Jump to content

Kuler tilS&W 686 hva brukes?


Loffadyret

Recommended Posts

Hei,

 

Vi skal snart begynne å lade selv. (Ta med i betraktningen at vi er jenter) Hva anbefales? Hva er best?

 

Vi har skutt wadcutter som vi har kjøpt på XXL som gikk bra, men tenkte på å begynne å lade litt selv etterhvert så siden vi er "grønne" så lurer vi på hva som er bra kuler og anbefales og hvorfor kanskje?

 

Og en generell lure på ting: Hva er forskjellen på kulene (egenskapene) på bly, blytupp (eller hva man skal kalle det) og kobber og eller hva annet det er. Noe som er bedre eller dårligere av det og kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingen ladeekspert, men jeg vet en del om hva jeg liker å skyte med. Mitt bruk er feltskyting NSF + noe hurtig revolver (7R) på bane. I tillegg skyter jeg spesialrevolver med .38.

 

I år har en venn ladet for meg med 105 gr semiwadcutter bly. Han setter dem så dypt at fronten av kula er jevnt med hylsa. Disse er jeg topp fornøyd med. Før brukte jeg fabrikkammo Fiocchi 148 grain wadcutter.

Fordelene med de hjemmeladede er først og fremst:

Federal hetter trenger mindre kraft for å gå av. Dermed trenger jeg å bruke mindre kraft på avtrekkeren.

Lettere kuler (og SWC vs WC?) gir flatere kulebane. Trenger mindre justering på lange hold.

 

Min anbefaling blir alså: 105 grain SWC i bly (til NSF).

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Det kommer vel litt an på hva den skal brukes til. Revolverfelt, Magnum 1, ...

 

Revolverfelt: som tidligere nevnt gar 105 gr blykuler godt og gir minst mulig rekyl. Jeg Bruker de med godt pesisjon, men ikke i en 686 ... Der er det en Model 14 til revolver og en Model 10 til Spesialrevolver.

 

Magnum 1: faktorkrav på 190 og minst 14O gr kulevekt. Jeg bruker H&N 158 gr HP HS kuler og får en samling som holder inner tier, med jeg har ikke original løpet på men en Lothar Walther løp med godt lengde.

 

Federalhetter: det stemmer at man kan tune avtrekket til minst mulig vekt, hvis man bare bruker ammo med Federalhetter. Som regel funker fabrikkammo ikke lenger hvis man få det gjort uten å stramme hanefjære igjen. Men da får du en tungere avtrekk igjen. Ikke tar meg feil, jeg har gjort det med alle revolverene mine, og jeg bare bruker hjemmerulla ammo i alle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd noen få forskjellige kuler i .38special til min 686 og alle virker ha bedre presisjon enn meg.

Jeg er nybegyner med hjemmelading og prøver høe på andre, noen mener blykuler ikke er bra andre liker belagte kuler.

 

Nå bruker jeg Berrys belagte 125grains kuler, av den enkelte grunn at dem er de billigste jeg har fått fatt i. 59øre/st på XXL. Jeg vill ha billige kuler så jeg kan øve mer for pengene.

Om dem er gode nok for at vinne NM aner jeg ikke, men dem duger til meg og det er ikke dem som begrenser min listeplassering på stevner.

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde håpet å kunne bruke 686èn til både .357 og .38, men dette er dumt?

 

Og de SWC kulene kan ikke brukes til å lade .357?

 

Generellt hva er best til .38 (der har vi kjøpt fra XXL Fiocchi 148 grain wadcutter og skyter bra med de, dog i en model 14)

og hva er best til å lade .357 med (det har vi aldri prøvd før så nettopp anskaffet oss en 686 og håpte som sagt den gikk bra med begge kalibrene? i en og samme våpen??? )

 

Så det vil og si at planene fremover er å skyte både revolver felt og magnum 1 felt. (vi skyter ikke bane, har iallfall ikke gjort det til nå :smile: )

 

Og vi har jo den "gamle" medel 14 enda så om det er dumt å skyte .38 i 686 så har vi jo annet men fremdeles ikke ladet noe selv til noe enda...

