Jump to content

Hva slags patroner er dette?


xphenz

Recommended Posts

Jeg har akkurat begynt å samle på patroner, og er foreløpig grønn på kalibertyper.

Kan noen hjelpe meg med disse?

 

28a6a1s.jpg

Tysk 9mm patron fra 1943, hvilken type?

 

2lv0a4p.jpg

Merket med et slags kryss ved tennhetta

 

73i82q.jpg

Noen som klarer å identifisere noen av disse patronene ut ifra bildet?

 

På forhånd, takk :)

Link to comment
Share on other sites

Helt øverst har du tysk 9mm luger i lakkert stålhylse.

 

Neste bilde er muligens 30-06 blank?

 

Øverste rom til venstre er vel 2stk Nagant og muligens 2 slaktepatroner?

Neste rom mot høyre er enten 7,63 mauser, 7,65 Tokarev eller 7,65 Borchardt? (nesten umulig å skille. Må se på merkingen)

Neste mot høyre er Muligens 6,5x55 junior?

Neste er muligens 45 ACP?

Neste er muligens 44 Mag og en 45 ACP med aluminiumshylser?

Øverst til høyre er kanskje 45-70?

 

Neste rad fra venstre i pose er jeg usikker på.

Neste mot høyre er 6,5x55 ekserser med hvit trekule

Neste mot høyre er diverse 7,92x57 tysk

Den siste er det diverse i.

 

I rad 3 fra venstre er det muligens tomme 6,5x55 ekserser

Neste er 6,5x55 rekruttammo?

 

I rad 4 fra venstre er det jo 9mm CS gass (tåregass)

Neste er muligens en 221 og en 223?

I rom nr 4 er det muligens 9mm aluminiumshylse?

I neste er det muligens 25 ACP?

Og i siste er det 30 US

Link to comment
Share on other sites

Takk for hjelpen folkens!

Nå gjenstår det å føre dem inn i en referanseliste og merke patronene med nummer :)

 

En annen ting er at jeg må sette en prislapp på hver patron da jeg ikke har betalt han jeg kjøpte dette av.

Noen som har en pekepinn? Har også en .404 riflepatron oppi skrinet en plass.

 

Er også med noen esker:

50 stk 9mm parabellum fra 1977, 100 kr?

Den tyske ammoen har jeg 2x16 av i åpnede esker. 50 kr?

.22 Yellow Jacket, pris?

Noen få .25 patroner

En del .22 eikenøtt

Link to comment
Share on other sites

Billed nr. 1

ak = Munitionsfabriken vormals Sellier u. Bellot, Werk Vlasim, Prag, Czechoslovakia

St+ = jernhylster

12 = lotnr

43 = fremstillings år

Patronen er en 9 x 19 Spidsskarp.

 

Billed 2

er en Jarmann 10,15 x 61 Løspatron beregnet for Harpungevær M 28, det blev bla. brugt til jagt på Sæler,

patronen er sansynligvis fremstillet af Raufos

Link to comment
Share on other sites

Men husk at de fleste 10,15 drivpatronene nok er laget til redningsgeværet som er utvendig helt likt. Slike geværer var påbudt på alle båter over en viss størrelse tidligere (mener jeg).

Harpungeværet var der nok ikke så mange av, disse ble brukt til ulike formål, som fangst av størje(tunfisk) og til avliving av småhval (med vanlige skarpe 10,15 patroner) som var harpunert med grovere skyts. Derfor har disse riflet løp mens redningsgeværet har glatt løp, utborret.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok trolig til bruk i Redningsgevær men dette er en sen type som nok var for bruk i begge geværtypene. Ifølge Haneviks bok så var geværene like, ihvertfall i de tidlige årene, det var utrustningen i kassen som gjorde dem til det ene eller det andre.

Jeg mener bestemt at begge geværene lenge brukte lange patroner, disse var der ulike kruttladninger i sikkert alt etter hvar langt man ville skyte. Eller kanskje aller mest : rekylen, som var formidabel.

 

Jeg har hatt et betydelig antall patroner til disse geværene opp igjennom tidene. Mener de fleste (alle?) de korte uten skulder er levert i plastesker og merket M52 som var et redningsgevær bygget på Mauser-låskasse. Der finnes også korte patroner i svart plast fra slutten av 60tallet, endog finnes denne i blå plast.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei.

Du får være velkommen som ny samler her.

Desverre så har jeg brent meg tidligere på å prøve å identifisere patroner utifra bilder, så det avstår jeg fra. Men noen gode hjelpemidler til å identifisere patroner er bøkene Cartridges of the World og Cartridge Cases. Finnes nok en del andre bøker du kan dra nytte av også. Bare send meg en PM så ser vi hva jeg kan hjelpe deg med. Litt vanskelig å hjelpe deg med patroner når jeg ikke vet hva du har og ikke har. Det ser vi på når du har kreert en liste. Lykke til så lenge

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...