Jump to content

Dressur


Terje 68

Recommended Posts

Hei.

Et par smp ang Gordon Setter.

Har to gutter en på 3 og en 1,5 år. Greie og gode hunder, men av til vil de ta seg en tur på egen hånd. De kommer jo igjen etter en liten stund, 10-20 min, men noen er jo redd for hund og de kan jo bli overkjørt.

Har noen tips el råd for å løse dette.

På forhånd takk

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ser du når de løper ivei?

Ville sørge for at inkallingen sitter som et skudd, har slitt med innkallinga selv på bølla.

men vi har jobba hardt og hun har blitt kjempeflink og kommer ganske så med en gang når jeg blåser i fløyte/roper.

Link to comment
Share on other sites

av de 3 hundene vi har hatt å alle hunde kursene vi har vært på, har vi funnet ut at det å gjemme seg "leke gjemsel" i skogen mens hunden går løs, er den beste måten å få hunden til å være nær deg, å være veldig kontaktsøkende, i den form av at hunden altid har ett øye med deg, å ikke kommer til å driver å "stikke" av på tur. i det hunden går fra deg, å ikke ser eller bryr seg om deg, hopper du bak ett kratt eller buske. gi hunden en liten klapp på skulderen når den finner deg, men ikke noe mere enn det. det er også veldig effektivt å bare snu å gå motsatt vei av det hunden gjør. løp også gjærne fort inn i skogen så den får litt panikk av at du er borte. dette fungere selvfølgelig kunn best hvis hunden er en smule kontaktsøkende, eller avhengig av deg fra før.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takker for svar.

Men det er ikke ute på tur promblemet er, det kan være når dem skjønner at turen er slutt eller fra bilen og inn til huset feks. Ellers er dem ganske lydige. Får brukbart med turer og trim gjør dem og....

Ute på tur holder dem seg innenfor et passe område og kommer når jeg kaller på dem, vet ikke om det er bare fantestreker, men skulle gjerne vært det foruten.

Link to comment
Share on other sites

Dette er bare et "sleivspark", ta det for det.

Jeg tror løpet er kjørt. 1,5 og 3 år gamle? Kompiser? Hvem er sjefen? Kanskje ikke eier?

Min erfaring som jeg har nevnt tidl. er å aldri (bortsett fra i by/mye trafikk/redd for konsekvenser), og da mener jeg aldri!, ha hunden i bånd første leveår. OK, så bor man på Sinsen, eller midt på torget i Bergen, men uansett, så lite som mulig i bånd. I tillegg, krystallklar beskjed om at jeg bestemmer, mitt ord er absolutt lov og det jeg først vennlig ber om, deretter med all nødvendig kraft/makt kommanderer, skal skje. Betingelsesløst.

Hva blir resultatet? Etter min erfaring en hund som aldri stikker av, som er meget lykkelig fordi den nesten alltid får gå fri, som man kan slippe å gå tur med om morgenen fordi det bare er å åpne døra så tar den seg en runde rundt huset og kommer inn å lurer på hva som skal skje nå. Jakthund? Selvfølgelig, "det myldrer" med fugl (vorsteh) rundt huset vårt, men uten at jeg tar på skoa er det ingen som vil på tur.

1,5 og 3 år? Løp etter til du får tak i rampen (bruk Garmin), så langt det trengs og bit han til blods!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...