 

Og til hjemmelading har vi kjøpt inn federal tennhetter men venter litt med kulene siden vi er litt veldig usikre :?:

Link to comment
Share on other sites

Å bruke same kula i både 38 og 357 går fint an, men det blir unødvendig mykje rekyl av 38-ammunisjonen sidan mimimum kulvekt i magnumfelt 1 er 140 grains. Eg ville gått for 105 grains SWC i 38, og enten 148 grains WC eller 158 grains SWC i 357 mag. Å skyte både 38 og 357 i same våpen er stort sett uproblematisk, men puss oftare om ein skyt mykje 38 så ein ikkje får kamringsproblem med 357 mag-ammunisjon.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Første anbefaling om dere skal begynne å lade selv er å kjøpe Ladeboken om dere ikke har gjort det allerede (så ikke den nevnt) og lese den fra perm til perm.

 

Går helt fint å skyte 38spes i 357. Men siden hylsa er kortere så vil det avsettes en sotring i kammeret. Så er det varierende meninger om hvor mye dette har å si.

 

SWC kan brukes i begge. Men myke blykuler ment for 38 kan avsette mye bly i løpet om man prøver å lade de til 357 hastigheter. Burde ikke være noe problem, fins jo moderate ladedata til 357 også.

Fins også blykuler beregnet for høyere hastigheter, støpt i hardere legering

 

Kobberbelagte kuler: en kjempefordel om man skyter innendørs siden man unngår blystøv.

 

Har selv en Ruger GP100 357, 6" løp. Denne blir foret med det meste, både bly og mantlede kuler, i moderate til "full pupp" ladninger. Mest 158 grains SWC da det er billig og lett tilgjengelig. Til "morroskyting" liker jeg best 125 gr JHP (jacketed hollowpoint/ mantled hulspiss) kuler i litt god fart.

 

Så, som foreslått over, hvis dere kjøper 105 grs kuler til revolverfelt samt 158 grains til magnum så burde det være en helt grei start

Link to comment
Share on other sites

Det kan være greit å starte med ~158grs kuler i 38 også, disse 105grs kulene er supre til felt men litt mer fiklete å lade. Det er greit å lære seg lading med en kule hvor man ikke må ty til "juks" som å sette kula dypt og krympe foran drivbånd. Mantlede eller belagte kuler er også en grei start siden man slipper problemer med blying, ikke at det trenger å bli et problem men starter man enkelt slipper man å gruble på for mye på en gang.

Link to comment
Share on other sites

. Det er greit å lære seg lading med en kule hvor man ikke må ty til "juks" som å sette kula dypt og krympe foran drivbånd.

 

Å spre feilinformasjon som du gjør her er og bare tull.

 

Man MÅ ikke sette denne kula dypere enn hva krymperilla tilsier.

(nok av folk som setter den "normalt" og har ca 3,5 grains med N310 krutt ladning, som gir en ypperlig pressisjon i alle S&W revolvre)

 

Hvorfor en ikke kan lære seg lading ved bruk av 105 grains swc er for meg ren svada :wink:

Link to comment
Share on other sites

. Det er greit å lære seg lading med en kule hvor man ikke må ty til "juks" som å sette kula dypt og krympe foran drivbånd.

 

Å spre feilinformasjon som du gjør her er og bare tull.

 

Man MÅ ikke sette denne kula dypere enn hva krymperilla tilsier.

(nok av folk som setter den "normalt" og har ca 3,5 grains med N310 krutt ladning, som gir en ypperlig pressisjon i alle S&W revolvre)

 

Hvorfor en ikke kan lære seg lading ved bruk av 105 grains swc er for meg ren svada :wink:

 

Enig! 3,5 N310 og en kraftig krymp i krymperilla fungerer meget bra i min S&W

 

M

Link to comment
Share on other sites

Vi har ikke kjøpt ladeboka enda nei, i første omgang skal vi lade hos en i klubben for å sjekke ut og lære litt. Vi har ikke tenkt å gjøre lading til en hobby men lade for å få det billigere og lettere avtrekk (federal tenhettene som vi har hørt om :D )

 

Vi spør her for tips siden det er greit å høre med flere en bare en om hva som brukes og er bra spesielt for oss jenter :-)

 

Vi har jo lyst til å bli gode revolverskyttere og ikke bare jippi det smeller, så målet er ikke mest mulig PANG og minst mulig treff :lol:

 

Så ALLE tips mottas med stor takk både på .38 og .357. Vi har forresten blitt tipset om å bruke N310 krutt, til alt...?

 

:thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Å spre feilinformasjon som du gjør her er og bare tull.

Man MÅ ikke sette denne kula dypere enn hva krymperilla tilsier.

