Jump to content

PMR (Private Mobile Radio) frekvenser


fredrikken

Recommended Posts

Ja du kan egentlig bruke disse kanalene til omtrent det du vil (jakt,båtbruk osv).Dette er "moderne" walkie talkie frekvenser på UHF bandet.

Det eneste minuset er at utgangseffekten er begrenset til 0,5 w , og det er ikke tillatt å bruke ekstern antenne, dette begrenser rekkevidden en del.

Samtalekvaliteten er derimot meget bra i forhold til den gamle walkien på 27mhz (kortbølgebandet). Men det er mulig å skaffe glimrende radioer som har

plenty power og mulighet til eksterne antenner på PMR båndet. Se link.

 

 

http://radiosalg.com/index.php?main_page=index&cPath=42" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Det er sånne leketøywalkietalkiewannabees. På gode dager og line-of-sight opptil 1 km rekkevidde. Jaktlaget brukte sånne (Zodiac Me 2 You) en høst, før vi hurtig forkasta det til fordel for skikkelige jaktradioer. I tillegg til laber sendeeffekt (0,5 watt), så tålte de ikke rare regndråpen før det ble taust på eteren.

Link to comment
Share on other sites

Det er en sannhet med ganske kraftige modifikasjoner.

 

Det er riktig at man får billige radioer til dette bruket. slike man kjøper på Clas ohlson og Biltema etc. Men man får også slike radioer fra Alinco og Icom bla som koster fort 2000kr. Kvaliteten er da en annen. Men rekkevidden er som regel veldig lik da 0.5w er og forblir 0.5w. Og antennene ofte er ca like lange. Jeg har pratet over 18km på en slik radio, fra båt, men å anslå eksakt rekkevidde blir veldig vanskelig. Her på hytta dekker vi fint hele øya med slike radioer (den er ca 1km lang med skog og kupert terreng) og vi kan fint sitte inne i hyttene. Merker ingen forskjell på billig kontra dyr radio på rekkevidden. bortsett fra at dyrere radioer selvfølgelig er teknisk bedre og har bedre batterisystem og ladere etc (samt lydkvalitet er bedre)

 

Kjekke radioer til alle mulige små oppgaver. som leke til unga, stille inn TV antenna på taket, jolleradio, vinsjeradio(eller taue bil) eller tjattreradio etc etc. Mulighetene er mange. i skibakken er de også fine btw. Kun fantasien som setter grensene hvis man trenger et billig og helt ok samband. Husker jeg lånte ut 25 slike radioer under Norgescupen i Biltrail for noen år siden. funket knall det. alle funksjonærene + redningstraktoren, og også AMK (Ambulansen) gikk med slike. Null problemer :)

Link to comment
Share on other sites

Men rekkevidden er som regel veldig lik da 0.5w er og forblir 0.5w. Og antennene ofte er ca like lange.

En halv watt kan nå langt så lenge sendetrinnet modulerer godt og antennen er skikkelig avstemt. Å si at watt er watt blir som å si at HK er HK, med 75 hester på sykkelen kjører jeg ræva av biler med det dobbelte. Og en god R-sykkel vil flise min med bare 50.

Jeg vet ikke hvor langt en god PMR-enhet når (har gått over til VHF), men jeg ville ikke bli forbauset om en god enhet er mye bedre enn biltema-ræl.

Link to comment
Share on other sites

18 km? Hmm…Da har du nok hatt hjelp av åpent hav og sjeldne atmosfæriske forhold også. Tror ikke noen skal basere seg på at de får samband som dekker mer enn opptil en kilometer i småkupert terreng om man ikke står i et lavt punkt, og kommer det en ås imellom så nytter det ikke om det er bare 200 meter heller. Hvem kjøper 0,5 watt sendeeffekt til 2000 kroner? :shock: De som bruker slike radioer handler de fordi de er billige, på Biltema & co.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt mange slike radioer, billige som dyre. Og har i flere tilfeller oppnådd bedre resultater med en billig radio fra Elkjøp enn med en til over 2000kr fra Alinco (Alinco DJ-446) (ikke at Alinco er så himla fett)

 

Men selvfølgelig (som jeg skriver over) vil den tekniske kvaliteten være mye bedre på en dyrere radio. det sier seg selv :) Og levetiden også :)

Link to comment
Share on other sites

De som bruker slike radioer handler de fordi de er billige, på Biltema & co.

