Jump to content

Schultz&Larsen-fabrikkbesøk


7 mm Rem Mag

Recommended Posts

De som fulgte med på Sluttstykket husker kanskje at jeg var ute etter en pipe til Saueren i 6mmNBR med litt andre spesifikasjoner enn standardprofil (24mm i munning). Etter litt frem og tilbake fikk jeg anledning til å bestille en pipe hos Schultz & Larsen,og pipa ble produsert før jul i fjor. 30.7 fikk jeg endelig kommet meg av sted for å hente pipa (pluss en til Kongsbergen 8). På fabrikken fikk jeg en mottagelse som jeg opplever som sjelden. Makan :D . Jørgen (ignorant) som er en av eierne tok imot med en gjestfrihet og et pågangsmot det er sjelden å finne. De som kjenner Jørgen vet hva jeg mener. Et stort smil, og en kunnskap han velvilligst delte med seg. Jørgen spurte om jeg hadde noen ønsker i fht Kongsbergpipa, og satt i gang en av mekanikerne som jobbet til 18.00 eller noe sånt for at jeg skulle bli fornøyd. I de tre timene jeg var der lærte jeg mye jeg ikke ante noe om. Interessant å høre på Jørgens overbevisende teori om innbrekking av piper som nok vil være kontroversielt i andre skyttermiljøer, men passer min bedagelighet. Etterpå fikk jeg en grundig omvisning på fabrikken. Nytt moderne produksjonsutstyr til 100 år gamle dreibenker om hverandre. Det nest mest facinerende var faktisk det eldste verktøyet, men ingenting overgikk entusiasmen til Jørgen - og også medarbeiderne. Applaus. Det er virkelig sant at S&L produserer alt selv, og alt er i stål.

Og Jørgen - jeg fant veien tilbake selv om du ikke tegnet kart :shock::D

I morgen har jeg en avtale med en børsemaker, så får vi se om pipa til Saueren blir kamret i 6NBR eller 6XC. Det er forresten snart bare miragebåndet som forteller at det er en Sauer,men det blir vel snart byttet det og. Dette blir gøy. :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

He he - blir litt feil å prøve å gjengi fordi jeg ikke husker i nærheten av alle detaljer, og det må bli i en annen tråd, men jeg puster lettet ut :lol: og fortsetter med det jeg alltid har gjort. Bare skyt. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Godt å høre at du endelig tok turen Geir.

Du ble nok tutet full med kunnskap på runden, tenker jeg. :)

 

Hva hadde han å si om innbrekking av piper da? Har du sagt A så... :D

A:

Hos Scultz&Larsen blir riflepipene pusset innvendig på "gamlemåten" ved å bruke blyplugg og slipepasta. Også kalt slugging.

B:

De slugger pipa på den måten at det blir en trangboring . Dette er presisjonsfremmende og gjør at pipene legger igjen mindre mantel. Samtidig som det hevdes at levetiden blir lengre. Eller for å si på en annen måte: presisjonen holder til langt flere skudd.

C:

Ignorant hevder også ut fra dette at du ikke trenger å pusse løpet så ofte, og det derfor blir mere tid til skyting.

 

Jeg trenger noen tusen skudd til i mine S&L piper for å se om han har rett. :)

Link to comment
Share on other sites

Bilder av Jørgen - nei flate - det har jeg glemt :D

Ikke mye å vise bilder av forløpig - det får vente til senere.

Veide pipa for moro skyld. 2850gram :D Det veier forresten begge pipene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg som måtte vente over 3 mnd på rifla, men dette tar de seg tid til :shock:

 

Kanskje jeg må gjøre som deg... reise ned dit neste gang jeg skal ha noe.

 

Tror neppe dette gikk ut over ordinær produksjon ettersom dette stort sett foregikk etter ordinær arbeidstid og at resten av produksjonen var i feriemodus. Standardprodukter må selvsagt gå gjennom norsk agentur. Jeg kunne på ingen måte reise til S&L og hente det jeg har lyst på, slik fungerer det selvsagt ikke. Jeg presiserer at jeg var invitert dit som en tjeneste, og at det er ei gedigen papirmølle for å få dette til.

Denne tråden er heller ikke stedet for å klage på leveringstider osv- skjerpings :!: .

Link to comment
Share on other sites

Hva er denne tråden til da?

Hipp hurra for S&L :?:quote]

Jepp, må da vel være klinkende klart det vel. :wink:

 

Og det er det forøvrig all grunn till, det er ihvertfall en ting som er sikkert med de gutta. Og det er at brukerne blir tatt på alvor.

Kverulere over detaljer kan vi foresten gjøre i andre tråder. :D

 

P.s. Bilder???? Please (og gjerne fra fabrikken om dere har og har lov til å legge de ut). S&L er foruten om Kongsberg ett av de får merker jeg har en form for "vårt eget" forhold til (Danmark er jo vårt sørligste fylke :D ).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har noen få bilder fra mitt besøk der nede. Sa at det kun var til eget bruk, men med tillatelse av Ignorant kan jeg jo saktens legge noen av de ut.

Ahhh.. det hadde vært artig å sett noen bilder fra fabrikken. - Men har full forståelse hvis Ignorant ikke vil at bilder trykkes på forumet også.

Link to comment
Share on other sites

Kan etterhvert legge ut bilder av de to riggene, men de må først bli ferdige. Blir spennende om børsemakeren får til mating med 6NBR i 200en- han ønsket sjøl å teste det ut. Kongsbergen er det ikke noe problem med matinga på :D , men får vel lage egen tråd på det etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...