Jump to content

Steiner Miltary


osw

Recommended Posts

Var på prøve for en stund side og alle som testet valgte S&B fremfor Steiner.

Ble ikke testet vitenskaplig kun visuelt og mekanisk i praktisk bruk.

Bruksområdet det ble testet til var militær skarpskyting og konklusjonen var at

S&B var et bedre valg til dette bruket.

Link to comment
Share on other sites

Da står foreløbig ikke Steiner på min interesse liste. Da den ligger på nogenlunde samme prisområde som de annerkjent beste bør den være beviselig på høyde optisk/mekanisk, og ellers interessant/noe å tilføye. Ellers er den helt uaktuell å kaste vekk tid på etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke kahles 624i da? Den har jo fått gode test resultater. Prisen var jo ikke helt gærn den heller.

 

Det er pr. idag 6 mnd. siden jeg la inn bestilling på Kahlesen, men som vanelig klarer ikke Schau å levere :evil: ,noe som for meg er merkelig når resten av"verden " har hatt tilgang på nevnte sikte i snart et år.Har stående tilbud på Kahlesen i fra Tyskland til en meget hyggelig pris og en ukes leveringstid.

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har brukte min K624i på banen en gang nå og er meget fornøyd!

Har MIL4 retikkel som funker meget bra til lengre hold, har skutt opp til 700m.

Retikkelet kan kanskje bli litt tynt på 6x mot rotete bakgrunn, men man kan da pøse på med ønsket mengde lys for å se det bedre.

 

Fikk sammenlignet med en S&B PMII 5-25x56.

Denne hadde ett grovere retikkel som jeg personlig syntes dekket litt mye av platene, men den er nok kanskje bedre til jakt?

 

Optisk:

Kahles fremstår som "lysere" og med noe (marginalt?) bedre kontrast og detaljer.

Den har også videre synsfelt i begge ender av zoomområdet og fri for dassrulleffekt på lav forstørrelse.

Øyeplassering virket mindre kritisk på Kahlesen, dette kan selvfølgelig være påvirket av at S&Ben er montert veldig lavt på riflen den står på og dette er noe uvant for meg.

Mekanisk:

Kan ikke si om den ene eller andre skiller seg ut, klikkene er så å si identiske og begge fremstår som meget solide.

Jeg liker godt plasseringen av parallaxen og det at denne har klikk for hver markerte avstand.

 

Alt i alt, jeg personlig ville valgt Kahles av disse to. Noe jeg jo forsåvidt også har gjort :wink:

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler å ikke slå vekk tanken om en PM2 3-20... Jeg har en 6-24, og synes synsfeltet på 6x er litt lite til vanlig jakt. 3-20en har et helt fantastisk synsfelt. Kahlesen har maks synsfelt på 6,8m på 100 meter, mens PM2en har 13m :!: Er veldig fornøyd med den så langt, men har bare hatt den i ca. 4 mnd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...