Jump to content

Messing"støv" i låsekasse Sauer200STR


1983

Recommended Posts

Får litt messing støv/spon i låsekassen på Sauern. Samt i støtbunnen på sluttstykket.

I låsekassen kommer det litt spon bakerst over avtrekket, regner med dette blir dratt dit av sluttstykket siden det har spon i støtbunnen.

 

Kan det være utkasteren som har grader på seg?

Link to comment
Share on other sites

Ja,det er det.

Vær oppmerksom på at dette støvet også kommer ned i avtrekket med resultat at trykkpunktet blir borte, og du får et direkte snellert avtrekk.

Avtrekket på STR bør rengjøres på servicestasjon med gjevne mellomrom.Mange har som rutine å gjøre dette hvert år på landsskytterstevnet.

 

Det er ikke meningen at det skal bli spon etter hylsene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har noe av det samme problemet med min STR.

Hos meg ser det ut som at utstøteren er for skarp i kanten, slik at det skaves av messingspon fra hylsa når den kamres.

Dette støves samler seg i bolten og noe i kasse.

 

Det blir ett litt avlangt merke på hylsehodet.

 

Vurdere å plukket ut utstøteren og runde den av litt på kanten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde samme problem, men da var det fremkanten av sporet der boltstopperen glir i sluttstykket som hadde en grad. Hver gang jeg tok ladegrep høvlet den en fin linje av øverste skuddet i magasinet, og sponet endte i magasinet og på boltstopperen over avtrekket.

Link to comment
Share on other sites

Sporet under har ingen grader. Har sjekket.

Ripene og sponet kommer fra låseklakkene? i det jeg drar ut den tomme hylsa.

Har forsøkt flere ganger nå, kamrer jeg en tom hylse så får den 2 små riper i seg når den passerer låseklakkene.

 

Får prøve meg med litt smergel inni der. Vil hels slippe å ta ut løpet nå.

Link to comment
Share on other sites

Ja,det er det.

Vær oppmerksom på at dette støvet også kommer ned i avtrekket med resultat at trykkpunktet blir borte, og du får et direkte snellert avtrekk.

Avtrekket på STR bør rengjøres på servicestasjon med gjevne mellomrom.Mange har som rutine å gjøre dette hvert år på landsskytterstevnet.

 

Det er ikke meningen at det skal bli spon etter hylsene.

Synes avtrekket på STR er meget enkel å demontere å montere igjen. Alt av pinner trenger bare en liten dytt så kommer de ut og ingen fjærer som står i spenn. Eneste jeg ikke tar ut er avtrekkerhaken. Jeg fjerner bare den øverste pinnen og lar den pinnen som holder fjæra på plass stå, så vipper jeg den bakover. Alt det andre kommer ut veldig enkelt og er gjort på noen minutter.

 

Forøvrig så fikk jeg også spon i min STR og to riper på hylsene i bakkant. Eneste jeg har gjort er å ta en smergel og finpusse litt under kantene på magasinet. Kom vel fram til at ripene passet perfekt med mellomrommet toppen av magasinet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...