Jump to content

Lav hastighet ved lading av 150 grs TSX i 3006


Jegern86

Recommended Posts

Hei.

 

I år skulle det brukes hjemmeladet ammo til jakt, en kamerat av meg har nylig startet sin karriere som hjemmelader.

Her blir ladeboken fulgt punkt til prikke da kunnskapen og ærfaringen er veldig liten.

 

Han ladet opp 150grain TSX til min 3006, kruttypen heter noe som -Vitavori- N140.

Det ble ladet med 51 grain som skulle gi en uthastighet på 915 ifølge boka.

 

Var idag på banen med kronograf og skulle få testet hastigheten, av 10 skudd ble hastighet målt til 815 i gjennomsnitt.

 

Ifølge ladeboka ble denne ladningen testskutt med 61cm pipe, min pipe er 57cm.

 

 

Er det noen der ute som vet hva dette kan komme av?

Noen som har en ladning som kan være bedre?

 

 

Jeg er klarover at rifler og piper reagerer forskjellig på ladninger, men 100ms i avvik ??

Link to comment
Share on other sites

Jepp det er nok bare sånn.Men ekelte piper vil kansje ha n*150 krutt.det bruker jeg i tikkaen min,ligger jemt på 880 m/s på rifla mi.Med ladinger akkurat nær max me detta krutet. 915m/s var jammen ei hard ladning.ville nok ikke skremt tsx`n min i den hastigheta i rifla mi.Hilken tabell var det du brukte????rn gammel vittavuoiri kansje??? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar :-)

 

Måtte ta en tlf for og få litt info her.. Det er vist den nest nyeste ladeboken som har blitt brukt.

Kruttet er nytt!

 

Makslading er det vistnok ikke ifølge boken, presser'n helt opp til 960ms der.

Grunnet til at den blir ladet til 915ms er med tanke på tap av hastighet med kortere pipe.

 

Jeg har en Sauer 202 med orginalpipe.

 

Håper noen kan hjelpe meg med å finne en løsning : )

Link to comment
Share on other sites

Han har kontrolert hylser idag etter skyting, da ble fabrikkladet Oryx's hylser som er skutt i rifla mi målt. Ingen tegn til høyt trykk.

 

Var ingen synlige tegn til høyt trykk på hylsa heller.

 

Har tatt kontroll av ladningen, åpnet 5 patroner og målt krutt.

Link to comment
Share on other sites

Ja nå er det litt begrenset hva jeg får uttalt meg om da ikke jeg lader.

Men dette er jo ei 9,7 grams kule og da er vel ikke 900ms noe ekstremt?

 

Kan jo sammenligne med ei 180grains kule. Jeg bruker til vanlig Trophy Bonded Tip High Energy 11.7 gram. På esken mener jeg det står 874ms uthastighet, idag på banen målte vi den til 859 - 861 - 855. Ble kun skutt 3 skudd!

 

Legger med en link i tilfellet du ikke tror meg :-)

http://www.federalpremium.com/m/product ... 101&id=821

 

Med tanke på dette burde jo ikke 2 gram lettere kule bli maxladet på 900ms ?

Link to comment
Share on other sites

Den ammunisjonen du refererer til er Federals HE serie som er ladet med en spesiell, komprimert kruttladning

som nok gir endel høyere hastighet enn en hjemmelader klarer innenfor forsvarig trykk. Sjekk f.eks ladetabellen

til Vihtavuori, høyeste oppgitte hastighet er 917 m/s for 150 grs kule (Sierra MK)

Link to comment
Share on other sites

Kameraten bør lese Ladeboken igjen, flere ganger. Bl.a. ang. utarbeidelse av ladedata, og valg av krutt. N140 er ikke egnet til maks hast. med denne kula i 30-06. Anbefaler N160. F.eks. oppgis 60 gr. med N160 til 150gr. TSX som maks med komprimert ladn. i 30-06, og Vo 887 m.sek. i en 61 cm. Schultz pipe. Ladeboken utgave 6. Trekker du i fra 3 m.sek. per 1 cm. er du i nærheten. Federal Trophy Bonded Tip High Energy fabr. ammo kan du ikke bruke til sammenligning. Sammenlign mest mulig data for å luke ut data litt på "siden" som forekommer.

