Jump to content

Utstilling og Jaktprøver 2007/2008


vilma

Stiller du hunden din på utstilling/jaktprøve  

48 members have voted

  1. 1. Stiller du hunden din på utstilling/jaktprøve

    • ja
      29
    • nei
      19


Recommended Posts

Driver selv litt med hund og ser at noen tråder er prioriterte her, Hvorfor?

 

De tingene som Jaktprøver og Utstilling er jo ikke prioritert.

Mulig jeg har misforstått det med prioritering, men syntes det var rart at de trådene skal stå først.

 

Nå til saken, Har noen stilt hundene sine på prøver i høst? og hvordan ble resultatet?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har valp nå, og må vel prøve å få kommet i vegen på noe utstilling utpå våren. Ser fram til det, men er jo helt blå på det området! Vært med på utstilling én gang, da var jeg fem, og husker ingen ting fra det, sett bort fra mye gress, regn og gale folk :) Hihi..

 

Sånn by the way: Om noen har noen tips, og evn. har lyst til å veilede meg litt, så vær så god! :)

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg som har satt de som prioritert vilma. Grunnen er ganske enkelt at det er naturlig i hundedelen på et jaktforum at folk driver med prøver av ulike slag (enten det er fuglehundprøver, sporprøver eller andre typer prøver). Eller at man har bruk for ettersøksekvipasje.

 

Og for at den informasjone ikke skal forsvinne etterhvert som tråder blir laget så måtte jeg sette dem som prioritert. Hadde vi hatt en oppslagstavle så hadde de passet der, men det har vi ikke.

 

Håper det var svar nok vilma?

Link to comment
Share on other sites

De tingene som Jaktprøver og Utstilling er jo ikke prioritert.

Mulig jeg har misforstått det med prioritering, men syntes det var rart at de trådene skal stå først.

Hos oss er viktig informasjon som bør være lett tilgjengelig for brukerne høyt prioritert.

Tar du en titt i de andre undergruppene, så ser du at vi har satt terminlister til jaktskyting, jakttider og lover og regler "sticky" på samme måte som terminlista på jaktprøver og utstilling etc.

 

Men egentlig har du rett.. jeg prioriterer å jakte med bikkja mi, fremfor å heise'n avgårde på jaktprøver. :wink:

Link to comment
Share on other sites

"Pilla" kan sikkert "klistre" (prioritere) NKK's Terminliste for utstillinger i 2008.....

 

Som Vilma synes jeg dette er viktig....Utstillinger og Prøver. Dette for enten å opprettholde en allerede god rase, forbedre en rase, fremme en ny rase osv osv.

 

Dessuten er det vanvittig moro, treffe kjente og nye fjes..... Utveksle erfaringer, prate sjiit :lol: og ha det hyggelig. :wink:

 

For å gjøre det mer oversiktlig har jeg lagt utstillingsoversikten HER

 

jaktlykke, moderator.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg stiller mye på jaktprøver og har som regel mellom 15-30 starter i løpet av sesongen, både høst og vinter. Det er ett veldig godt og sosialt miljø rundt prøvene og vi er en gjeng som deltar på de fleste prøvene i sør og øst norge(fuglehundprøver)

Samtlige fuglehunder jeg har hatt har vært jaktpremiert og alle utenom 1 har hatt 1. i kvalitetsklassene.

Det blir litt utstilling også, men som regel ikke før bikkja har blitt jaktpremiert. Jeg håper att dattera mi på 12 vil stille ut og jobber med å "pense" henne inn på det.

 

Jaktprøver er pr.dagsdato det beste(og eneste) redskap vi har for å plukke ut de bikkjene som egner seg for avl, og det er jo nettopp det som har vært-og er-,jaktprøvenes hovedmisjon.

 

Denne høsten har ikke akkurat vært av de store på prøvefronten for min del. Jeg har en hund som går i VK men han har en tendens til å være litt for opphengt i makker. Derfor starter jeg ikke så ofte med ham. Satser på de siste vinterprøvene med ungbikkja som nå er 9 mnd, så får vi se hva det blir til. Mitt inntrykk er at han tegner til å bli en god hund og ble nummer 3 i uk på klubbmesterskap 7 mnd gammel.

