Jump to content

Moms på tilbud/messe priser???


jallis_83

Recommended Posts

Hei

 

Kjøpte ein del ladeutstyr og diverse deler fra ein av de større leverandørane av jaktutstyr her i landet. Ringte inn bestillinga og skulle få den i oppkrav.

Var innom posten og hentet den i dag.

Hadde handla for ca 2300,-.

Då eg skulle betale pakken på posten så var det plutseligt blitt mesten 2900,- . Stusset litt over det, men tenkte eg hadde muligens hadde sitt feil på prisene når eg bestilte.

 

Når eg då åpne pakken å ser på faktura billaget så har de jo lagt på 25% i moms på de prisene eg har sitt på nettet. Og i tillegg mangle det en vesentlig ting som eg hadde bestilt og betalt for.

 

Har jo opplevt at ting mangle når eg bestille ting, men aldri at det er blitt lagt på 25% moms på de oppgitte prisene. Då skal det jo stå pris u/mva.

 

Er det en kundebehandleren som har røykt sokkene sine her eller er det eg som har misforstått???

 

Vil ikkje nevne butikken her før eg har gitt de en sjans til og ordne opp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er på svak grunn her, men mener å ha lest at markedsføring retta mot privatpersoner skal være i priser inkl mva, eller opplyses tydelig at dette ikke er inkl mva. Om det er markedsført mot bedriftsmarkedet er det normalt at priser ikke inneholder mva.

 

Jeg ville benytta meg av angreretten om jeg var deg, med mindre det fortsatt blir billigere enn konkurrenter inkl mva også.

Link to comment
Share on other sites

Helt korrekt, dette er et klart brudd på markedføringsloven. Krev avslag i prisen tilsvarende momspåslaget eller kjøpet hevet.

 

 

 

Forskrift om prisopplysning for varer.

 

§ 2. Definisjoner

I denne forskriften menes med:

a) Salgspris: Prisen for en bestemt mengde av varen inklusive merverdiavgift og andre offentlige avgifter.

 

§ 3. Prisopplysningspliktens innhold

Ervervsdrivende som selger varer i detalj til forbruker skal, så langt det er praktisk mulig, opplyse om varenes salgspris og enhetspris slik at prisene lett kan ses av kundene.

Link to comment
Share on other sites

Siden en ikke vet noe om hva som er handlet må en svare på generelt grunnlag.

 

I løpet av 15 år har jeg ikke tall på hvor mange ganger en har blitt spurt om hvorfor momsen er lagt til på fakturaen. Noe det selvfølgelig ikke er, men på fakturaen skal det spesifiseres hvor mye av totalsummen som er moms.

 

Har du handlet for 2500,- står det på fakturaen din hvorav mva 500 - dvs 2000 + mva = 2500. Er ikke lagt til mva på varene du har kjøpt som kostet totalt 2500,-inklusive mva. Veldig vanlig misforståelse blant sluttbrukere som ikke er kjent med regelverket her i Norge angående moms og momsspesifisering. Gyldig faktura skal alltid inneholde mva spesifikasjon.

 

Slå sammen prisene på hver enkelt varelinje - er det lik summen du har betalt totalt har du bare misforstått fakturakopien.

 

Om du derimot har bestilt varer for 2300 ink mva og betalt 2900,- er jo angrerett en fin ting å benytte seg av. Du har jo minst 14 dg returett på alle varer kjøpt ved fjernsalg.

Link to comment
Share on other sites

Om en forettning som er åpen for allmuen skriver at prisen er kr 100,- så er det for kunden og oppfatte som kr.100,- inkl mva På fakturaen skal det da stå at prisen er kr.75,- og mva kr.25,- dette gjelder også for fraktsummen.

 

Om kunden er momspliktig blir det andeledes, men nettbutikker for momspliktige kunder er gjerne ikke åpne for allmuen heller.

Link to comment
Share on other sites

Om kunden er momspliktig blir det andeledes, men nettbutikker for momspliktige kunder er gjerne ikke åpne for allmuen heller.

 

Jo, se FK på nett, Finn Næringstorget osv... Der er prisene stort sett eks mva.

Kravet er vel at det er spesifisert om prisene er med eller uten mva...

Link to comment
Share on other sites

Om kunden er momspliktig blir det andeledes, men nettbutikker for momspliktige kunder er gjerne ikke åpne for allmuen heller.

 

Jo, se FK på nett, Finn Næringstorget osv... Der er prisene stort sett eks mva.

Kravet er vel at det er spesifisert om prisene er med eller uten mva...

 

 

FK på nett er hovedsaklig rettet mot bønder, dvs selvstendig næringsdrivende som får mva-fradrag. Og finn næringstorget, er også rettet mot næringsliv, ikke privatmarked.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...