Jump to content

Eplesaft


Elastica

Recommended Posts

Trærne i hagen bugner av frukt.

 

Dette er en oppskrift på en eplesaft som både er god og lettvint. Dessuten gir den meg god samvittighet fordi den krever så mange epler at det ikke går noen i komposten lenger. Så dette er tingen for dere med mange epletrær, som er lei av å lage syltetøy eller eplekaker i hopetall til å ha i fryseren.

 

1 bøtte epler i 6-8 biter (fordeles senere i flere bøtter)

12 liter vann

1 pose atamon

2 poser sitronsyre

 

Varm vannet (dette tar lengst tid, så det er lurt å begynne med dette før man går løs på kutting av eplene), bland i alt pulver. Slå over eplene som er kuttet opp. Jo mindre biter, desto mer smak. Jeg deler i fire og en gang på tvers. Dette skal stå kaldt i en uke. Vi pleier å legge tallerkner over bøttene og trer poser over dette, så det blir helt tett. Deretter fjerner man eplene og siler saften.

 

Jeg har kjøpt 7-8 bøtter som bare benyttes til dette. Etter at vesken er silt, har jeg det over på halvannen liters brusflasker eller 5 liters dunker. Dette fryses, og sukres ikke før det er tint igjen og skal drikkes. Prøv dere frem. Jeg lager sukkerlake og er like overrasket hver gang over hvor lite sukker som er nødvendig.

 

For ekstra fin farge benyttes røde epler. Vi har både røde og grønne epler, og blander i hver bøtte, slik at det blir et fint rosa skjær over all saften.

 

Drikk med måte. :)

Link to comment
Share on other sites

Eller gjøre sånn som me gjere i Hardanger; mal opp eplene og press ut safta, så setter du det på ein 80 liters glassbalong og hiver på 4-6 kg sukker. og så glemmer man det i ett år, og so har du: sider(eller myrvann som donner kalte det på Sf-07 :cry: ).... kraftig eplesaft med 10-12% alkohol :wink:

 

 

 

OBS, OBS; ikkje for "pingler" :wink:

Link to comment
Share on other sites

Eller gjøre sånn som me gjere i Hardanger; mal opp eplene og press ut safta, så setter du det på ein 80 liters glassbalong og hiver på 4-6 kg sukker. og så glemmer man det i ett år, og so har du: sider(eller myrvann som donner kalte det på Sf-07 :cry: ).... kraftig eplesaft med 10-12% alkohol :wink:

 

 

 

OBS, OBS; ikkje for "pingler" :wink:

 

 

* Ut å høste epler*

 

Mine kjære foreldre har en del epletre som de ikke tar så tungt. De plukker / samler så mye de gidder og leverer til Fuhr i Grimstad. Det er muligens en av de beste måtene å foredle elpler på.

Drikkes iskald i varmt vær.

Dere sørlendinger kjenner vel til de blanke flaskene med rød kork som selges rundtomkring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...