 

TMM5 (Ø45x250) er teleskopisk og bygger kun 150mm. Med vekt på litt over 400g er den utrolig lekker (kjøpte en i går). Selv om volumet er større vil ikke en teleskopisk demper være like effektiv ved samme volum, tipper den er sammenliknbar med CMM i ytelse. Aluminium er ikke like holdbart, hvis du søker finner du en tråd om erosjon i disse. For min del regner jeg ikke det som noe stort problem, kommer ikke til å ligge å banke hundrevis av skudd med den på banen hvert år.

 

TMM6 (Ø50x250) veier en anelse mindre enn CMM og har merkbart mer volum enn CMM/TMM5. Ellers som for TMM5.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er veldig fornøyd med TMM-5 med en sjette modul. Trengte det på min 30-06.

Man kan også velg en TMM-6 med én gang men da blir den noe større, men med mer volum blir dempinga sikkert bedre.

Fordelen med teleskopdemperne er at de får større volum, og tyngdepunkte flyttes ikke like langt fremover. Det blir lettere å holde børsa stabilt i skuddsituasjon. Man venner seg raskt til tyngdepunktsforandringen, så det er ikke noe stort problem uansett.

Med CMM-en har du trolig lengre levetid på demperen. Stål er noe tyngre, men det var ikke noe issue for deg. Det kommer en demper som blir kalt TCM; denne er teleskop og laget av stål. "Best of both worlds"?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...