Jump to content

Drilling med hake og 1"ringer. Hvilke sikter kan passe?


Desert-Beagle

Recommended Posts

Det er det nok. Men åffer vil du byte ut Leupolden?

 

Det er jo også viktig kor stort objektiv du vil ha. Eit f. eks. 42 mm objektiv forkortar jo lengda på mellomrøyret (les: mulighetane for ringplassering) betraktelig. Hvis du fortsett med 20 mm. objektiv så vil du nok finne mange alternativ i 1-5 og kanskje eit par i 1-6.

 

Bare å søke på nett og sjekke ut spesifikasjonar på dei kikkertane du ønsker deg.

 

Har ikkje så mange mål i skallen, men det skulle ikkje forundre meg om herr amatør har mange gode forslag. Han er ein rev på kombi/drillingoptikk:)

Link to comment
Share on other sites

Ønsker du et nytt sikte som passer i de gamle ringene, eller holder det at siktet passer med de gamle basene. Det siste betyr at du må få laget nye ringer til ca 4500,-

 

Uansett er det ikke mye å velge i, da Leupoldsiktet er noe av det korteste som finnes. Er du fornøyd med med øyeavstanden slik det er montert i dag? Om du poster et bilde av hvordan det er nå, blir det lettere å komme med tips.

Link to comment
Share on other sites

Hei, skal prøve å lese meg opp på hvordan man får lagt ut et bilde.

Det er kona som skal bruke denne børsa. Kikkerten er absolutt grei nok, men syns det er litt ømfintlig å unngå "svarte felt" på 4 x. Antar en må justere det som justeres kan, inkl å dessverre kappe stokken litt da den er for lang for ho. Det er sikkert ikke nevneverdig bedre med annen kikkert. Mange fordeler med en liten kikkert. En må strekke hals, og bli vant med den uansett.

 

En annen ting er at den er veldig hard å åpne/lukke. Ikke noe problem for meg, men for ho som skal bruke den. Håper og tror den vil slites til etterhvert. Børsa er nesten ikke brukt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tipper det er en DDR-drilling. Min datters østblokkhagle var svært lite brukt da hun fikk den, og var så vanskelig å åpne for henne at hun ikke greide det. Jeg plukket den fra hverandre til minste del, og så den var svært slurvete gradet. Etter at jeg fullførte gradejobben ble den topp.

 

Siden det er en dame som skal ha de, er det sannsynlig at hun trenger å ha siktet lengre bak enn slik dey er nå. Det er i så fall svært bra, da utvalget av sikter av brukbar kvalitet som sagt ofte er lengre enn leupold. Men de fleste har 30mm rør.

 

Prøv å finn ut hvor langt bak sikt bør monteres

Link to comment
Share on other sites

Denne kombien fikk kortet ned stokken med ca 2cm, og ett nytt sikte som er 30cm langt, passet perfekt i basene hvor det tidligere satt et fast 4x32, som var 26cm langt. Det nye siktet har også 1cm lengre øyeavstand. På bildet sees det hvor langt bak det sitter.

 

normal_IMG_3369_%28Small%29.jpg

Link to comment
Share on other sites

For meg ser det ut som om du er heldig med at det gamle siktet antakelig er montert allt for langt frem for å passe kona di. Det heldige med dette er at normale rettrørs-sikter med en lengde på ca 30cm vil passe, men de europeiske har 30mm mellomrør. Det at øyeavstanden er for lang, er sansynlighvis det som er grunnen til at hun opplever problemer med "svarte" felt.

 

Som jeg nevnte i en annen tråd, en brukt Zeiss Diavari-C 1,5-4,5x18 vil passe rett i de gamle entoms-ringene. Problemet med slike, er at de er så populære at de som regel blir solgt samme dagen som de blir lagt ut på Finn.no.

http://www.jegeren.com/sikter/sikter_zeiss_diavariC_15_45x18.htm

zeiss_C_1,5-4,5x18.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja det blir litt feil i begge ender, med kikkert langt framme og for lang stokk. Jeg aner at det er begrenset utvalg i tommes-sikter. Har leita litt på nett. Når vi får tilpassa lengda på stokken er det sikkert fullt brukbart å jakte med Leupolden, hvis ikke er det jo "bare" å spare til noe nytt og bedre inkl nye ringer. Om det oppleves at øyeavstanden ikke er ideel etter at stokken er kappet, er det noe i veien for å skyve siktet noe lenger bak i ringene?

Link to comment
Share on other sites

er det noe i veien for å skyve siktet noe lenger bak i ringene?
Nei, men ut fra bildet så er det ikke mer en én cm å gå på.

