Jump to content

helpresse ws halvpresse


Trond@Hagen

Recommended Posts

ok fortsetter med mine sikkert dumme spm

 

i ladeboken står det ikke stort om halvpressing, og og i ladekurset som har gått i bladet jeger, har det heller ikke stått stort om halvpressing, hvorfor ikke.

 

så mitt egentlige spm blir da hvorfor halvpresse, har det noen andre fordeler en at man slipper og smøre hylsene.

og hvis man halvpresser, så har jeg skjønt at etter noen ganger med halvpressing, så må man helpresse, hvordan ser man at man da må helpresse.

Link to comment
Share on other sites

Halvpresse?

 

Hvis du mener halspresse så er saken enkel, det gir mindre slitasje på hylsene, du slipper å smøre, og ofte bedre presisjon siden hylsene nå passer perfekt til kammeret. Men etter noen omladinger vil patronene gjerne begynne å kamre tregt, da må du helpresse igjen. Da bruker man gjerne "delvis ompressing", altså at man bare presser hylsa til den akkurat kamrer pent.

Link to comment
Share on other sites

for det fyrste, heiter det halspressing og ikkje halvpressing. fordelane med halspressing er at ein kan få betre presisjon i patronene pga av at hylsa er skreddersydd/ skyteforma i akkurat di rifle. den er ein kjent sak at hylsa limer seg fast i kammeret ein brøkdel av eit sekund ved avfyring av skot. når du har ei skyteforma patron. vil hylsa lime seg fast i kammeret fortere en med heilpressa patroner, og dermed forbetre presisjonen.

 

ein annen fordel med halspressing er økt levetid på hylsene, og etter min erfaring mindre funksjoneringsfeil ved kamring av patronene. for min del heilpressar eg ikkje hylsene hvis det ikkje er absolutt nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Med halvpresse menes det at man ikke justerer dia inn som beskrevet i medfølgende bruksanvisning til dia, men justerer den lenger ut slik at man kun setter hylsa tilbake nok til at hylsa akkurat passer ditt kammer. Fabrikkinstilling for å kalle det det setter hylsa helt tilbake til standard størrelser. Dersom kammeret ditt er litt stort vil da hylsa ikke tåle mange omladninger før det kan bli fare for seperasjon i værste tilfelle.

 

En god beskriveles her http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=1885

Se under innstilling av dier og beskriveles av patronspill

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...