 

Nei, men den kombinasjonen er ikke helt optimal. Kula er lett for kaliberet, og når man i tillegg skal lade så svakt som mulig kan man få andre problemer som ujevn tenning og uforbrent krutt i systemet. Det er ikke farlig, men min erfaring er at 150grs kule og ca 3,5grs N320 er en mye greiere ladning. Når man lader 105 så vil man veldig fort få alle mulige råd som å sette kula nesten i bunn av hylsa, nesten ikke krutt, etc, etc, og jeg mener det er greit å lade litt mer normale ladninger til å begynne med.

Om man bare skal ha lette ladninger til feltløypa så klarer man seg med en ferdig oppskrift med 105grs Lee og N310, sett opp pressa til det og ikke tenk mer over det. Hvis man derimot liker å forstå litt mer av hva man driver med vil det være hensiktsmessig å også lade patroner på mer standard nivå. Men jeg er ladenerd, så jeg ser kanskje ting litt anderledes.

 

Skal man lade 357 magnum så er det N110 som er det åpenbare valget. Er man heldig klarer man faktor-kravet med raskere krutt, men N110 er et tryggere valg som aldri gir store overraskelser. Kulevalget er ikke stort vanskeligere, 150-160grs kuler. Støpte kuler gir normalt best hastighet, og er de av grei kvalitet burde ikke blying være noe stort problem. Mantlede kuler koster mer men eliminerer evt problemer med blying.

 

Forøvrig aner jeg ikke hva som er en bra ladning for jenter, annet enn denne kjærring-ladningen som alle bruker til felt :mrgreen: Jeg regner med at det som er godt nok for oss gutta også er godt nok for dere. Ladeboka kan dere muligens finne på biblioteket, det er en god start. Kyndig veiledning er heller ikke noen ulempe, det har dere tydeligvis ordnet allerede.

Link to comment
Share on other sites

Her er det mange erfarne skyttere/ladere, og mitt spørsmål er:

 

Jeg har en mod. 14 som overhodet ikke vil ha lette kuler.

Den vil også ha hastighet.

 

Med Fiocchi fabrikk - går den som en stråle, men med hjemmesnekrede i div. kuler/krutt - ser det ut som om jeg aldri har skutt et j.... skudd :oops: .

 

Noen som har hatt samme utfordringen - og som har vunnet krigen????

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng, valg av krutt er kritisk ved hjemmeladning. Helt enkelt er det slik at store hylser, lette kuler og svake ladninger krever et hurtigbrennende krutt for å få god tenning og et passende arbeidstrykk. Men med raske krutt er avstanden fra passe trykk til for høyt kort, så de er ikke godt egnet for tunge kuler eller hardere ladninger. Man kan derfor ikke forvente å kunne bruke ett krutt til alt, det er en variabel som må tilpasses ladningen.

Link to comment
Share on other sites

Sverre, går din mod. 14 dårlig med all heimesnekra ammunisjon, både mantla kuler og bly? Har du sjekka forholdet mellom sylinderhalsar/løp? Om tønna di er trang ifht. løpet, og du skyt blykuler, så kan det drastisk påverke presisjonen. Mantla kuler er mykje meir tilgjevande sånn sett.

 

N110 er nok førstevalget om ein skal ha bra fart i 357, men det gir óg meir følt reykl. 3N37 er eit godt egna krut i 357 som har ein fin og mild rekyl, samtidig som at det er lett å lade til faktorkravet med fornuftig trykk. Presisjonen med dette krutet har óg vore meget bra.

Å lade 357 mag til faktor i mag1 med 140+ grains kule og N310 ville eg aldri prøvd på ein gong.

Link to comment
Share on other sites

Sann mine ord gutter/jenter :D

 

Jeg har prøvd det meste, og ender nok opp med å fortsette å bruke Fiocchi`en.

 

Faenskapet med den ammoen - er at den ikke går av - med fabrikkfjær skrudd helt inn.

 

Jeg har imidlertid funnet en dårlig ladning - men som holder innenfor feltskivene (såvidt).

Hvis fjæren er momentet 700% :evil:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd det meste, og ender nok opp med å fortsette å bruke Fiocchi`en.

 

Med mindre Fiocchi har begynt å lade patronene med trolldomspulver har du nok ikke prøvd alt, om du begynner å måle og sjekke detaljene tror jeg du vil ha lettere for å finne årsaken til problemet. For om du ikke får OK presisjon med blykuler en tusendel over løpsdiameter er det noe feil et eller annet sted.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...