Jump to content

Haglen ikke riktig tilpasset?


Boblen

Recommended Posts

Før jeg monterer haglen må jeg legge hodet litt på skakke til høyre for at øyet skal komme riktig i forhold til hagleskinnen/kornet og for at jeg skal få god kinnkontakt. Ser at mange andre skyttere også har hodet på skakke. Er dette greit, eller skal hodet egentlig være "loddrett". Har hagla muligens for lite cast off?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke ønskelig å kante hodet inn på kolben. Øynene skal helst være vannrette. Hodet skal tiltes (svakt) fremover og ned på kolben, men ikke sideveis. Du skal ha god kinnkontakt, men kinnbeinet skal helst ikke være i kontakt med kolben. (Du skal ikke presse hardt ned på kolben.) Ditt dominante øye skal da ligge midt over, eller gjerne noe over (høyre side av skinna for høyreskyttere) når du har tatt anlegg med øynene vannrett. Hvis øyet ditt er for langt til venstre (for høyreskyttere) har du trolig for lite cast off i stokken.

 

Det er vanskelig å stille "korrekt diagnose" uten å se tilfellet, så jeg vil anbefale deg å dra til en haglekyndig person, selger eller instruktør og spørre. De fleste er behjelpelig. Justering av cast-off skal være mulig, selv om dette er en av de mer arbeidssomme operasjonene. Å lage justerbare kolbekam kan være den enkleste løsningen, men vær obs på at om du må justere mange mm (cm...) så er det nok kanskje enklere å bytte hagle...

Link to comment
Share on other sites

Takk for godt svar. Har vært og sjekket og det viser seg at haglen passer, men at det er jeg som monterer haglen feil. Holder på å øve inn riktig montering nå. Tar tid å få bort uvaner man har gjort lenge, men det blir vel bra med nok trening hjemme og på leirduebanen 8)

Link to comment
Share on other sites

Boblen: hva går du på? Det er ALLTID hagla som er feil og som må rettes på av minst tre børsemakere. Det er ALDRI skytteren som må tenke seg om, tørrtrene og (grøss og gru) - trene på banen. En gammel og hovmodig kultur står for fall om du skal tøyse sånn. Så, avsted til nærmeste børsesmed i morgen den dag!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Tar tid å få bort uvaner man har gjort lenge, men det blir vel bra med nok trening hjemme og på leirduebanen 8)

 

Jeg slet med noe tilsvarende, men endring på kolbekappe, samt fokus på "kinnkontakt" gjorde skytingen vesentlig bedre. Ett tips for meg som fungerte, strekk deg etter dua før avtrekk ...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...