Jump to content

Tabbe med Loctite


ojoh

Recommended Posts

Vil dele en tabbe jeg gjorde med Loctite. Jeg var på banen og trente PPC på 50 yrd og la merke til at jeg fikk noen uforklarlige fluer høyt i skiva, uansett hvor hard jeg holdt så kom de og jeg begynte å sjekke pistolen, en STI Targetmaster med Aristocrat baksikte med 3 forhåndinnstilte justeringer. Baksikte var løst, så jeg fjernet låseumbrako skruen og tok ut den fremre gjennomgående vippe aksel. Joda her var begge skruen helt løse - men det fikser vi fort med litt Loctite og en stjerne skrutrekker. Fikk en litt nagende uro da jeg ikke kunne se bunnen av skruehullene, men en lite dråpe Loctite i hvert hull kan da ikke gjøre noe skade. Som tenk så gjort og vips var baksikte på plass tight og fint. Dagen etter dro jeg på banen og skjøt fine serier og var fornøyd med innsatsen - noterte meg riktiignok at det første skuddet ikke gikk av og at det virket som tennstiften hang litt igjen, men den løsnet og virket tilsynelatende bra. Så ble pistolen liggende noen dager og jeg rigget meg igjen til for skyting. Fylte opp magasin, ladet og trakk av... Ingen reaksjon. Tennstiften sto bom fast. Prøvde først å dytte, så banke, men fikk ikke rikket stifte. Så her var det bare å pakke sammen og finne en bedre arbeidsbenk og mer hensiktsmessig verktøy. Fikk dunket stiften med en dor såpass at jeg fikk av låseplaten som holder stift og fjær på plass. Etterhvert fikk jeg dyttet ut stiften og lurt ut fjæra og de var godt dekket av stivnet Loctite på mindre heldige steder. Her var det bare å gjøre rent -fullstendig rent.

Så selvfølgelig var hullene til siktefestene boret gjennom og ned til tennstiftkanalen, og den Loctite som ikke la seg i gjengene den tok seg en tur ned der. Jeg skulle selvfølgelig tatt Loctite på skruene og åpnet tennstiften kanalen og forsikret meg om at det var kommet noe ned der. Man lærer så lenge man lever.

Ed. Rettet opp skrivefeil..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har gjort noe lignende bommert selv, da på bolten til en Winchester 94 som hadde gjennomgående hull til diopter feste..

 

Heldigvis er ikke locktite så håpløst vanskelig å få bort, om det er noe som sitter fast kan du bruke litt forsiktig varme på området. Du får trøste deg med at baksiktet nå i allefall sitter fast ;)

Link to comment
Share on other sites

Bör vel strengt tatt ikke fylle opp gjengede hull med loctite eller olje for den sakens skyld.

Får du olje, vann elller lignende nedi ett hull med bunn, kan du ödelegge gjengene når du trekker til.

Ikke så farlig i en pistol muligens, men skrur man på noe som trenger litt moment kan man fort dra i filler gjengene eller så blir skruen for lang og det du önsker feste sitter ikke fast da skruen blir for lang og önsket friktion ikke oppnås og det du önsker skal sitte fast går til dundas..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har flere ganger gjort rent skruer og skruehull til blant annet kikkertsikterfester og baser for å montere på nytt, men sliter med å få av gammel Locktight, har prøvd solvent, andre løsemidler og vann. Men det virker som det kun er en liten god kobberbørste eller en fyrstikk som mekansik klarer å få av *Locktight i skruejenger, er det noen som har noen tips..

Link to comment
Share on other sites

Så hvis vi skal oppsummere bruk av Locktight

 

- kunn litt Locktight på skruegjengene - unngå bunnen av skrua. hvis mulig entre skrua i hullet med en omdreining før man tar på Locktight på gjengene.

- bruk varme før du begynner å løsne skruen, ikke vent til du har ødelagt verktøyspor og skruehode.

- loddebolt gir deg mulighetene til å styre varmen på stedet du trenger å varme opp, varmluft fordrer at du skjermer eller fjerner ting som kan smelte (plast, etc).

- rengjøring og fjerning av gammel Locktight gjøres mekanisk med hjelp av varme.

 

er det noe jeg har glemt...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...