Jump to content

Ladeforvirring??


nettsurf

Recommended Posts

Etter å lest en del bøker om ladedata så er jeg litt forvirret, spessielt når det er ladninger til 7mm RM. Har ladet en del til 6,5x55 men ser på meg selv som ganske ny på hjemmelading fronten.

Ser det spriker en del i krutt grs i de forskjellige ladatabellene på minimumsladninger,i de forskjellige tabellene eg har sett i.

Men dette kan vel ha noe med hvilke hylser og hetter de bruker? Synest en del av infoen i desse bøkene blir til forvirring for en som er ny på hjemmelading.

I Ladeboken utgave 6 så har de testet ladningene i 7mm Rm med federalhylser og standardhetter.Men så nevner de at en får bedre hastigheter om en bruker Norma eller Remington hylser.

Jeg har skutt en del med Norma jaktmatch og vil derfor bruke desse tomhylsene til nye ladninger.Men kan eg bruke tabellene i Ladeboka 6 ?

Jeg har tenkt å lade 150grs swift scirocco med N-160 62,5 grs ladning med standard hetter. Er dette helt på villspor??????

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg har sett på den tabellen men der kan ein se at minimumsladningen starter på 54 grs på ei 150 grs kule......etter andre ladebøker så er dette langt under minimumsladning og eg har derfor ikke tørt å bruke denne tabellen.Men som sagt jeg er ny på dette.

Link to comment
Share on other sites

I ladeboka utgave 6. så har 150grs Nosler partition minimumsladning på 62grs med N160 og standardhette.I Vihtavuori tabbelen har denne kula startlading på 54,5grs med N160 og magnumhette.Dette er 7,5 grs forskjell.Er det hettene som utgjør denne forskjellen som for meg ser meget stor ut?

Link to comment
Share on other sites

Dette har vært oppe i en annen tråd viewtopic.php?f=17&t=66493 magnum kontra standardhette vil vel ikke utgjøre mer som ca 1 grs krutt.

Enkete av min ladningene som er oppgitt i VV sine tabeller ga sotete hylser og etterbrennere i mitt våpen.

Tror kanskje det hadde vært mer riktig med tregere krutt enn N-160

Link to comment
Share on other sites

Dette har vært oppe i en annen tråd viewtopic.php?f=17&t=66493 magnum kontra standardhette vil vel ikke utgjøre mer som ca 1 grs krutt.

Enkete av min ladningene som er oppgitt i VV sine tabeller ga sotete hylser og etterbrennere i mitt våpen.

Tror kanskje det hadde vært mer riktig med tregere krutt enn N-160

 

Hvilken tabell ville du fulgt? Og hetter?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nok brukt ladebokens tabell

 

Der er jeg 100 % uenig! Ladebokens data i 7 RM er gamle - VELDIG gamle. Kruttprodusentenes data er ferskvare.

 

7 RM er ikke en patron for 160 eller andre mellomhastighetskrutt. Det er en magnum patron i ordets rette forstand og bruker magnumkrutt. MRP/560/Re/Rh-22/25/30

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nok brukt ladebokens tabell

 

Der er jeg 100 % uenig! Ladebokens data i 7 RM er gamle - VELDIG gamle. Kruttprodusentenes data er ferskvare.

 

7 RM er ikke en patron for 160 eller andre mellomhastighetskrutt. Det er en magnum patron i ordets rette forstand og bruker magnumkrutt. MRP/560/Re/Rh-22/25/30

 

Bruke magnumhetter også?

Link to comment
Share on other sites

Skjønner at det er lett å bli forvirret av komponent/ladedata jungelen, men det er egentlig lett å utarbeide ladninger for kurrante patroner. Du trenger mest mulig av nyeste ladedata som bl.a. er tilgjengelig gratis på nett, og kronograf. Med jaktkuler vil du gjerne ha mest mulig hastighet innenfor forsvarlig/industri std. trykk. Finn det kruttet som gir høyest hastighet med din kule, dette kruttet gir gjerne god hylsefylling, begynn 5-6% under oppgitt maks, og jobb oppover sammen med kronograf. Denne vil hjelpe til å unngå for stor hastighet-overtrykk. MRP eller tilsvarende er en av de første typene du bør se på til din patron. Std. hetter til std. patr., mag. hetter til mag. patr. er greit. Masse data til sammenligning hjelper for å unngå "rare" data. Ladedata er ett utgangspunkt. Anbefaler å lese Ladeboken flere ganger, den gir svar på det meste. Any Shot You Want fra A-Square anbefales som tilegg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nok brukt ladebokens tabell

 

Der er jeg 100 % uenig! Ladebokens data i 7 RM er gamle - VELDIG gamle. Kruttprodusentenes data er ferskvare.

 

7 RM er ikke en patron for 160 eller andre mellomhastighetskrutt. Det er en magnum patron i ordets rette forstand og bruker magnumkrutt. MRP/560/Re/Rh-22/25/30

 

Du må bare være så uenig du vil, men vet av erfaring at jeg fikk etterbrenning og mye soting med å bla bruke VV sin min ladning på N-165 på Partion 150 grs

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...