Jump to content

Hylsene "henger" igjen i pressa.


Fei

Recommended Posts

Har et problem når jeg lader .357 at hylsa fester seg på kruttstasjonen. Den henger igjen så jeg må bruke ganske mye krefter på dra spaken opp igjen. Jeg har tenkte først jeg hadde stillt dia så langt ned at det var det som ga motstand, men har nå stillt den til det minste nivået jeg kan, men som fremdeles lager en liten kant på hylsehalsen så jeg får lagt kula oppi. Likevel er det sykt tungt å løsne hylsene fra den stasjonen. Ser Dillon selger noe hylsefett på spray, vil det hjelpe tror dere?. Pressa er ei dillon 550b. Det er ikke alle hylsene som krangler, men spesiellt sellier & bellot hylser er ugreit.

Noen som har lignende problemer eller løsninger.

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikkje eit problem relatért til diane, men til ekspanderen/trakta som ligg i krutmålet. Dess hardare og tjukkare gods i hylsene, dess hardare kan det vere å trekke hylsa av denne. Mogleg den du har er litt ute av spec? Det kan kanskje hjelpe å polere den litt, me eg ville først og fremst sjekka dimensjonen på den. Er den for stor, vil nok hylsene sitte ekstra godt.

Link to comment
Share on other sites

Er dette en trappet ekspander ala Lymans M-die? Da vil man nok oppleve problemer med tykkveggede hylser siden de ekspanderer et lengre parti til kulediameter i tillegg til å "trakte" (*) munningen. Da er det polering av det sylindriske partiet det første man bør prøve, om det ikke hjelper kan du prøve å pusse det en anelse konisk.

 

(*)

Verbing weirds language

- Calvin

 

Eller på norsk:

Verbing sprøer språket

- Tommy

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som den til venstre Erlend, den til høyre er for rifle og koner ikke ut hylsemunningen:

rifle_and_pistol_funnels_m.jpg

 

For sikkerhets skyld kan jo trådstarter dobbeltsjekke at det er riktig kruttrakt/ekspander som sitter der, for .38 spl og .357 magnum skal den være merket med "D"

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Update.

 

1.Da har jeg gjort følgende. Renset diene, men det gjorde liten forskjell.

 

2. Polert hylsene i hylserenseren med poleringsmiddelet til Dillon. Det gjorde tingene litt bedre.

 

3. Sprayet hylsene med rapid lube fra Dillon. Det fungerte også ganske ok.

 

3. Kastet alle hylsene fra sellier & bellot og bruker hylser fra Magtech, gecco og Fiocchi. Dette var en kjip, men god løsning. S&B hylsene var tydeligvis problemet hos meg. Nå går alt smooth.

 

Takk for all hjelp.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...