Jump to content

Hjelp til nybegynner ang hylser.


Dusty

Recommended Posts

Heisann.

 

Har nå sitti å lest gjennom x antall sider på nettet og en del i ladeboken (utg 4, utg 6 er på vei i posten) for å finne ut riktig fremgangsmåte når man har en del forskjellige hylser.

Alle hylsene mine er engangs skutte, det er fabrikkammo og hylsene er satt tilbake i ammoboksen sin etter skudd. Så hylsene er ikke blandet på noen måte. Det har seg slik at jeg har vel rundt 120 normahylser, 60 remingtonhylser, 60 federal hylser og noen få Barnes hylser. alt i .243win

 

Skal i hovedsak begynne å lade med 2 forskjellige kuler, Nosler Partition 85gr og Nosler BT i 70gr og lurer på hva pokker jeg skal gjøre for å lade riktig mengde krutt i de forskjellige hylsene.

Skal jeg veie de forskjellige hylsefabrikatene mot hverandre og så ha i mindre krutt tillsvarende "overvekten" på hylsene?

 

Så et annet spm:

Hva har forresten nikkeloverflate på hylsene å si? Er det bare slik at de blir blanke i stedet for messingfarga?

Link to comment
Share on other sites

Finn en ladning som virker OK i de tyngste hylsene. Prøv den så i de andre, dersom presisjonen er OK så bruk samme ladning i alle hylser. Sorter de etter fabrikat før du skyter. Sansynlighvis vil du ikke merke treffpunktvariasjon på 100-200 m.

Link to comment
Share on other sites

Så et annet spm:

Hva har forresten nikkeloverflate på hylsene å si? Er det bare slik at de blir blanke i stedet for messingfarga?

Grunnen til nikkelbelagte hylser er beskyttelse mot irring (20%), glattare hylser (10%) og gimmick/salgstriks (70%). 8)8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...