Jump to content

Åpen sikter til jakt ?


Mikko

Recommended Posts

Kan være dette emnet er utdebattert, men prøver meg:

Mange rifler kommer med åpen sikter, selv om de fleste monterer kikkert. Hører også endel si at de setter pris på at det er åpne sikter på ei rifle. I kveld på skytebanen fikk jeg holde en Sauer med vannvittig fine åpne sikter, sånne "lystråder", vet ikke hva det heter.

 

Men er det noen av dere som bruker åpen sikter på jakt ???? eller er det kun kikkert / rødpunkt ????

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker åpne sikter på jakt, mest med drillingen og da er det ikke noe problem ut til 90-100 meter på rådyr. Bruker også til tider åpne sikter på elgjakt, kommer litt an på posten og hvordan vi jakter elg. Ser ikke noen som helst problemer å jakte med åpne sikter så lenge synet er godt nok til det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter og skyter en god del med jernsikter - vel strengt tatt skyter jeg vesentlig ner enn jeg jakter. Jeg foretrekker dioptersikter -dvs med "høl" akter og stolpekorn framme- men jeg skyter også med andre typer jernsikter.

 

For det meste mener jeg og kunne påstå at man med slike sikter vil kunne være i stand til å treffe det mankan se med det blotte øye innenfor normale skyteavstander.Dette krever selvfølgelig at man trener en del, men det er så absolutt ingen heksekunst. Og man får en del treningsammo for den prisen man betaler for en kvalitetskikkert!

 

Som sagt, så må man kunne se det man skyter på, og det er der kikkertsiktet kommer til sin rett. Ikke bare i forbindelse med skumringsjakt, men også på dager med sterkt sollys hvor målet befinner seg i skygge. Den største fordelen med kikkertsiktet er likevel at siktemidler og mål befinner seg på samme fokale plan - dvs at man slipper å flytte fokus fra framsiktet, til målet og tilbake.

 

Oppsummert: Jernsikter kan være fordelaktige i enkelte situasjoner, men kikkertsiktet har blitt "allemannseie" siden det stort sett betraktes som et fordelaktig siktemiddel. Men for all del, man kan utmerket godt klare seg med jernsikter dersom man er villig til å akseptere begrensningene. I mine øyne er den største fordelen med jernsikter at man får en mer håndterlig og kompakt børse med sikter som tåler en støyt.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar ! Artig å se at noen faktisk bruker åpne sikter. Årsaken til at jeg spurte er at jeg jakter med bandhund, på korte hold iskogen. Og, dersom et dyr skulle "unnslippe" meg fordi jeg ikke rekker skyte, so what, vi tar det i neste sving.

Grunnen til at jeg spurte var rett og slett at ei rifle uten kikkert er så uanstendig lett og god å bære ! :)

 

Takk igjen for svar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...