Jump to content

7-30 Waters


Ranger#44

Recommended Posts

Etter en prat meg midway, ble jeg overbevist om å kjøpe meg et løp i 7-30 Waters til min Contender rifle.

 

Selv hadde jeg aldri hørt om kaliberet selv, men en 7mm kule i en .30-30 hylse virket forlokkende.

 

Er det noen som har erfaring med nevnte kaliber? Har funnet ladedata i Speer sin ladebok, ellers lite. Hvordan er det å presse om hylsene fra .30-30?

 

Målet er en ren rådyrbørse.

Link to comment
Share on other sites

Kan kopiere en artikkel til deg fra Våpenjournalens årbok, fra gamle dager. Der en contender i denne kamringen ble presentert. Om jeg ikke husker feil er den ført i pennen av Svein Solli. nSend meg en e-post adresse på PM og du får pdf.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt noen :D skudd med det aktuelle løpet. Fikk overraskende bra presisjon. (normalen er at lettere rifle løp ikke skyter spes bra på Contenderen) Flere grupper på ca 1", men dette vil variere fra løp til løp. Fint kaliber for rådyr og mindre vilt er det nok, men hastighet for bruk av premium kuler kan du nok glemme. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da var løpet mottatt! Desverre er det ferietid nå, så lading må vente litt. Men gleder meg til å komme skikkelig i gang!

 

p1010060.jpg

 

p1010061.jpg

 

Det vil komme prosjekttråd på bloggen som er linket til i signaturen, men kommer til å legge ut mye av det samme her i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da var del 2 av prosjektet utført!

 

Hele innlegget kan selvfølgelig leses på hjortefall.com.

 

Etter litt venting har endelig det jeg trenger av utstyr kommet i hus.

 

Det første var skinne og ringer. Kikkerten, en gammel Bushnell, hadde jeg liggende fra før av. Planen er å prøve litt med denne først, for å se om det blir noe bra. Skulle dette bli bra, fantaserer jeg om en liten og nett Swaro 4×32. Jeg ser i ettertid at jeg burde valgt lave ringer, får huske på det til en evt neste gang.

 

Neste steg var lading. Å få tak i 7-30 Waters hylser er ikke bare vanskelig, men også alt for dyrt. Derfor falt valget på å presse om .30-30 hylser. Jeg kjøpte Lee dier, da jeg synes de er gode i forhold til prisen. Slitasjen blir nok heller ikke så stor på disse diene, da jeg gjør mengdetreningen med andre våpen.

 

Selve ladeprosessen er rimelig enkel. Jeg startet med .30-30 hylser, som ble presset med 7-30 dien. En får da en dobbel hals (sees på bilde lengre nede), og en trenger skyteforming for å få den endelige fasongen.

 

Etter pressing ble det satt i tennhetter, en liten mengde med krutt og til slutt Nosler BT 120gr på toppen. Nosler BT ble valgt da hastigheten gjør at jeg ikke trenger premiumkuler og en pris på 3kr gjør at jeg også kan trene med den. Samme kule til trening og jakt, er alltid en deilig følelse.

 

På mandag venter skytebanen og skyteforming, så jeg gleder meg stort. Resultater kommer.

 

Så var det endelig nok snakk og bildene kan begynne.

 

dsc00003.jpg

.30-30 hylsen før pressing.

 

dsc00004.jpg

Hylsen etter pressing.

 

dsc00014.jpg

Ferdig ladet og klar for skytebanen!

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært på skytebanen, og prosjektet fortsetter!

 

Denne dagen har jeg gledet meg lenge til. Endelig skulle jeg på skytebanen for å få formskutt hylsene mine. Etter pressingen nevnt i del2, ladet jeg opp med 34gr N150 og satte en Nosler 120gr på toppen. Skyteformingen burde nok skjedd med litt raskere krutt, men hadde N150 liggende og er det jeg har tenkt å lade med videre. Det viste seg at det ikke var noe problem heller.

 

Selve skytingen gikk greit for seg. Contenderen har ikke verdens sterkeste ramme, så litt nervøs var jeg. Hylsene fikk etter skytingen formen som jeg ønsket, så jeg var godt fornøyd.

 

dsc00018.jpg

Før og etter formskyting.

 

 

Jeg brukte en del skudd på å få skutt inn kikkerten, samt at jeg trente litt på liggende skyting.

 

Til slutt satte jeg på to-foten og skøyt 2×3 skudd for å sjekke samling. Det ble skutt uten bakstøtte, så noe av spredningen må jeg ta skylden for. Noen super samling ble det ikke, men samtidig ikke så aller verst. Gleder meg til videre testing for å finne go-ladningen. Følg med videre…

 

dsc00019.jpg

 

Link til innlegget:

http://hjortefall.com/2012/09/03/prosjekt-7-30-waters-del-3/

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Del 4 er nå ute på bloggen:

http://hjortefall.com/2012/10/24/prosjekt-7-30-waters-del-4/

 

I dag var en ny dag på skytebanen og jeg brukte dagen på å teste mine første ladninger med ferdig ompressede hylser. På grunn av at solen var på vei ned, måtte jeg raske på, så den store presisjonstesten får bli neste gang. I dag lurte jeg mest på hvilke hastigheter jeg kunne oppnå med forsvarlig trykk. Contenderen liker ikke høyt trykk, så her er det ekstra viktig å holde seg innenfor rammene.

 

Kule: 120 gr Nosler BT

 

Følgende ble målt:

 

35 gr ga 753, 764, 760 og 757 m/s

 

36 gr ga 778, 785 og 780 m/s

 

37 gr ga 800, 816, 804 og 810 m/s, de to siste ble ikke målt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...