Det er nok ikke langt fra sannheten, selv om man kan få en radio med rimelig grei kvalitet for langt mindre enn en VHF. Og det er ikke alle som trenger rekkevidden til VHF heller, feks små terreng, småviltjegere som aldri er lagt unna hverandre eller telefon som backup. Selv så har jeg en VHF som støtter PMR (pilottoner blir dog litt krøkkete), men en grei PMR er en mye rimeligere investering. De er ofte utstyrt med løse batterier og er drøye i bruk, får man med en god lader så blir de rimelige i bruk uten å måtte kjøpe seg i hjel på ekstrautstyr.

Link to comment
Share on other sites

18 km? Hmm…Da har du nok hatt hjelp av åpent hav og sjeldne atmosfæriske forhold også. Tror ikke noen skal basere seg på at de får samband som dekker mer enn opptil en kilometer i småkupert terreng om man ikke står i et lavt punkt, og kommer det en ås imellom så nytter det ikke om det er bare 200 meter heller. Hvem kjøper 0,5 watt sendeeffekt til 2000 kroner? :shock: De som bruker slike radioer handler de fordi de er billige, på Biltema & co.

 

 

Åpent hav gir god rekkevidde. Det er jo allment kjent av mange :) Men det var ingen sjeldne atmosfæriske forhold. For de som gidder eller har mulighet kan man lese mer her ang akkurat dette : (man må logge seg inn) http://www.scannernytt.net/phpBB3/viewf ... 8cb60e2b48

 

 

Rekorden er forsåvidt Amerikansk, selvfølgelig. Dog med en FRS radio med 14 kanaler og litt mer watt, 2.5.. Den lyder på over 800km. Det var en fyr som klatret i fjellet og satte seg fast eller skadet seg(husker ikke helt) og som ropte på hjelp. Det var ikke mobildekning der. Oppropet ble oppfattet av ei lita jente som satt i hagen og lekte. Over 800km unna :)

 

Og du vet, den forrige Roveren på Mars ble styrt med VHF radiosignaler, og de brukte kun 8watt :) Fri sikt hjelper ganske mye som du helt sikkert vet :)

Link to comment
Share on other sites

Du har sikkert rett i det, men du bringer frem sjeldne eksempler som sikkert kan få noen til å tro at dette er knallbra greier fra Clas Ohlson & co i forhold til vanlige jaktradioer feks, og det er det jo ikke… Men det står selvsagt fritt fram for enhver å prøve, og å sammenligne med jaktradio.

Link to comment
Share on other sites

Det er ihvertfall ikke det jeg prøver å få frem :) Men at de kan være en god løsning for de som trenger et enelt samband i ny og ne, eller også ha kontakt med ungene når de er ute og flyr i nærområdet etc etc. De kan brukes til veldig mye. Og mange er slett ikke leketøywannabeeradioer. Husk at UHF radioer på dette frekvensområdet også brukes av sikkerhetsfolk, brannmenn, dørvakter etc pga UHF´n sin gode evne til i gå godt inne i bygninger. Bla. Da bruker de selvfølgelig ikke radioer fra Biltema eller Clas Ohlson, men fra kjente merker som Icom og Motorola, Yaesu etc. Og de radioene koster ganske mye mer. PMR er et bra alternativ til moderate avstander. Men du har jo KDR og LPD også, Korts Distanse Radio og Low Power Device.. De gir vel ikke mer enn 10mw, men kan alikevel leveres fra feks Icom og koster da over 2000kr :)

 

Det jeg mener er at de KAN være et bra alternativ, for noen :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...