Jump to content

Arvet Hagle (Oslo) - Hva nå?


Rust

Recommended Posts

Jeg har arvet en hagle fra min bestefar.

1) Den er ikke registrert.

2) Jeg har ikke peiling på våpen (ennå).

3) Dersom den viser seg å være egnet for rypejakt, vil jeg prøve det.

 

Har prøvd å sette meg inn i reglene. Har etter samtale med mitt gamle lensmannskontor fått vite at jeg må henvende meg til Oslo, og at "de muligens praktiserer reglene noe annerledes".

Så - hvilke feller kan jeg tråkke i ved henvendelse til det beryktede "våpenkontoret" på Grønland????

 

Jeg hadde tenkt

1) Registrere hagla under våpenamnestiet.

2) Søke om å ha våpenet. Oppbevaring? (Kan den oppbevares hos en venn i et godkjennt skap?)

3) Ta jegerprøven

4) Jakt? Må jeg søke om å BRUKE våpenet på nytt da?

 

All hjelp mottas med stor takk - dette er virkelig en jungel av lover!

Link to comment
Share on other sites

Under §20 Erverv av våpen på grunnlag av arv/affeksjonsverdi i den nye våpenforskriften står det;

Søknad om tillatelse til å erverve og inneha inntil 3 rifler og/eller hagler kan gis til søker i rett opp- og nedadstigende slektslinje som ønsker å beholde omsøkte våpen som et minne etter arvelater, uten at vedkommende kan påvise annet behov for våpenet.

 

Hvis jeg har forstått paragrafen riktig (jeg misforstår ofte) så trenger du ikke jegerprøven for å overta våpenet.

Ring våpenkontoret og spør. Jeg har bare møtt på en ubehagelig person der, de andre som jeg har snakket med er hjelpsomme.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar, Nova! Dersom jeg registrerer våpenet , må jeg evt. senere søke om å bruke det til jakt - eller holder det å ta jegerprøve og betale lisens? (koster det noe å søke om "bruksendring" dersom jeg må det?)

 

R

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener arv av våpen faller utenom at du må ha jegerprøve eller betale for å bruke det på jakt. Dette er av affeksjonsverdi for deg, og skal holde med det. Men du må levere våpensøknad som alle andre, og hvis du har plettfri vandel, så skal det ikke bli noe problem å få overta den ene hagla.

 

Men som alle har fått med seg så står vi straks ovenfor nye lover og regler, som har blitt diskutert litt her inne. Så jeg garanterer ikke at dette går.

 

Men jeg ønsker deg lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Hvis du registrerer den som "affeksjonsverdi" er det ikke tilltatt å skyte med den mener jeg. Registrerte selv en gammel hagle over på meg nå til jakt og mener det var det som ble sagt om "affeksjonsverdi"

Uannsett ville jeg bare gått ned på våpenkontoret å hørt med de, har aldri hatt kontakt med våpenkontoret i Oslo men i andre deler av landet har jeg alltid blitt godt mottatt.

Link to comment
Share on other sites

..Men du må levere våpensøknad som alle andre, og hvis du har plettfri vandel, så skal det ikke bli noe problem å få overta den ene hagla....

 

Man trenger ikke "plettfri vandel" for å erhverve skytevåpen. Det har aldri vært nødvendig, er ikke nødvendig, og vil heller ikke bli nødvendig i de nye forskriftene.

 

Dette er bare en utbredt feiloppfattning blandt en del våpeneiere (og andre).

 

Grey Ghost

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...