Jump to content

Selge våpen i deler.


Trolldeig

Recommended Posts

Trenger litt hjelp her da jeg har støtt på ett problem med det lokale våpenkontoret.

 

Saken gjelder en M98 jeg kjøpte komplett, tenkte etter hvert å bruke den til ett prosjekt og skrudde låsekasse og løp fra hverandre. Dette ble ikke noe av og jeg la delene ut for salg. Låsekasse ble solgt til en som hadde godkjent søknad på det.

En ukes tid etter jeg hadde levert inn papirene hos lokalt politikammer starter problemene.

Jeg får ett brev i posten hvor det fremstår som at saksbehandler tror jeg solgte hele riflen til en person som kun hadde godkjent søknad på låsekasse. Og at dette ikke går.

Jeg reiser så ned og snakker med saksbehandler som har skrevet brevet, forklarer at dette kun er en låsekasse og at løpet ligger og venter på en annen kjøper som har godkjent søknad på løp i aktuelt kaliber. Får da beskjed om at dette ikke er mulig siden det ikke er noe systemvåpen og dermed må selges komplett… Saksbehandler sier at det ikke går å dele det opp siden det er registrert som en hel rifle og måtte i så fall blitt registrert som løp og kasse isteden. Noen vilje til å endre dette eller hjelpe på noen måte eksisterer ikke, det samme gjelder teknisk innsikt da det vist kun var børsemakere som kunne skru av løp.

Spurte for moro skyld hva som hadde skjedd om løpet ble destruert av børsemaker og det kun var låsekasse som gjenstod, det hadde hun ingen svar på og var noe pod måtte avgjøre.

 

Har jeg noen sak her?

I så fall hva bør jeg sende i skriftlig respons?

Link to comment
Share on other sites

Bare tull har gjordt dette mange ganger selv. Kjøpt komplette våpen og solgt løpet, eller beholdt løp og destruert kasse/solgt kasse. Eneste gang jeg fikk llitt tull var jeg leverte ei kasse for destruksjon og de skrev att jeg hadde levert hele våpenet. Men fikk forklart de at det bare var kassa som var levert så sendte de kort på løpet tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Mener selv også at det bare er noe tull.

Men trenger noe tips til ett godt skriftlig svar.

 

Saksbehandler nevner også at ved privat kjøp skal all våpeninfo påtegnes samt info om selger.

Brevet avsluttes med:

"Har vært i kontakt på tlf. med lensmannen i kjøpers distrikt og gjort han oppmerksom på at dette var ett privat kjøp og sender søknaden i retur dit for ny behandling"

Link to comment
Share on other sites

Du klager på avgjørelsen på det skjemaet du skal ha fått... og neste gang man gjør noe slikt så ringer du på forhånd og spør hvordan ditt våpenkontor ønsker å gjøre det.

 

Det var ikke ett vedtak med noen medfølgende klageskjema.

Kun ett brev hvor de tror jeg har solgt en komplett rifle til en som kun hadde søknad på låsekasse og de forteller at det ikke går.

De sier så jeg må få han til å komme med søknad på rifle ikke låsekasse.

 

Men når jeg prøvde å oppklare dette var det 0 samarbeidsvilje.

Så derfor må jeg sende ett skriftlig svar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da fikk jeg svar tilbake.

 

De sier at dette ikke er riktig fremgangsmåte ved privat salg, at søknaden er sendt tilbake til kjøpers våpenkontor for ny behandling

og at jeg ikke kan selge løpet til en som har godkjent søknad på løp.

Ser ut som det var veldig viktig å påpeke at det var ett privat kjøp.

 

Her er innholdet minus person, stedsopplysninger.

fecb4171.jpg

 

Jeg blir bedt om å ta kontakt, det prøvde jeg forrige gang men vilje til å finne løsninger var nær null.

Har tatt kontakt med kjøper og skal sjekke om hans lokale våpenkontor har ett problem med saken

eller om det kun gjelder en saksbehandler som vil være litt vrien.

 

Kan det være en ide å ringe POD å høre om deres syn på saken, og i tilfellet hvem bør jeg spørre etter?

