Jump to content

Ny saltstein på FK


sveinmk

Recommended Posts

Var innom Felleskjøpet for å kjøpe noen saltstein til rådyra "mine".. De var tom for den vanlige viltsteinen, men hadde fått inn en ny (grå) type for storfe og ville drøvtyggere. Kjøpte 2stk. som skal settes opp snarest.

Skal bli gøy å følge med på om det blir noe aktivitet rundt steinene.. lurer på å sette opp et webcamera så jeg kan følge med fra stua! :-)

Link to comment
Share on other sites

Må monteres såpass høyt at sau og lignende dyr ikke får tilgang.

 

Cluet er å barke stammen som du fester steiene på. Det vil gi dyra muligheten til å slikke direkte på stammen.

Jeg slår i en jernbolt og trer steinen nedpå. Legger et tak over (vannfast finer). Da holder steinen leeeenge. Uten tak er den regnet vekk på en drøy sommer-høst.

 

(Uansett hvor høyt du monterer saltsteinen, vil saltet renne nedover og gi sauene noe å slikke på.)

 

IMGn_0632.jpg

Link to comment
Share on other sites

hvordan er det med slike steiner. her i marka går det ikke sau . og lite storfe( kan iallefall unngå de områdene) men er en del elg som går her. og har lyst å se om jeg ikke kan få skutt en eller 5 . med kamera. er det slik at en saltstein kan holde på dyra, litt som et åte. eller kommer dyra bare innom og tar en smak og går igjen?

tenkte på å sette n slik en plass der både elgjegere og fotojegere kan ha nytte av den.

Link to comment
Share on other sites

De grå steinene har ekstra høyt innhold av jod , usikker på hva det har å bety for elgen ??

Den grå steinen har like mykje jod som raud og kvit, men viltsteinen har fem gonger meir jod enn dei andre. Det er kopparinnhaldet som skil mellom kvit(0), raud(300mg/kg) og grå(2000mg/kg). Verken grå eller viltstein må brukast der det er sambeite med sau.

Link to comment
Share on other sites

Verken grå eller viltstein må brukast der det er sambeite med sau.

 

Det har jeg ikke hørt før. :o

Hva begrunnes denne påstanden med?

Innhaldet av kopar. 2000 mg/kg i den grå og 2500 mg/kg i viltsteinen. Kopar er "gift" for sau.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...