Det kan bli en spennende vinter :D

Link to comment
Share on other sites

Flyttet fra prioritetstråd om oversikt over prøver mm

Jommen er du flink Helga-Mari. Nå prater vi samme språk. Dette blir en flott veiviser jeg vil bruke for å finne de rette prøvene/utstillingene.

Får en ny valp om en uke, så da er det på han igjen med blodspor og valpekurs. Tror nok jeg skal ta med Bøjentans Knall-kule Ulla til Hordaland og konkurere litt på blodspor. he he.

Jeg tok å flyttet svaret ditt vilma fra "prioritetstråden" da den ikke skal skrives i. Håper det er OK :D

 

Det hadde vært knallkjekt om du tok turen vestover og konkurrerte litt på blodspor her; kanskje jeg går som aspirantdommer på deg (blir ferdig utdannet til våren) :D

Link to comment
Share on other sites

Har vært på utstilling med dachsen og fått 2 x 1 premie og 1 hp selv om bikkja er ca 13 kg, i rasestandarden står det tydelig at de ikke skal være over 9.

Så dette og alt det andre man hører og ser om andre raser, gjør at jeg har mista troen på utstillinger og de premiene man får der.

Utstilling er en sport som har ødelagt alt for mange hunderaser :evil:

Sånn nå har jeg sikkert fått fyr på diskusjonen :twisted::lol:

Link to comment
Share on other sites

Utstilling blir det stort sett bare en gang med hver hund...bare for å få premieringen så man kan starte på jaktprøve.

Synes det er mildest talt er gørr kjedelig.

 

Jaktprøve starter jeg på, men det blir sjelden. Den lille fritiden jeg har blir det til at man tar med børsa og går på jakt.

Blir for stusselig å gå rundt i skogen uten noe å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt i en annen tråd på "SLUTTSTYKKET.COM har min strihårete dachs Kløyvfallets Agresso blitt kronet med titlen Norsk og Svensk jakt(drev)champion i en alder av snart 11 år.

 

Han kommer fra meget sterke jaktlinjer og har tidligere vært en skikkelig hard jakthund som ikke ga seg etter første timen. Det er i de senere år han har moderet seg til å kunne stille på prøve.

 

I tillegg har jeg stillt ungtispa mi Hissmovallens Unique Jippi på en jaktprøve og på denne jaktprøven ble resultatet en 2 pr. hun er uerfaren og selv om hun jager til full tid, er losføringen glissen og avslører at det er ett par turer til før hun "slipper seg løs".

 

Planen er å parre disse to for de representerer to sterke drevlinjer som ikke ligger i nærheten (innavlsgrad) av hverandre og det trenger jaktdachsen i dag, for det har vært blitt litt for mye avl på enkelte individer og da møter seg sjøl i døra etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Utstilling og jaktprøve er jo ikke noe som ødelegger hunderasene, det er jo stikk motsatt. Skal vi ha skikkelig avlsmatriale, så må det til.

Desverre er det ikke slik for alle raser :?:(

Intensjonene er bra, men når de ikke holder seg til rasestandarden, så går det ræva :evil:

 

Men om det hadde vært krav til f.eks. 1 premie på jaktprøve før en kunne få utstillings champion tittel, da hadde jeg vært enig.

 

Jeg tenker nå spesielt på hihundrasene, før var det sånn.

Men det kravet fikk terrierforbundet fjernet, så nå får hunder som ikke klarer å komme seg gjennom ett kunsthi, uts. champ. tittel.

 

Dette har ført til at man har en masse hunder som er alt for store og uten den rette skarpheten som kreves for en god hihund.

Link to comment
Share on other sites

Har alltid stilt mine hunder på utstilling og jaktprøver.

Det er eneste måten som er sikker slik at vi kan få videreført de rette gener innen jakt og eksteriør.

Nå er ikke alle dommere perfekt men det er ikke vi hundeiere (myrsniper) heller.

En tidligere hund Irsksetter ble dømt utypisk for rasen av en dommer. Samme hunden fikk BIM på neste utstilling. Det at den første dommeren ikke likte kraftige hunder med muskler var årsaken til hans standpunkt.