Link to comment
Share on other sites

men er det egentilg noen vits med så høge hstigheter.DU, merker du noen forskjell på 880 og 915 m/s på treff pungtet vist man tenker litt realistiskt.Sjekk litt på kule banen på baletiske programmer det er bedre å bli på litt tryggere trykk i hylesene dine i jakt forrhold.Men for all del,Jeg har vert der du er med mine max stunp ved kronografen 8)

Link to comment
Share on other sites

Stusser litt på de oppgitte hastighetene, 915 m/s er veldig høyt i 30-06 for 150 grs kuler. 960 m/s virker tvilsomt, er vel på 300 win mag nivå.

 

Enig, det hørtes optimistisk ut. Fikk ca 840m/s med 147FMJBT og N140 i 22-24"pipe. Og det skulle ikke være en slapp lading i følge PressureTrace. N150 vil trolig gi litt høyere hastighet (kanskje 870).

Link to comment
Share on other sites

Med 57 cm. pipe ville jeg stoppet i området 860 - 870 m. sek. Vo. med data som oppgitt ovenfor. Høres lite ut? Kjøp en .300 WM. 150 gr. TSX vil gjøre en minst like god jobb som de fleste 180 gr. kuler i dette kal. på storvilt, og det holder :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du burde se på et annet krutt enn N-140. I følge tabellen til Norma, http://www.norma.cc/sv/Ammunitionsskola ... ringfield/, skal det være mulig å oppnå 951 m/s med 60,5 gr URP bak ei 150 gr Nosler BST. I følge den samme tabellen skal det jevnt over være mulig å få 850 m/s med 180 gr kuler. 815 m/s med 150 gr TSX må da være usedvanlig lavt? Ladninger jeg har laget i .308W skyter jo fletta av dette. Og det var med den originale X-kula, før T og S og riller. De nye kulene med riller, TSX , TTSX, gir vel noe høyere hastigheter. Jeg har ikke mye erfaring med disse, og det er vel fremdeles slik at ladningen må reduseres litt i forhold til blykjernede kuler. En gammel tommelfingeregel sier at en kan bruke ladedata for blykuler ett hakk tyngre enn X. Således bør ladedata for 165 gr vanlige kuler være en pekepinn på hva som er maks for 150 gr X.

Link to comment
Share on other sites

men er det egentilg noen vits med så høge hstigheter.DU, merker du noen forskjell på 880 og 915 m/s på treff pungtet vist man tenker litt realistiskt.

 

Du kan like gjerne spørre om det er noen vits med .30-06. Hvis en allikevel bare skal lade til slapt .308W-nivå. Jeg har hørt flere som argumenterer for .30-06 sin fortreffelighet kontra .308W. I teorien skiller det ca. 50 m/s på de to, i praksis ofte mindre. Her snakker vi om 100 m/s i forskjell. Diskusjonen kunne like gjerne vært .308W kontra .300WM For noen år tilbake traff jeg en jeger på skytebanen med PMC-ammo i .30-06 ladd med 150 gr X-kule. Jeg hadde med hjemmeladede 165 gr Woodleigh i .308W, og kronograf. Mine ladninger gikk raskest. Det blir kanskje å sammenligne epler og bananer, men det kan uansett være greit å ha i minne når diskusjonen om .308W kontra .30-06 kommer opp.

Link to comment
Share on other sites

Ser ladeboka og quickload ikke er helt enige her, som skrevet tidligere i tråden sier ladeboka 887 m/s bak en 150 grs kule med 60 grs n-160 bak. Quickload sier 845 og at kula er ute av løpet før kruttet har brent opp. N-550 derimot er noe helt annet og skal kunne få en 150 grs ttsx opp i 920+ m/s. Hvis det skulle være nødvendig.... Er en annen tråd om samme emne hvis en søker ;-)

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Du kan like gjerne spørre om det er noen vits med .30-06. Hvis en allikevel bare skal lade til slapt .308W-nivå.

