Jump to content

Rilfe og hagleammo til Blaser D99


bullefnatt

Recommended Posts

Da er ventetiden på en D-99 i gang etter mange funderinger ang oppspennere, balanse, vekt, kaliber og ikke minst økonomi.

 

Da dette blir rimelig tett på jakta tenkte jeg at jeg skulle samle litt info om hva som funker og ikke av ammo til denne.

Regner med at det finnes noen her som har testet litt forskjellig

 

Rifle: Bestilt 7x57R, belager meg Oryx og Jaktmatch men vet noen om feks Sellier helmantel går bra? Andre?

 

Hagle: 20/76: belager meg på Kent TM i først hånd, trenger ammo til rype, hare, storfugl og ev rev foreløpig, Andre?

Link to comment
Share on other sites

Min merkel 96k var ikke noe glad i norma helmantel. Samlet på 7-8 cm på 100m med god pause mellom skuddene. S&B var bedre. De lå på 30-50mm. Begynte å lade selv. Oryx samlet som s&b, så den bruker jeg fortsatt. Bruker også kent tm, men det er på grunn av loddete løp. Hadde nok brukt noe med tyngre egenvekt og høyere utgangshastighet hvis jeg ikke hadde vært bekymret for frøkna. I sverige bruker jeg bly. Bly er rottweil 4'er, mens jeg bruker 3 og 5 i tm. Jakter stort sett skogsfugl med drillingen, så jeg vet ikke om 3 er stort nok til rådyr og rev.

Link to comment
Share on other sites

Det er egentlig umulig å si noe om ett annet våpens presisjonspotensiale med forskjellig ammunisjon, selv om man har god kjennskap til tilsvarende våpen. Men jeg kan si at i min d99 så er presisjonen upåklagelig med all forskjellig ammunisjon jeg har testet.

Link to comment
Share on other sites

Min blaser samler "alt" .. Noen kuler kan jeg nesten konkurrere i benkeskyting med. En utrolig deilig situasjon egentlig. Så jeg har valgt Barnes TSX til klovvilt og Barnes banded solid til annet matvilt. Disse to kulene har samme treffpunkt og samler omtrent på klisterlappen. Til rev, sel og annet bruker jeg Berger HP.

Min D99 har 30 R Blaser i rifleløpet.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Fant du noen typer du kan annbefale å prøve i drillingen? Tenker på begge typer :?:

 

norma helmantel og oryx samler meget bra. sellier bly gikk bra men helt annet treffpunkt. rws bly tilnærmet likt som oryx og helmantel.

Hagle tungsten fra kent i 5 us funker bra. fiocchi tundra i 6 ekspanderer noe i kammeret etter skudd. bismuth vip i 5 fremstår som ubrukelige. Fikk tak i 3 pakker med remington wingmaster som skal spares til en spesiell anledning...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...