Jump to content

Bjeffing i tide og utide


tarlokar

Recommended Posts

Er mange tråder om dette her inne, har skummet gjennom de fleste.

Velger allikevel å starte en tråd igjen for å "belyse" min sak, og kanskje se om det kommer noen nye og nyttige innspill.

 

Tok for en 6-7 måneder siden en svensk hvit elghund i omplassering. Hunden er 4 år gammel.

Den ble ikke omplassert pga "problemhund-tendenser", men eieren som hadde han hadde rett og slett ikke tid til hund lengre.

Hunden har vært på jaktlaget vårt i alle år mens den har vært i virke, og har fungert utmerket til sitt bruk.

 

Den er lydig, basis-kommandoer er på plass (kom/sitt/ligg/på plass/etc..), dog må innkallings-trening oppfriskes med jevne mellomrom...

 

Så til sakens kjerne, den bjeffer og piper når den blir stående i bånd.

 

Den viser ikke tegn til aggresivitet. Men han blir stressa og vil hilse når det kommer folk/biler forbi. Han blir da stående å gjø helt til folk kommer bort til han. Denne gjøingen kan tidvis være meget høy/kraftig, og ikke akkurat oppmuntre folk til å hilse på, med det resultat at hunden fortsetter. Hunden er sosialisert, og er stort sett ikke interessert i folket etter at de har hilsa og klådd han litt bak øret. Han går veldig godt overens med tisper av alle typer, og noen hanner. Underkaster seg veldig lett overfor andre hunder.

 

Den bjeffer også når den står alene i bånd. Kjører det en bil forbi, eller folk går tur forbi huset(bor ved en tursti...) så bjeffer han høyt og lenge etter ting har passert. Folk kan gjerne være langt unna (300-500m) når han begynner bjeffinga. Står også ofte og piper/kviner, og vil ha oppmerksomhet, når han er ute alene i båndet.

 

Den blir trimma regelmessig, får seg som regel litt lufting på morgen/formiddag, pluss en fjelltur/trimtur på kvelden. Totalt trimtid pr dag varierer fra 1-2,5timer, i tillegg til langturer innimellom. Som oftest på fjellturer blir det til at vi sporer på elg/rådyr, så han får slitt seg litt ut. Skulle ikke tro det blir for lite trim for han, vet folk som lufter hundene mye mindre.

 

For å bli kvitt bjeffinga har det blitt prøvd flere forskjellige metoder.

Vannpistol, sitronsprut, tilsnakk, ta hunden ut/inn, godbit, flytte båndet til andre sider av huset. Ble også anbefalt og prøve å bite han i øret, men det hjalp ikke+at hunden reagerte med mye redsel... Ble raskt kutta ut.

 

Vurderer nå å prøve et såkalt bjeffehalsband. Har ikke tenkt å starte en diskusjon om strømhalsband, da dette ikke vil bli brukt uansett. Har derimot sett på band med høyfrekvent lyd, som utløses automatisk av bjeffinga.

Er det noen som har prøvd det her inne?

Så også på sitron-band, men stiller meg noe undrende til disse, med tanke på vindavdrift, og ikke minst hvordan luktesansen til hunden blir etterhvert.

 

Før kommentarene kommer om at dette er latmannsverk, så vil jeg tilføye at jeg har hatt flere hunder, som jeg har fått avvent bjeffing ved bruk av samme metodene som jeg har brukt på denne hunden også. Har egentlig vært litt sta, og ikke gitt meg med det første, men føler nå at jeg har møtt "veggen" lite grann.

 

Så håper da på fornuftige og konstruktive/nyttige kommentarer, fremfor negative utspill.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg forstår innlegget ditt rett, så handler dette om en glad og imøtekommende hund som har en sterk trang til å hilse på mennesker den ikke har hilst på akkurat den dagen og det tidspunktet. Rikitg?

 

Fysisk trening og mental trening vil i utgangspunktet ikke ha innvirkning på hilse-ritualet, så mange turer i løpet av dagen vil naturlig nok ikke hjelpe på dette problemet. Men det hjelper selvfølgelig på fysikken og livsgleden til hunden :)

 

Siden dette i bunn og grunn er et gledes-problem hos hunden, syntes jeg det blir feil å bruke biting, bjeffebånd og andre "straffer" for adferden.

 

Hva skjer når hunden bjeffer og bærer seg vill? Jo nettopp... Til slutt går folk bort og hilser. Ihvertfall noen ganger. Hunden har derfor lært at ved å bjeffe og bære seg, får han til tider folk bort til seg. Dette vil hunden fortsette med helt til den finner ut at dette ikke fungerer.

 

Hvordan snu på dette?