 

Det er ikke påbudt å lade en patron til max, og det er litt meningsløst å bytte kaliber fordi en ikke utnytter hele potensialet til patronen med en bestemt ladning. En av fordelene med en 30-06 om en lader selv er at man kan gjøre alt en 308 kan og mye mer. Neste gang er det kanskje en 220grs elgvelter som skal lades, og da kommer 308 til kort.

 

Men om dette er det sprekeste man noengang skal lade ville nok 308 være et greiere valg ved neste korsvei.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du burde se på et annet krutt enn N-140. I følge tabellen til Norma, http://www.norma.cc/sv/Ammunitionsskola ... ringfield/" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank, skal det være mulig å oppnå 951 m/s med 60,5 gr URP bak ei 150 gr Nosler BST. I følge den samme tabellen skal det jevnt over være mulig å få 850 m/s med 180 gr kuler. 815 m/s med 150 gr TSX må da være usedvanlig lavt? Ladninger jeg har laget i .308W skyter jo fletta av dette.
Det er ikke rart at en .308 Win kan være kjappere enn 30-06 når sistnevnte ikke lades med egnet krutt. Hastighetene nevnt over er temmelig ville, og urealistiske uten overrtrykk med vanlige pipelengder. Igjen- masse data til sammenligning er nødvendig, spesielt uten utsyr, og kunnskap til måling av trykk.
Link to comment
Share on other sites

Her må du være klar over hvor lange disse tsx kulene er sammenlignet med vanlige blykuler. Men regner med du har fulgt ladedata for eksakt samme kule og har lest deg opp på dette med homogene kuler.

 

For at disse kulene skal ekspandere brukbart trenger de fart. Men la ikke dette gå utover sikkerheten...

 

Hvilken col opererer du med?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke rart at en .308 Win kan være kjappere enn 30-06 når sistnevnte ikke lades med egnet krutt. Hastighetene nevnt over er temmelig ville, og urealistiske uten overrtrykk med vanlige pipelengder.

 

Du får ta det opp med Norma, det er de som har laget tabellen.

Link to comment
Share on other sites

Nok en gang, takker for svar : - )

 

Ladesjefen er jo som sagt ny i dette og jeg som da kjenner person kan si at denne er veldig forsiktig!

Ladeboka har blitt fulgt og ingen grenser utover det har blitt testet.

Men nå skal det sies at vi kunne helt sikkert ha lest oss litt dypere inn i dette, og det vill bli gjort!

 

Som nevnt tidligere var det ikke tegn til høyt trykk på disse patronene. Jeg hadde Oryx liggenes som jeg skøyt ut for og ha noe å sammenligne trykket med.

 

Vi har N-140 og MPR krutt liggenes, har jo fått en del forslag til krutt og ladning her nå.

N-140 blir pakket bort for denne ladningen.

 

Så jeg vet ikke om MPR krutt med startladning på 59grain er ting å teste ut ?

 

ERIKR : Hvilken col det opereres med vet jeg ikke, men det skal jeg høre med ladesjefen om.

Litt artig at du nevner det med ekspansjon, testet faktisk ut dette samtidig.

Ikke at det ble noe supertest, men bare en idikasjon på hvordan det var.

 

Satte opp 5 stk tofire plank etterhverandre, skøyt et skudd med Ladet TSX og et med Federal TBT

Federalen ekspanderte bra ut av 1 plank.

TSX så man først den samme ekspansjonen i plank nr 3.

 

Kjempe flott at jeg får hjelp med dette, sette veldig stor pris på det! Vi er jo nye i dette og det må læres!

Målet er nå og ha dette klart til elgjakten.

 

Målet mitt er ikke og få til den raskeste hastigheten men jeg har et håp om å komme tett oppunder 900ms.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke rart at en .308 Win kan være kjappere enn 30-06 når sistnevnte ikke lades med egnet krutt. Hastighetene nevnt over er temmelig ville, og urealistiske uten overrtrykk med vanlige pipelengder.

