Jump to content

Hva var de eldre "bly haglene" trykktestet til?


barerobert

Recommended Posts

Hvis du studerer hagla di nøye er det en mulighet for at du kan finne en kode som angir hvilket trykk den skal tåle.

Min Star Baikal SS er merket til 65MPa = 650bar = 663kg/cm2, den er ikke så veldig gammel, fra begynnelsen av 80 tallet skulle jeg tro?

 

685kg/cm2 er litt i overkant og jeg ville nok ikke brukt disse patronene i min hagle. Men du skal ikke se bort fra at din kan være testet for høyere trykk en min. Finner du ikke merking så spør en børsemaker.

Link to comment
Share on other sites

Fiocchi hadde noen magnumladninger som var merket med 1050 BAR, og Federal SuperDuperUltraMagnum (eller noe sånt) 1200 BAR om jeg ikke husker feil, men dette var jo patroner som uansett ikke kunne brukes i din hagle (12/76). Da snakker vi 1980- og tidlig 1990-tallet.

Link to comment
Share on other sites

Ser at jeg ikkje logget meg på med min bruker når jeg var på kaffe. Det er ihvertfall jeg som spør og lurer...

 

Står nok ingenting på løpet direkte om trykk, bare forskjellige godkjennings stempel.

Står heller ingenting om trangboring, men måler munningene til 18,3 - 18,4 mm dvs ganske åpent?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Dette med ca 650 atm trykktesting kan være noe misforstått. Jeg er blitt fortalt at dette trykket er et rent teknisk de setter på hengselen ,altså bolten som knytter løpet til baskylen ved trykktesting . Geometrien i dette gjør at dette ikke gir utrykk for max tillatt kammertrykk ettersom jeg erfarer .

Både Star Baikal og Sauer mod 8, 12/70, er våpen som er beregnet for normale ,tradisjonelle patroner med 800 atm trykk , så da kan en jo selv trekke konkusjonene og vurdere om de 650 atm er riktig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...