Jump to content

Råd til første praktiske rifle


ATS

Recommended Posts

Jeg skal levere søknad på min første rifle til praktisk skyting, men er litt usikker på hva jeg skal velge. Det skal være en AR-15 som poengtert mange ganger er det eneste konkurransedyktige. Jeg har en stygg vane med at jeg velger det dyreste og "beste" utstyret før jeg i det hele tatt har prøvd sporten. Derfor tenkte jeg å ikke legge ut 27.000,- på en JP (Jeg har heller ikke 27.000,- å svi). Jeg har sett på Pedersens 18" DPMS som de bygger til IPSC open:

http://www.pvas.no/?PageID=578&ItemID=351" target="_blank

 

Er dette en god invistering for 17.000,-?

Noen som har gode alternativer? Jeg vil helst ikke gå over 17.000,-

Vil dette være mye bedre enn en billigere "standard" PDMS, Bushmaster eller Stag Arms for 10.000 - 12.000,-

Link to comment
Share on other sites

Du havner nok fort opp i den prisen uansett hvis du kjøper en standard Bushmaster, man vil gjerne ganske kjapt ha en skikkelig comp, lengre handguard og matchavtrekk i det minste. Men hvis du ser på lagerstatusen så er ikke den børsa på lager, så det kan jo være du kan få en annen pakkeløsning av pvas som koster tilsvarende hvis de har noe inne.

Link to comment
Share on other sites

:Edit: Kjøp Fagerstad sin.

 

Av de forskjellige "pakkene" jeg vet om er PVAS' sin den absolutt mest fornuftige hvis målet er konkuransedyktig utstyr for Open i denne prisklassen. Den har rett løpslengde og en fornuftig løpsprofil, langt gassystem, brukbart avtrekk, lett, rundt forskjefte, OK grep og bra stokk samt en av de beste kompensatorene på markedet. Tror ikke du klarer å skru sammen noe like bra selv til den prisen. Evt oppgradering vil justerbar gassblokk og lett boltcarrier og buffer.

 

Til samenlikning har Stag-pakka fra sandnes en haug med tacticool-utstyr som muligens noen syns er tøft, men som ikke gir noen ting i konkurransesammenheng.

 

Mitt alternativ for bygg skulle jeg skru opp en ny til meg selv billigst mulig ville være:

Standard DPMS eller Bush 20" med HBAR eller tillsvarende løpsprofil. Evt ett DCM 20" 1/8 løp i DPMS hvis jeg fikk fatt på det til "vanlig" pris, dvs 10900 for børsa.

- Accuracy Speaks avtrekk ($220]

- kapp pipa til 18", drei evt ned til .700 profil hele vegen bak hvis det er noe annet en standard Bushmaster HBAR profil på løpet og åpne gassporten til 2,5mm (er 2,3 std)

-JP justerbar gassblokk

JP komp type stor tactical eller dassrull. De er omtrent like i ytelse.

- JP rifle lenght handuard.

- LaRue eller Spuhr cantilever montasje

- optikk etter budsjett. Personlig selger jeg sjela for en Variopoint heller en å skyte dårligere optikk, men f.eks en Meopta meostar eller Trijicon accupoint kan være rimeligere alternativ. Selv om du skulle finne på å kjøpe kikkert med 1" rør, kjøp montasje til 30mm om du investerer i en ordentlig en. Bruk shims for å få det til å passe.

Sierra precision eller Tubbs grep.

Harris L-R tofot

 

evt en Ace stokk, men denne gir ikke så veldig mye ekstra. Bedre å spare den tusenlappen og bruke den på lett carrier og buffer.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Spiller ikek oe rolle om det står Bushmaster, DPMS eller Stag arms på den.

Kjøp den du får tak i, som befinner seg i n orge og har en fornuftig pris i forhold til hva du vil ha av stash.

 

Det er greit, men jeg vil helst kjøpe en pakke der jeg får noe som er godt til konkurranse, og som jeg kan leve med en stund før jeg føler behov for å kjøpe masse deler. Siden jeg ikke har noe erfaring med rifle kan jeg ikke bygge noe selv, og vet derfor ikke hva jeg trenger av stash. Derfor vil jeg finne en pakke som er bygget av folk som kan sporten, til en fornuftig pris.

 

Jeg har likt praktisk pistol veldig godt, og gleder meg nå til å starte med rifle.

 

 

dk: Takk for godt svar, det høres fornuftig ut at pedersen sine pakker bygget for IPSC fungerer bedre enn en ferdig fabrikkpakke fra STAG.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...