 

Du får ta det opp med Norma, det er de som har laget tabellen.

Norma hadde vel ikke data for 150 gr. TSX, ei heller listet de pipelengde i tabellen det linket til. De fleste kurrante data ligger noe under dette. Overtrykk er dumt. MRP har jeg ikke brukt selv i dette kal., men Ladeboken utg. 6 oppgir komprimert ladn. med 60 gr. N160, med MRP vil det bli enda trangere om plassen. Lading av denne patr. er ikke en månelanding akkurat.
Link to comment
Share on other sites

Norma hadde vel ikke data for 150 gr. TSX, ei heller listet de pipelengde i tabellen det linket til. De fleste kurrante data ligger noe under dette. Overtrykk er dumt. MRP har jeg ikke brukt selv i dette kal., men Ladeboken utg. 6 oppgir komprimert ladn. med 60 gr. N160, med MRP vil det bli enda trangere om plassen. Lading av denne patr. er ikke en månelanding akkurat.

 

VV har TSX i lista, riktignok ikke 150 gr, men 168 og 180 gr. http://www.lapua.com/en/products/reload ... odata/5/73 620 mm pipe. 833 m/s med 168 gr, 814 m/s med180 gr.

 

Barnes egne data: http://www.barnesbullets.com/wp-content ... ldWeb1.pdf

3056 fps i 24" pipe, 931 m/s i 61 cm pipe for 150 gr X

 

Barnes Vor-TXfabrikkladet, 905 m/s med 150 gr TTSX

http://www.barnesbullets.com/wp-content ... pean-2.pdf

 

http://www.accuratereloading.com/30-06s.html er også verdt en kikk.

 

Jeg har kun Ladeboken 3, men ikke foran meg nå. Men det er ganske solide hastigheter i den boka generelt. Hvilke ladedata er det du mener viser vesentlig lavere hastigheter for 150 gr TSX? Eller mener du at hastighetene kun er på papiret, og vanskelig å nå i praksis?

Link to comment
Share on other sites

Tror igrunn ikke det er noe som vil krangle med en 150 grs tsx eller ttsx i 815 meter i sekundet heller da.

 

Hvis presisjonen er ok, så behøver ikke det å være noen dårlig jaktladning. Regner med du ikke skal skyte på ekstreme hold :winke1:

 

Men er alltid artig å eksprimentere litt og måle i chronoen så lenge man ikke pusher det for mye :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

VV har TSX i lista, riktignok ikke 150 gr, men 168 og 180 gr. http://www.lapua.com/en/products/reload ... odata/5/73" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank 620 mm pipe. 833 m/s med 168 gr, 814 m/s med180 gr.

 

Barnes egne data: http://www.barnesbullets.com/wp-content ... ldWeb1.pdf" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

3056 fps i 24" pipe, 931 m/s i 61 cm pipe for 150 gr X

 

Barnes Vor-TXfabrikkladet, 905 m/s med 150 gr TTSX

http://www.barnesbullets.com/wp-content ... pean-2.pdf" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

http://www.accuratereloading.com/30-06s.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank er også verdt en kikk.

 

Jeg har kun Ladeboken 3, men ikke foran meg nå. Men det er ganske solide hastigheter i den boka generelt. Hvilke ladedata er det du mener viser vesentlig lavere hastigheter for 150 gr TSX? Eller mener du at hastighetene kun er på papiret, og vanskelig å nå i praksis?