 

Disse Leupoldene har varierende øyeavstand med forstørrelsen, eller mer presist, utgangspupillen flytter deg når man zoomer. Nå har jeg ikke dataene fra eksakt det siktet, men mener å huske at øyeavstanden er ca 110mm på laveste og ca 95mm på høyeste forstørring. Siden utgangspupillen er minst på høyeste forstørring, er det viktigst at øyet plasseres riktig da. Hvis ikke, blir det at utgangspupillen "skygger" for en mye av synsfeltet. På laveste forstørring, er utgangspupillen så stor, at det går greit med litt feil avstand til øyet. Ut fra bildene ser det ut som siktet på kombien, som er tilpasset datteren min, har siktet minst 5cm lengre bak. Øyeavstanden på det siktet er konstant 90mm.

 

Nå er kanskje kona di høyere enn min datter, men om de var like, er det ikke rart at hun har problemer på 4x på den Leupolden. Her er feil samtidig mest kritisk, samtidig som feilen er størst.

 

Siden det er hakemontasje, hekt av siktet, og la kona prøve å fine ut hva som er beste øyeavstand på 4x, med siktet i hånda. La henne så prøve drillingen uten siktet på, og se hvor hun da plasserer hodet mest naturlig. Da finner du ut hvor siktet skule ha vært plassert.

Link to comment
Share on other sites

Er du heldig, så finner du et slikt på bruktmarkedet som det som er øverst på bildet. Nickel supra variabel 1-4x20. Dette har entoms rør og passer i ringene dine Det har også et ultraslankt okular, som etter min mening, er noe stiligste man kan ha på et brekkvåpen.

 

normal_HPIM1338.JPG

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode råd og forklaringer. Kolben, dvs avstand fram til fremste avtrekker, er ca 35 millimeter lengre enn på rifla hennes, som er målt og tilpasset. Så det er bare å få kappet den litt. Vil gjerne bytte ut den originale kolbekappe med gummi i samme slengen. Syns det er kun fordeler med det. Ho klarte forøvrig prøven greit med den i går. Ho hadde kikkerten på ca 3 x, som ble beste kompromiss mellom forstørring og synsfelt. Som nevnt er det hard å åpne/lukke, men ho klarte da å betjene den selv på både prøveskudd og prøven.

 

Ho liker børsa veldig godt så langt, vel vitende om at det blir bedre når den kappes litt. Men ho er betenkt på hvor raskt ho vil klare å få på plass ny riflepatron under jakt, mtp at den er så hard. Jeg har ikke kompetanse til å gjøre noe med det, men håper en børsemaker kan hjelpe oss for en overkommelig penge

Link to comment
Share on other sites

Det finnes en ulempe med gummi bakkappe. Setter man på en tynn hard bakkappe, slipper du å kappe like mye av kolben. Da kan drillingen lett gjøres lengre ved å sette på en tykk gummikappe. Da vil det være lettere å selge den, om hun ønsker å bytte den, en gang i fremtiden. På jakt er det ingen som føler rekylen, så det er bare til treningen at man har glede av rekyldempingen.

 

Kombien over, ble forkortet bare ved å fjerne en tykk gummikappe, som ble erstattet av en svært tynn laget av bøffelhorn.

 

Det er ikke rart at hun sliter med å synsfeltet til siktet, med 35mm for lang stokk, og siktet montert antakelig flere cm for langt fram.

 

Bra at hun liker drillingen. Du får gratulere henne fra meg. Gruppen av kvinnelige drillingeiere er nok ganske eksklusiv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser poenget ditt. Det er ikke primært rekyl jeg tenker på med gummikappe. Helt enig i at rekyl er null problem på jakt og i dette tilfellet også ubetydelig på trening. Gummien syns jeg først og fremst er en fordel ved en så enkel ting som feks å kunne sette fra seg børsa i en krok på hyttegulvet uten at den sklir og dunker så lett. Det virker rett og slett litt mer skånsomt, men den må gjerne være tynn.

 

Du har nok rett i at få damer jakter med drilling. Ho er først og fremst rådyrjeger, men må finne seg i en del harejakt pga meg. Hjorten øker i utbredelse og antall i våre trakter og er absolutt mulig å få sjanse på under annen jakt. Fugl på riflehold er heller ikke veldig sjelden. Beverjakta vil nok heretter løses med drilling i stedet for hagle ELLER rifle. Jeg håper og tror ho bruker drillingen til all haglejakt og til mye riflejakt/kombijakt. Til bukkejakt og elgjakt blir nok rifla valgt. Den store usikkerheten hennes pr i dag er mulighet for oppfølgingsskudd. Ho har jakta med rifle i ca 10 år og er fortrolig med kjappe ladegrep og finne målet kjapt. Med drilling tar det lengre tid uansett, og ho vil nok jevnt over skyte litt bedre med rifla enn drillingen. En skal alltid være tilnærmet sikker på førsteskuddet på hjortevilt, men en må være "ekstra sikker" når en i praksis har kun et skudd. Har tro på at dette år seg til

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da er stokken kappa 20 millimeter. Den passer henne da bra som hagle, altså uten kikkert. Jeg har også flytta kikkerten så langt bak som mulig, det var ca 10 millimeter å gå på ift bildet lenger oppe her. Til tross for dette har ho problemer med å utnytte forstørrelsen og sliter med å finne reint bilde uten anstrengelser allerede på 2,5 x. Den kan jo selvsagt brukes slik til det meste av hennes bruksområder, men det litt ergerlig også. I et lyst øyeblikk monterte jeg en Leupold 3-9x40 fra rifla over på drillingen og tenkte at det i såfall kunne brukes ut sesongen. Det var akkurat plass til den, men jammen var det nøyaktig samme avstand fra okular til kolbekappe med denne. Så da var det bare å montere tilbake og skyte inn to stk våpen på nytt.