Link to comment
Share on other sites

Dette er et definisjonsproblem som man burde ta tak i. Jeg prøvde på noe liknende ved å søke om låskasse og flere løp separat så jeg kunne kjøpe rifle i enten 222, 223 eller 300 Whisper og komplettere med det jeg så følte jeg savnet. Jeg snakket med tante politi om dette før jeg sendte inn søknaden så jeg ikke gjorde noe feil, men selv om de godtok søknaden og senere tilbakebetalte overskytende gebyr (betalte for komplett våpen selv om jeg bare søkte på våpendeler) fikk jeg til slutt beskjed om at man ikke kunne kjøpe et komplett våpen slik. Det ordnet seg likevel ved å endre søknaden på låskasse til rifle 222/223, slapp til og med å betale restgebyr siden det hadde tatt så lang tid.

 

Men dagens praksis er tilpasset våpen hvor løp og pipe er å regne som et fast par og passer dårlig med fremveksten av systemrifler. Der spiller det liten rolle hvilket kaliber rifla originalt kommer i, og det burde noen prøve å fortelle forvaltningen.

Link to comment
Share on other sites

Har registrert det. Mitt forslag er at dere da begge returnerer duppedittene til en våpenhandler og får dem til å splitte det opp.

(men dette er en quick fix)

Jeg ville vel ringt POD og spurt hvordan de vil tolke bestemmelsene i dette tilfellet, samt spørre om råd der.

Link to comment
Share on other sites

Får ringe POD idag og høre, håper de er litt mer løsningsorienterte.

Noen spesielle jeg bør spørre etter?

 

Kan vel i værste fall få børsemaker til å skrive en bekreftelse på at våpenet er delt men syntes det er tull for en sak som kan løses så enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke du får noe godt svar fra POD.

Det praktiseres svært forskjellig fra kontor til kontor.

Enkelte saksbehandlere er like oppegående som de som sitter inne på Finn.no :crazy: , mens andre igjen faktisk setter seg inn i aktuelle problemstilling og søker rett svar før de er bastante på at de har rett.

Jeg har splittet et X antall våpen ved kjøp/salg av kasser/piper og det har aldri vært et tema på kontoret i Elverum.

 

Det jeg dog alltid gjør, er å legge ved et detaljert skriv av hva jeg gjør og hva jeg ønsker.

PT sitter jeg med kort på alle kassene mine og alle løpene hver for seg. Dette fikk jeg etter eget ønske da piper byttes i hytt og pine i disse kassene.

 

Stå på ditt så løser nok dette seg.

Link to comment
Share on other sites

Da var det på tide men en oppdatering her siden saken tydeligvis ikke er over enda.

 

Ringte i går POD og fikk prate med Ståle Svendsen.

Forklarte saken for han og han sa da at dette ikke er noe problem, jeg trengte kun å endre serienr på løp

siden det var det samme som låsekasse. Jeg kunne henvende meg til våpenkontoret i mitt politidistrikt for å få nytt serienr til løpet.

 

Ringte da aktuell sakbehandler på våpenkontoret idag og regnet med å få en avklaring på denne saken.

Hun virket da meget sur for at jeg hadde ringt POD og nektet å akseptere dette uten en skriftlig bekreftelse fra Ståle Svendsen.

Siden jeg hadde ringt han måtte vist jeg skaffe dette.

Foreslo hun bare kunne ringe selv for å sjekke opp men dette nektet hun.

Hun var tydelig ikke intressert i å yte noe for å løse saken, bare begynte å prate om at dette var registrert som ett våpen og ikke system

og at jeg som hadde kjøpt og solgt noen våpen før burde vite at man da ikke kunne selge det i deler.

Hun sa hun fortsatt ventet på behandling fra kjøper av låsekasse sitt våpenkontor da hun tydeligvis vil at han skal kjøpe kasse og løp komplett.

 

Må nå sende mail til POD og høre om de kan bekrefte dette for så sende skriftlig svar til våpenkontoret IGJEN.

Man kan jo bli frustrert av mindre...

Link to comment
Share on other sites

Faktisk godt å høre at POD gjorde rede for dette.

Slike damer sitter det relativt mange av rundt om, beklageligvis, men det må vi desverre leve med. Ta kontakt med Ståle Svendsen igjen så ordner han garantert dette skriftlig til deg.

Du kan jo koste på deg et skikkelig hånflir når du møter opp med dokumentasjon på at DU hadde rett og HUN har feil :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...