Jump to content

Rifla begynte å spre - hjelp mottas med takk


Panzer

Recommended Posts

Var en tur på skytebanen i dag for å trene. Skjøt først en serie på 10 skudd, alle satt innafor 9'ern, fem tiere. Tok så en pause da demperen gikk varm og det ble disig i kikkertsiktet. Skjøt så en serie til, og skudda gikk nå i hytt og pine. Etter to skudd sjekka jeg at demperen satt skikkelig, noe den gjorde. Spredningen bare fortsatte, helt uten mønster, gikk til høyre, venstre, over og under. Kun to på svarten, en tier, på ti skudd. Hva er det som skjer?? Børsa er en Tikka T3 med Ase Utra demper. Innrømmer glatt at jeg er en helt middels skytter, men har vanskelig for å tro at den andre serien kun skyldes skytterfeil. Børsa ble satt pent og pyntelig på plass til pausen og kikkertsikte fikk garantert ikke noen trøkk.

 

Noen som har råd? Takknemlig for svar.

Link to comment
Share on other sites

Det høres ekstremt sansynlig ut at det er pipa di som blir varm, utvider seg, og tar borti stokken, siden de første seriene sitter:) Da skal det bare et bittelite endring av trykkpunktet (grep på forskjeftet f.eks) til før du hiver skuddene utover.. Har hørt flere historier om akkurat dette, og det er jo veldig enkelt å sjekke etter 20 kjappe. Lett å fikse med sandpapir eller lignende, hvis ikke jeg får huden full av gutta som faktisk kan det nå:P Har du en dritdårlig kikkert (som min) kan også trådkorset faktisk løsne på enkelte kinamodeller har jeg hørt...men dette er mye mindre sansynlig siden du da hadde spredd som en full sjømann fra første skudd, som også hadde vært tilfelle om kikkerten din var løs.

 

(Sorry, så ikke at det var en Zeiss, men lar det stå forde:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt fingrene i flere tikka lite, og absolutt INGEN ! har hatt frittliggende løp, jeg har da frilagt løpet på alle sammen, og presisjonen har etterpå vært fantastisk, faktisk helt utrolig hvor bra disse går , med tanke på at de er masse produsert ,bare å sette igang med engang å få den frilagt :D

Link to comment
Share on other sites

Til Tikka-folket: Er dette et T3 lite-problem, eller gjelder det T3 hunter også?

 

Kan ikke skjønne annet enn at det kan være et problem der også, sjekk at du kan ta et a 4 ark helt inn til kassen, eller helst 3-4-5 ark, for å være på den sikre siden, liker å ha såpass klaring, hvis detter ok, bør en sikkert begynne å sjekke andre ting

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt fingrene i flere tikka lite, og absolutt INGEN ! har hatt frittliggende løp, jeg har da frilagt løpet på alle sammen, og presisjonen har etterpå vært fantastisk, faktisk helt utrolig hvor bra disse går , med tanke på at de er masse produsert ,bare å sette igang med engang å få den frilagt :D

En slektning og også forhandler og eier av flere T3'er tipset meg om at låskassa ikke lå skikkelig på plass i noen T3'er fra fabrikk slik at pipa lå tiltet litt nedover. Noe av årsaken iflg han var at rekylklakken er lett å "overse" når man monterer børsa sammen. Jeg har ikke sett noe til dette men på min venns T3 lite så lå pipa godt inntil forskjeftet og pussepapir måtte taes fram. Spesielt var det noen "plastskott" i midtveis mellom låskasse og forskjefte som godt inntil pipa. Børsa gikk dårlig for å si det mildt noe som overrasket meg fra en Tikka. I etterkant har den gått mye bedre men jeg tror mer plast må slipes bort.

 

Angående trådstarter, kan det hende at pipa er veldig nær forskjeftet og at du legger press på forskjeftet enten ved å bruke sandbag eller tofot som igjen presser forskjeftet opp mot pipa? Du bruker ikke overdrevet stram skyterreim som drar forskjeftet mot pipa?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...