Det viktigste er at INGEN tar noen form for kontakt med hunden når den bjeffer og bærer seg - ALDRI. Når hunden til slutt roer seg etter flere minutter eller kanskje timer, kan personen som den vil hilse på gå bort og hilse på hunden. Gjerne med en godbit :) Om hunden begynner å eskalere kraftig igjen når personen er på vei bort til den, bør personen stoppe opp og vente til den roer seg igjen før han går videre. Små steg i treningen :)

 

På denne måten vil hunden til slutt (kan ta lang tid) forstå at han må være rolig for å få hilse. Hvis han bjeffer og bærer seg så vil han ikke få hilse :)

Men det viktigste er at ingen hilser på han når han oppfører seg dårlig. Totalt overse hunden :)

 

 

Jeg har vært borti spray til bjeffehalsbånd, og det er ikke å anbefalle i ditt tilfelle. Å bruke det på hunden din blir det samme som å piske fjortiser som står og hyller på en konsert. Noen vil nok forstå at hvis de ikke hyler så blir de ikke pisket, men de aller fleste vil nok frykte konserter i fremtiden. Enig?

 

P.S! Jeg svarer selvfølgelig basert på hva du skriver selv om hunden, så har jeg lest veldig feil så kan jeg være på jordet ;)

Link to comment
Share on other sites

Hei Lykke, takk for rådet.

 

På hilse-biten er dette blitt prøvd, men må vel fortsette mere med dette.

Denne biten har jo forsåvidt blitt bedre i løpet av tiden vi har hatt hunden, men langt på nær bra.

 

Problemet er vel kanskje bjeffing/piping uten folk i nærheten, mens den står ene og alene altså.

Den kan stå lange perioder å troll-bjeffe (lokalt uttrykk... :) ), uten at noe er i nærheten. Når jeg da kommer blir det jo stille, men så snart jeg går fra den igjen, begynner den.

 

Det er dette som irriterer mest, at den står ute og bjeffer i tide og utide, uten grunn. Heldigvis driver vi gård på landet, så nærmeste nabo er jo en par hundre meter unna... :)

 

Tar gjerne i mot flere råd. :)

Link to comment
Share on other sites

Ser du skriver "takk for rådet Lykke". Med mindre det er andre som heter det samme enn meg så er det ikke jeg som har svart deg i tråden :)

 

Men et spørsmål: Når hunden ikke står i bånd ute - hvor er hunden da?

 

En hund som blir stående og bjeffe gjør det gjerne fordi den savner flokken sin, er ensom, liker ikke å være alene, føler seg forlatt, kjeder seg osv.

Link to comment
Share on other sites

Har en liten mistanke om at jeg er den nye lykke ;)

 

Som den ekte lykke sier, så høres dette ut som en som syntes det er litt leit i ensomheten ja. Kanskje det ble veldig mye alenetid hos gammel eier? Siden han ikke hadde tid til hund lenger :) Da kan de fort knytte seg ekstra opp mot ny eier.

 

Men har også sett tilfeller hvor hunder er nærmest besatt av å bjeffe ut i intet. Om dere er 110% sikker på at det ikke er troll i nærheten, og bjeffingen ikke er en form for angst når den er i fravær fra deg, så kan bjeffehalsbånd være en løsning.

 

Om det går så langt så er det ekstremt viktig at det ikke blir hengt på hunden og slått på med en gang. La den ha det på i 14 dager før aktivering. På den måten klarer ikke hunden å linke halsbåndet opp mot spruten som kommer. Men bjeffehalsbånd er i mine øyne noe man bør unngå i det lengste. Og selvfølgelig aldri strømbånd.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvorfor jeg skrev lykke der, leste gjennom noen tråder først, og hadde vel nicket ditt i hodet når jeg skrev :)

 

Tok kontakt med en proff kar på hundeatferd, som tilfeldigvis bor rett i nærheten. Han skulle ta seg en tur en dag, så får vi se.

Han anbefalte å lære hunden å gi hals/bjeffe på kommando, for så å lære han å tie. Men kunne være litt arbeid å lære dette til en litt gammel og sta hund.

 

Får vel bare vente og se.

 

Inntil da - VOFF VOFF!

Link to comment
Share on other sites

Til Chiefen-2

 

Der er jeg veldig enig med deg, og det er en av grunnene til at jeg skyr el-halsbånd for alt det er verdt. Ren dyremishandling. Sitron-spray er derimot helt ufarlig i forhold til mye annet. Har prøvd det på meg selv en del ganger, og har også fått andre til å prøve det på seg selv. Du må også huske på at slik sprut ikke settea direkte mot øyne og nese, men mot hals og hake. I tillegg er gassen satt sammen på en slik måte at den skal gi kort ubehag, ikke smerte. Det er ikke værre en rykking i bånd eller mange andre irettesettelsemetoder. Det skal heller ikke brukes mer enn 14-20 dager. Har ikje hunden tatt lærdom da, bør man gi seg.

 

Merker meg at enkelte henger seg så mye opp i slike bånd at de totalt overser at det er nevnt biting av hund. Noe som desverre er vanlig enda, og mye værre i mine øyne.

