Jump to content

Flue/dupp, forran eller bak dobba?(trenger svar veldig fort)


sander22

Recommended Posts

Hei! jeg reiser på hyttetur i morgen, og der skal jeg prøve ut flue å dobbe, men jeg lurer på om fluene skal være forran eller bak dobba? er det våtfluer, tørrfluer eller nymfer som er tingen for ørret på denne tiden av året? :) fungerer det å ha normal line til dobba, og ha ca 40 cm fra dobba til er 15-20 cm lang fortom med flue i enden? og det samma ca 30 cm bak der igjen? :) har ingen erfaring med dette, så tar i mot alle svar! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker fortom bak duppen, og da så lang som jeg greier å beherske når jeg kaster. Som regel vil det si omtrent stanglengde.

Har du fluen under vann, så øker det sjangs for at fisken får øye på flua. Tørrfluer på dupp har jeg ikke den helt store troen på, med mindre fisken beiter på stripende vårfluer.

 

Våtflue/nymfe med litt mykt hackel forran bør gjøre susen.

 

Sveiver du sakte så bør du trolig gjøre tilslag når fisken tar.

Link to comment
Share on other sites

Til sistnevnte taler; 1 meter fortom bak duppen er for lite, man bør ha den så lang som stanga tillater for å kunne kaste, helst minst 2 meter. Og bruker man en Bomber med flua 2 meter foran duppen så skal jeg love deg at det gir de lengste kastene, med stang på helst minst 10 fot.

 

Etter et langt fiskeliv så har jeg konkludert med at fisken skremmes minst når flua er foran duppen, og fordelen er at man slipper kluss med fortom som henger seg opp dersom duppen skulle steile og begynne å snurre vilt i kastet.

Link to comment
Share on other sites

Og...

Hvis du ikke er vant med å fiske med dupp generelt. Så prøv å bremse snøret før duppen treffer vannet.

Da vil fluene strekke seg ut fra duppen og havner ikke så lett i en vase.

Haspel snelle bremser du under kastet med å sette feks en pekefinger mot spolen forsiktig.

Link to comment
Share on other sites

To fluer på hver sin korte opphenger- foran duppen- er min klare favoritt, enten jeg fisker på fjellvann eller i elv. Viser det seg at fluer på overflaten ikke er tingen bytter jeg duppen med en litt bred skjesluk, og vips.....

Link to comment
Share on other sites

Gjør også som Rapp.. 2 stk 25cm opphengere FORRAN dobben. Og jeg bruker også oftere tørrfluer enn våt. Men seff ikke på speilblankt vann... Har ikke helt trua på en diger dobb som danser over fisken før flua kommer. "Ekte" fluefiskere påstår at en "luftknute" på 0.09mm fortom skremmer sky fisk..:mrgreen: Så hva med 25g grønn tredobb?? Bahh! Skitt fiske;-)

Link to comment
Share on other sites

"Ekte" fluefiskere påstår at en "luftknute" på 0.09mm fortom skremmer sky fisk..:mrgreen: Så hva med 25g grønn tredobb?? Bahh! Skitt fiske;-)

 

Joda dette stemmer nok i enkelte tilfeller. Det kan være nok at fortom ligger vannet, derfor muddes fortom ned slik at den synker. Når dette skjer så er fisken antakeligvis så fokusert på en insektstype at den er vanskelig å få, den står da gjene på en plass den ikke føler seg trygg siden mattilgangen er stor. Det minste bråk (skygge) og fisken stikker. Da hjelper det ikke om fluer er forran eller bak, duppen lander med et digert plask.

 

Fisker man med flua 2 meter bak dupp, så ha man anledning til å fiske med nedblyet flue og la denne synke litt under. Dette er vanskelig med flua forran. Dersom det er insekter som klekker fritt i vannmassene, så er dette en effektiv metode. Kast ut, og som "6x47" skriver, brems rett før dupp treffer vannet slik at fortom retter seg ut. Sveiv rolig noen meter før du stopper slik at flua får tid til å synke, så sveiver du rolig noen meter slik at flua stiger opp mot overflata. Stopp igjen.... osv. Hvis det napper så du gjøre tilslag for å sette kroken.

 

Stigende nymfe på denne måten kan være veldig effektivt, og det at den stiger opp er det som trigger ørreten. Det er det den ser etter hos de "ekte" insektene når den beiter slik. Rullevak (som ei nise) i overflata er tegn på at den tar nyfer rett under overflata. Ser du slike så kan dette være teknikken som er verdt å prøve.

 

Selvfølgelig er det mulig å skremme fisken med dupp, men jeg har opplevd det motsatte også. Ørret som har forsøkt å TA duppen. Sikkert en nærsynt gammel-ørret som trodde det var ei mus.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er det mulig å skremme fisken med dupp, men jeg har opplevd det motsatte også. Ørret som har forsøkt å TA duppen.

Dette har jeg opplevd mange ganger, både med fluedupp og markfiske med dupp. Også at ørreten vaker på sena i overflata i den tro at stripinga kan forårsakes av et insekt. Spesielt blir ørreten crazy hvis det er ei god klekking på gang.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...