Jump to content

Norma Nosler Partition 6,5x55 9,0g


Pryl

Recommended Posts

Jeg har funnet en pakke med denne ammunisjonen, der E100 er oppgitt til 2813 (v0=850m/s). Prod.nr. er 16577. Er denne storvilt-ok (jamfør regelverket (2700 J)), selv om Normas hjemmeside oppgir andre data (E100= 2606J og v0=820m/s)?

 

Er det noen andre som har vært borti denne "varianten" av Norma Nosler, og er dette kun lot-forskjell? Vil kula holde sammen godt nok for bruk på elg?

 

Har jo ellers fine ballistiske egenskaper, og presisjonen er upåklagelig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke skjønne hvorfor folk er så opptatt av anslagsenergi, Joule og utgangshastighet i 6,5x55? Det virker som folk er livredde for tiden??? Oppsynet har da aldri brydd seg om annet enn å sjekke om kaliberet er godkjent for storviltjakt? Jeg har aldri hørt om noen som har fått demontert ammoen av oppsynet, for å sjekke hvor tung kula er? Eller at oppsynet har dradd en kronograf opp av lomma i fjellrevenjakka og bedt vedkommende sende en kule gjennom dette? Jeg tror dette er et skrivebordsproblem som har blitt til på Kammeret.no :?

 

Ikke ment som et angrep på trådstarter, og det er klart at man skal rette seg etter lover og regler. Men det virker som folk her inne er mer katolske enn paven når det gjelder akkurat dette...

Forøvrig er akkurat denne ammoen omtalt som det beste man kan oppdrive av elgvelterpatroner i 6,5x55 i ladeboka mi fra 80 tallet, så jeg går ut fra at elgene blir litt svimle enda, selv om det kanskje mangler noen m/s i de korteste pipene...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke skjønne hvorfor folk er så opptatt av anslagsenergi, Joule og utgangshastighet i 6,5x55? Det virker som folk er livredde for tiden??? Oppsynet har da aldri brydd seg om annet enn å sjekke om kaliberet er godkjent for storviltjakt? Jeg har aldri hørt om noen som har fått demontert ammoen av oppsynet, for å sjekke hvor tung kula er? Eller at oppsynet har dradd en kronograf opp av lomma i fjellrevenjakka og bedt vedkommende sende en kule gjennom dette? Jeg tror dette er et skrivebordsproblem som har blitt til på Kammeret.no :?

 

Ikke ment som et angrep på trådstarter, og det er klart at man skal rette seg etter lover og regler. Men det virker som folk her inne er mer katolske enn paven når det gjelder akkurat dette...

Forøvrig er akkurat denne ammoen omtalt som det beste man kan oppdrive av elgvelterpatroner i 6,5x55 i ladeboka mi fra 80 tallet, så jeg går ut fra at elgene blir litt svimle enda, selv om det kanskje mangler noen m/s i de korteste pipene...

 

Helt enig. Det har stått tidligere her at en kar sendte mail til departementet, som svarte at de forholdt seg til de hastighetene som produsentene oppgir på pakka. De fleste jegere har ikke chronograf, de aller fleste vet nok ikke hva det er en gang. 6.5x55 med over 140 grains kule er lovlig, så da kan man bruke det. Dette har vært praksis, og jeg kan ikke se at det har endret seg, eller at det kommer til å endre seg. Skal oppsynet ha med chronograf og undersøke i felt om det mangler noen fatige m/s? Og hvorfor det? Skrivebordsproblem mener jeg. Eller mer presist, et problem som kun eksisterer på kammeret.no

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...