 

Til trådstarter : Bra du får hjelp av kyndige. Alt blir nok bra :smile:

Sent from my GT-S5690 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Er det noen muligheter for å plassere hunden så han i større grad blir skjermet for forbipasserende / biler, slik at han ikke ser de?

 

Naboen har også elghund, og den har akkurat samme oppførsel som du beskriver, men de har gitt opp for lengst. Så den står nå og bjeffer hver gang noen går og kjører forbi. Jeg tror det mest av alt dreier seg om ren kjedsomhet. I mangel av noe bedre å ta seg til, så er det moderat morsomt å kjefte litt på de som går forbi. Det er vel ikke så uvanlig hos elghundene generelt.

 

Og det behøver ikke nødvendigvis være nok å sikre at ingen går bort og hilser - det kan godt hende bjeffingen er en "her står jeg, unna vei!" også - og at bikkja er storfornøyd fordi den har klart å "jage bort" personen/bilen når han ser at den passerer og blir borte. Dermed er det i praksis selvforsterkende å stå ute og se folk/biler passere.

 

På vår hund har vi praktisert rimelig konsekvent at bikkja må rett inn med en gang den bjeffer. Dette fungerer bra hvis hunden heller vil være ute enn inne, men ikke ellers. :)

 

Er det et alternativ (hvertfall for en periode) å rett og slett la hunden være inne, potensielt både når dere er hjemme og ikke? Eller trives den best ute / i hundegård?

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder el-halsbånd, så har det som jeg nevnte i første innlegg, aldri vært aktuelt.

Det jeg tenkte på var et lyd-halsbånd, som gir fra seg høyfrekvent lyd når bjeffinga tiltar.

 

Når det gjelder inne/ute-saken, så prøver vi å ha hunden mest mulig ute, mens den vil være mest inne.

Det skal dog nevnes at den helst også vil være ute, hvis vi er det. M.a.o. så vil den generelt være sammen med folk, uavhengig av plass.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder inne/ute-saken, så prøver vi å ha hunden mest mulig ute, mens den vil være mest inne.

Det skal dog nevnes at den helst også vil være ute, hvis vi er det. M.a.o. så vil den generelt være sammen med folk, uavhengig av plass.

 

Hvilke eventuelle utfordringer ser du med å oppfylle dette ønsket da?

Link to comment
Share on other sites

Alle som vurderer bruk av sitronhalsbånd (og el-halsbånd..) burde teste på seg selv først.

 

Prøvde det seinest i helga, etter stømming av hund på sau, tok jeg halsbåndet på armen og fikk en skikkelig jævel.... Aldri mere, nummen i hele armen ut dagen :lol:

 

Sliter forøvrig med samme problemet som trådstarter, men har konkludert med at hunden er oversosial. Bjeffer kun når han hører oss inne, eller ser oss i vinduene.

Konklusjon; La bikkja ligge under bordet, eller kjøp hørselvern.

Link to comment
Share on other sites

Hundar som står i band blir ofte stressa og har ein annan reaksjon på stengsle enn om den er i hundegarde.

Har du moglegheit til å prøva hunden i ein hundegard?

Prøv å ut ulike løysingar og legg merke til korleis hunden reagerar.

Nokre hundar bjeffar for å oppnå kontakt. Andre varslar at her er eg og dette er mitt område.

Link to comment
Share on other sites

Rådet med å lære hunden å gi hals på kommando er meget bra,men det betinger at "nei" sitter som kniv i pultost før du begynner med den treningen! Nei-kommandoen skal sitte i alle situasjoner og overalt,alltid. Først da kan du fortsette med nye momenter. Lykke til!

 

Tja, litt usikker på hva du mener. Men med "nei", regner jeg med du mener en kommando som betyr "slutt det du holder på med." Du behøver jo ikke bruke denne (jeg vil snarere si at man IKKE bør bruke dette), men heller lære inn en spesifik kommando som betyr "slutt å bjeffe".

 

Her hos oss har hunden eksempelvis lov til å varsle når det kommer folk, men når vi sier "nå er det greit", så slutter den. Da har resten av flokken fått med seg at det kommer folk, så da behøver den ikke bjeffe mer.

 

Mulig jeg misforstår deg her. Eventuelt fint om du forklarer hvordan du mener nei-kommandoen du sikter til skal fungere, og eventuelt hvordan du lærer det inn og generaliserer det. Jeg synes det høres ut som en veldig passiviserende treningsmetodikk hvis du mener "slutt med det du holder på med" / "det du gjør nå er ikke lov", er det første og viktigste du lærer hunden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker også ideen bak halsing på kommando, det vil bevisstgjøre handlingen og gjøre det lettere å stoppe uønsket adferd. Piping/bjeffing kan være en veldig ubevisst handling, altså ikke noe de gjør bevisst men en konsekvens av hva de føler. Da er det også vanskelig å luke det ut, siden hunden lett misforstår hva som er feil. Det kan vel ikke være noe verre enn å få kjeft fordi en er glad eller litt selskapssyk?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...