Jump to content

Baikal enkelt-løp, snu sikring?


lilleulv

Recommended Posts

Vet ikke om det er mulig å snu sikringsknappen i avtrekkerbøylen.

 

Men jeg har lagt meg på den vane å gå med våpenmekanismen nedspendt men med skudd i kammeret, dette pga jeg ikke stoler på sikringen, da spenner jeg heller opp mekanismen samtidig som jeg hiver det opp klart til skudd.

Dette får jeg til ved å holde løpsåpner og avtrekker inne når jeg lukker våpnet (løp i sikker retning) og slipper dem rolig når løpet er lukket, da ser og kjenner du at indikatoren for om mekanismen er oppspendt går ned (det er en stift som stikker opp på toppen/bakkant av låskassen når mekanismen er oppspendt) og du har dermed et nedspendt og sikkert våpen.

Når du går opp i situasjoner trykkes løpsåpner inn men løpet holdes igjen og åpnes ikke, da spendes mekanismen opp og du er klar til skudd med avsikret våpen. Øv på dette uten skudd i kammeret så ser du at dette går veldig greit og fort når det begynner å bli en vane.

 

Har samme type sikring på pumpehaglen og der går jeg uten skudd i kammer men tar ladegrep når jeg kaster den opp til skudd.

Dette pga jeg ikke stoler på sikringen som står i avtrekkerbøylen, har ikke hatt noe uheldig erfaring med sikringen men ble opplært i min ungdom om å gjøre det slik for å være førevar.

 

Springer mye på svabergene under minkjakt og har hatt ett par skikkelige fall og da har jeg vært glad for at mekanismen ikke har vært spendt opp... :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Bombom.. mulig husken min ikke holder helt hjem, men jeg mener at tennstiften står framme på baikal når den er nedspent? Og vil i så fall stå i kontakt med tennhetta om du bærer våpenet slik du beskriver..

Jeg er ellers enig i at enkeltvirkende sikring (sperrer bare avtrekker) ikke er ideelt, men jeg løser problemet ved å gå med børsa knekt til den behøves.

 

Trombone

Link to comment
Share on other sites

Hvordan skal du greie å knekke/åpne løpet uten å bryte av tennstiften hvis den står fremme/stikker ut????

 

Nei, den er fjærbelastet og trekker seg tilbake til hvileposisjon etter at hanen har slått på den og mekanismen er nedspendt.

Dette sjekket jeg engang samtidig som jeg gjorde ren/smurte mekanismen, ved å ta av kolben og kikke inni mekanismen kan du sjekke dette selv ved å ta avtrekk med klikkpatron.

Dette gjelder ihvertfall på min gamle IJ18 med smalt forskjefte, og har ingen grunn til å tro de har forandret på mekanismen når de begynte å produsere den med bredt forskjefte.

 

En annen måte for å sjekke dette fort på er å ta av løpet, da ser du en lang jern kile i bunnen av låskassen som står mot låseklakken i bakre/nedre kant av låskassen, hold inne løpsåpner, klem ned kilen med en finger samtidig som du holder inne avtrekkeren og slipper løpsåpner sakte samtidig som du ser på tennstiften. Da har du svaret om hvordan det fungerer på din enkeltløpet Star-Baikal.

 

Denne fremgangsmåten kan også brukes på IJ riflene fra Star-Baikal.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...