 

Jeg sov i timen da det var en Zeiss Diavari-C 1,5-4,5x18 til salgs forleden. Dvs jeg bestilte den pr mail, men våpenforretningen gadd ikke svare på den.

 

Dersom noe skal jeg gjøres har jeg egentlig to valg:

1. Vente på at jeg ev får tak i Zeiss som nevnt over. Det vil være et rimelig tiltak for å få et bedre egnet våpen

2. Begynne å spare til dyr kikkert og koste på nye ringer til 30 mm rør. Det vil hvis jeg har forstått Amatør rett, være mulig for ca 4500 kr. Dette alternativet vil bli dyrt, men antagelig meget bra og bra nok til at det er liten grunn til å ikke velge drillingen til det aller meste av jakt. Ei børse for livet.

 

Så kommer kikkerten. Vil gjerne ha 1-6, men er åpen for andre alternativ. Vil også gjerne ha lys

- Carl Zeiss Victory 1,1-4 x 24 T* Denne virker ypperlig, men max 4 trekker litt ned.

- Swarovski z6i 1-6. Jeg har denne selv og er meget fornøyd, men hører og leser at den skal være mer kresen enn feks Zeiss mtp øyeplassering

- LEUPOLD VX-6 1-6X24MM. Spent på om den er for kort til å løse problemet

- SCHMIDT & BENDER 1,5-6X20 PM FLASH DOT

- Kahles Helia C 1,1-4x24

- Andre?

 

Et annet spørsmål er jo hvor idiotisk det vil være å bruke over 20.000 kr på en Merkel 90S fra 1991 i 6,5x55. Både våpenet som sådan og riflekaliberet er jo utskjelt og funnet tilnærmet ubrukelig her på kammeret. Det tar jeg imidlertid med ro. Det som er sikkert er at den kommer til å bli brukt flittig og skulle den gå opp i liminga får vi ta det derfra.

Link to comment
Share on other sites

For meg ser det ut som at basene er korrekt plassert, men at kikkerten ikke er den som satt der når dette ble montert.

 

Enig i Amatør`s argument at Nickel Supra er noe av det gromeste å få på brekkvåpen. ..., har selv en Brno kombi med Zeiss C-serie 1,5-4,5 i hake og kan varmt anbefale dette siktet.

 

Sendte forøvrig dette til service i tyskland og fikk det tilbake med ny coating osv...Synd de ikke lager dette mer.

 

Har forøverig et sikte til i C serien; 3-9x36 og dette er forsatt meget godt sammenliknet med mer moderne sikter.

 

Jakter for det meste med Drilling (Krieghoff plus 2x20 7x57R) og er opptatt av vekt og bærekomfort, monterte et Docter sight i MAK montesje i eksisterende svingbaser (EAW. fremre) og så lenge jeg ikke tar denne av, er jeg fortrolig med skuddfasthet. Har forøverig et Kahles 1,5-6x42 til denne børsa, men synes dette er diger/tungt å dra på selv om optikken er suveren. Alt kommer til et kompromiss; avstand og bruksområde.

 

Jeg jakter med Drever og noen ganger med strihårsdachs, Dreveren er veldig hare orientert og kan forvente harelos med han, dachsen er mer rådyr, vi bruker henne i små terreng.

 

Er jeg hundefører er drillingen selvskreven, posterer jeg tar jeg gjerne Sako Vixen i .222 med 3-12x56 mye pga større forstørrelse og lyddemper.

 

Vær oppmerksom på montering av kikkerter med objektivdiameter større enn hovedrør, gjør børsa dårliger å skyte med uten kinnkontakt.

 

Det bør være mulig å få tak i en kikkert som smetter rett inn i ringene du har, jeg ville tatt en telefon til Beveren sport på Kongsberg, Erik har mye snadder liggende i skuffer og skap..

Link to comment
Share on other sites

- Andre?
Valget bør etter min mening styres etter hvilket sikte som har riktig lengde og øyeavstand, slik at det passer med basene slik de er på våpnene.
Et annet spørsmål er jo hvor idiotisk det vil være å bruke over 20.000 kr på en Merkel 90S fra 1991 i 6' date='5x55.[/quote']Om den er i god stand, og passer skytteren er ikke det idiotisk. Men jeg hadde lett litt mer etter en Diavari-C 1,5-4,5x18.

 

At 6,5x55 er ubrukelig, er en overtolkning av det som er skrevet her inne.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...