Jump to content

Skeiv ekspanderstang/die - presisjon


fjant

Recommended Posts

Hei,

 

Eg har ei Lee die der ekspanderstang ikkje er heilt sentrert. Det går greit å stake ut tennhetter, men det eg lurer på er om presisjonen kan bli dårligere siden hals expander antagelig er litt skeiv også. (hadde eit uhell med ei hylse)

 

Kan ikkje sjå at hylsehalsen er skeiv om eg ruller ei pressa hylse over bordet. (Er ikkje ute etter benchrest presisjon, men grei til jaktfelt og jakt.)

 

Vil dette påvirke presisjon i liten grad, eller bør eg skifte die?

 

Nokon som har ei formeining om dette?

Link to comment
Share on other sites

Vil dette påvirke presisjon i liten grad, eller bør eg skifte die?

 

Du må da vel se det på skiva om det påvirker presisjonen? Om den er uendret så er det ingen problem, er den verre så må du bestemme deg for om du kan akseptere det eller ikke?

 

Jeg tror (merk ordet tror) at jaktmessig presisjon for de fleste vil være mer enn oppfylt med selv svært skjeve patroner, iallefall har jeg skutt 6.5x55 patroner som har vært synlig skjeve uten å se noe nevneverdig ved vanlig skyting. Til konkurranseskyting er det en annen sak.

Før i verden så rullet vi patronene på ei helt flat plate for å se om kulespissen veivet, kunne en se at den veivet, så var patronen skjev = treningspatron, dersom ikke, var den OK

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...