Jump to content

Hvilken kaliber 22 skal jeg velge?


virrvarr

Recommended Posts

Hei!

 

Håper noen kan opplyse meg litt om de ulike kalibrene som finnes av salongrifler.

Jeg skal kjøpe meg en ny rifle og har sett litt på CZ 452 og 455 lux (uten at jeg helt

skjønner forskjellen på disse to). Jeg har tidligere hatt en Norinco (DRITT) standard

kaliber 22. Men ser det finnes WMR, Magnum, hornet etc... Håper noen kan fortelle meg

litt om bruksområder, utgangshastighet, presisjon etc på de ulike kalibrene, samt om noen

av disse kalibrene kan brukes i en og samme rifle uten å bytte løp :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen til Kammeret :D

 

Forskjellen på CZ452 og C455 er at CZ455 har løpsbyttesystem for enkelt skifte av piper med ulike kalibre. Knall børser begge to. Med den lille prisforskjellen mellom de to modellene, samt gjeldende våpenlovgivning med begrensning på seks jaktvåpen (uten spesielt dokumentert behov for flere), hadde jeg klart valgt CZ455. Den leveres såvidt jeg vet i 22LR, 17HMR og 22 Mag.

 

Du kan ikke benytte de ulike kalibrene i samme børse uten å bytte løp!

 

Jeg hadde i første omgang heller ikke vurdert noe annet enn 22LR. Da får du glimrende skytetrening for 40 øre smellen om du kommer over et tilbud. De andre kalibrene kjenner jeg ikke så godt, men de kan du lese om på linken i posten til Xprez, under første avsnitt Rimfire. Og ikke minst i underforumet Salongen :D Det er gøy med hissige randtenningspatroner, men de blir fort litt vare for vind. Og prisen for ammo flerdobles. Da er veien kort til å anskaffe seg en .223 eller noe.

 

Lykke til med valget :D

Link to comment
Share on other sites

Bare hyggelig.

 

Må bare beklage dersom svaret mitt virket litt krast / kontant, det var faktisk ikke meningen. (det var bare skrevet i hu og hast)

 

Ser du har fått fin forklaring av Hollako, men spør gjerne igjen dersom det er mer du lurer på.

 

Og ja, Velkommen til Kammeret! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan på det varmeste anbefale deg en cz455, men velg heller en med rett stokk som American eller varmint hvis du skal ha kikkertsikte på den.

Luxèn sin stokk er bygd for å brukes på de åpne siktene som er standar på luxèn så det blir høyere opp til siktelinjen gjennom kikkertsiktet og dermed dårligere/høyere anlegg mellom kinnet dit og kolben.

 

22lr er den billigste amunisjonen for masse trening og kan brukes på vilt opp til hare`s størrelse men alikevel ikke hare da denne er den med minst kraft.

22mag er det samme som 22wmr og med den kan du skyte alt opp til gås og rev, litt annen kule en 22lr og større hylse og mere krutt.

17hmr kan du også bruke opp til gås og rev, den har samme hylse og kruttmengde som 22wmr men en mindre kule.

22lr er den eneste som blir "stille" med lyddemper men da må du velge kuler som heter "subsonik" som flyr saktere enn lyden.

Det er disse patronene som man tenker på når man sier salong og ingen av de kan brukes i samme løp. Ingen av disse patronene kan du lade selv.

22hornet er i en annen gruppe og kan bedre sammenlignes med 222rem (remington) og 223rem da du kan lade disse selv.

Link to comment
Share on other sites

Wow, for en respons, supertakk til alle. Kanon at dere kommer med forklaringer på hvorfor jeg kanskje ikke burde kjøpe

lux dersom jeg skal ha kikkertsikte. Jeg har ikke helt bestemt meg for hvilken kaliber enda, men det er vel mulig å skifte løp på alle disse utgavene. Tror det blir 455 american i 22LR, siden jeg da faktisk kan ha effekt av lyddemper. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...