Har begrenset til data tilgjengelig foran meg nå. Data fra VV høres fornuftig ut. Barnes sine data er sikkert ærlige nok, men har lenge hatt vel spreke data syns jeg. Fabr. ladninger blir som oftest målt under det som oppgitt fra prod. Ladeboken utg. 3 har ikke data for 150 gr. TSX, men f.eks. gammel type 165 gr. X oppgis med N160/807 m.sek., og Norma 4/847 m.sek. 180 gr. Failsafe/Norma 4/806 m.sek., og 180 gr. Sierra/Norma 204/850 m.sek. Den siste er frisk. og friskere enn automatisk oppnålig med ok trykk i mange våpen, ellers er data i utg. 3 helt normale. Ellers er disse data gamle, men ok. Det jeg først reagerte på var: "951 m/sek. m. 150 gr Nosler BST, og jevnt over være mulig å få 850 m/s med 180 gr kuler" At dette er urealistisk å automatisk forvente i normale piperlengder med fabr. ammo trykk mener jeg fortsatt. 15-20 m.sek mindre Vo betyr lite for effekt på jakt, men mye for kammertrykk når man nærmer seg maks. Mener det er tullete å leke helt på grensen uten trykkskytings utstyr.

Link to comment
Share on other sites

Satte opp 5 stk tofire plank etterhverandre, skøyt et skudd med Ladet TSX og et med Federal TBT

Federalen ekspanderte bra ut av 1 plank.

TSX så man først den samme ekspansjonen i plank nr 3.

Det er ikkje sikkert tørt treverk gir det rette bildet av ekspansjonsgraden desse kulene vil ha i vilt. Barnes-kulene ekspanderar oftast best i væske (dyrekropp), mens blyspisskuler som TBT (sjølv om blyspissen er kamuflert med ein plastplugg) har lettar for å ekspandere i tørt treverk enn homogene kuler.

 

Ein annan sak ved denne tråden: det blir samanlikna ladedata frå Ladeboken, VihtaVuori, Norma, Barnes og kanskje fleire, og det er veldig ofte stor variasjon mellom ulike data frå ulike kjelder. Generelt er mitt inntrykk at Norma er relativt optimistisk i oppnådd hastigheit, mens VihtaVuori ligg lågare. Det er ikkje dermed sagt at den eine eller andre er mest korrekt - det kan dei godt vera begge. Og om A og B ikkje får dei same hastigheitane med same ladning kan det jo vera mange grunnar til: løpsdimensjonar, kronografnøyaktigheit, temperatur, ulike krut- og kulelottar og ei lang rekke andre meir eller mindre tilfeldige faktorar.

Link to comment
Share on other sites

Er helt enig i alt det overstående. Med å sammenligne forskjellige data finner man iblant noe som er helt utenfor normalen, men totalen sammen med sunn skepsis gir en pekepinn for nybegynnere. Med litt erfaring finner man ett Vo nivå på div. patr. som tilsier ekstra forsiktighet utover dette. Ang. ekspansjon med X stemmer nok det over. X lager gjerne vel så stort hull på smått som på stort vilt har det vist seg.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei igjen.

 

Da har det blitt ladet, testet, ladet og testet..

 

Nå er endelig målet nådd!

 

Jeg har vært rundt og rådført meg med flere ladere og til slutt havnet det på at N-140 VihtaVuori var det riktige kruttet å bruke.

 

Idag ble 10 stk 150 grain TSX ladet med 53 grain testet.

 

Gjennomsnitthastighet ble målt til 869ms.

 

Storfornøyd og klar til elgjakt!!

Link to comment
Share on other sites

Hallo..

 

Målet var jo 900m/s med denne ladningen.

Siden det ikke var tegn til noe skummelt enda bestemte vi oss for og frese opp litt til.

Så da endte vi opp på 54 grain N 140.

 

Testskøyt idag og gjennomsnitt-hastighet ble 898m/s

Dette gir en anslagsenergi på 3206 joule på 100m.

 

Samlingen er jeg kjempe fornøyd med, det ble 15mm samling på 3 skudd i benk.

 

Da gjenstår det bare å se resultatet i dyret :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Hallo..

 

Målet var jo 900m/s med denne ladningen.

Siden det ikke var tegn til noe skummelt enda bestemte vi oss for og frese opp litt til.

Så da endte vi opp på 54 grain N 140.

Testskøyt idag og gjennomsnitt-hastighet ble 898m/s

Hmm.. I min Browning X-Bolt 22" gir en noe mindre dose N-140 912m/s.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...