Slike ting har vi mange eksempler på, men i det store å hele så er utstillinger og jaktprøver den eneste farbare veien til artypiske og gode jakt hunder.

 

Nåværende hund er ikke jaktprøvet, og det er synd å skam. :( Det henger en haug med HP og CK på veggen.

Link to comment
Share on other sites

Har alltid stilt mine hunder på utstilling og jaktprøver.

Det er eneste måten som er sikker slik at vi kan få videreført de rette gener innen jakt og eksteriør.

Nå er ikke alle dommere perfekt men det er ikke vi hundeiere (myrsniper) heller.

En tidligere hund Irsksetter ble dømt utypisk for rasen av en dommer. Samme hunden fikk BIM på neste utstilling. Det at den første dommeren ikke likte kraftige hunder med muskler var årsaken til hans standpunkt.

Slike ting har vi mange eksempler på, men i det store å hele så er utstillinger og jaktprøver den eneste farbare veien til artypiske og gode jakt hunder.

 

Nåværende hund er ikke jaktprøvet, og det er synd å skam. :( Det henger en haug med HP og CK på veggen.

 

Er så enig med deg jmonsen og som deg stiller jeg mine hunder på uts, jakt og sporprøver.

For meg som oppdretter syntes jeg det er det viktig å kunne vise hva som bor i hundene jeg andvender i avel.

Siden det er jakt hunder jeg holder på med så avler kun på jakt og utst premierte hunder. Untaket er eks om jeg bruker en hanhund fra utlandet for å få inn nytt blod, men da skal tispa være godt premiert på jakt.

(Desuten er det å gå på en jakt prøve utrolig spennede,like morro som å jakte egenlig. Spenninga kan være vel så høy som en vanlig jakt dag :lol:)

Vi har jo og på alle våre raser, en standar som forteller åssen hunden bør være bygd for å være rasetypisk. For å dokumuntere det så er utstillig viktig. Ja, detr er ofte mye rar dømming, men som du skriver alle dommere er ikke perfekte. Husk også at en hund som får 2 pr på uts er en GOD representant for rasen :P

Så igjen, still hundene deres på jakt,spor prøve og utst så kan vi få litt mer avlsmatriale å jobbe med. Spesielt viktig for oss som har hunder der det ikke er så mange å velge på for rasen er liten.

 

M

Link to comment
Share on other sites

Er helt enig i at teoretisk sett, er utstilling og jaktprøver er den beste måten å sortere ut de "beste" hundene på, men når det ikke er sånn i praksis, så blir det jo helt feil.

Dette gjelder selvsagt ikke alle raser, for noen raser fungerer det utmerket :!:

 

Det jeg mener er at det burde være krav til brukspremiering, før man kunne få utstillings championat for alle jakt/brukshunder.

 

Tenker da spesielt på hihunder som f.eks Foxterrier. I ett kunsthi er det ett såkalt nåløye som hundene må komme seg gjennom. Dette nåløyet er 15x17 cm og dermed vil ikke for store hunder komme gjennom og blir heller ikke premiert.

Når jeg hører om foxterrier som er 10-12-14 :shock: kg og har utstillings championat, så er det jo noe som er helt galt her.

Rasestandarden sier at hannhunder skal være max 8,2 kg :!:

Utrolig nok så var det terrier forbundet som fikk fjernet kravet om brukspremiering, det var nemlig krav før, men det er utstilling som er sporten og titler gir mer penger i kassen :?

Link to comment
Share on other sites

Her er Foxterier inne på et av de sykdomstegnene som rår i noen hundemiljøer, og dessverre så har NKK organisasjonen ikke klart å stoppe dette.

Det burde være et ufravikelig krav at alle jakthundraser skulle være bruks premiert før de ble tildelt Cert.

Slik vi ser det idag blir en rekke utstillings (primadonnaer) tildelt høye premier, men hundens bruks egenskap er tilnærmelsesvis fraværende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en jakthundrase som pr. def. er stående fuglehund. Skulle vi hatt krav om jaktpremiering på denne rasen ville det ikke blitt rare greiene da rasen ikke stiller fugl i særlig grad. Den er derimot en vannapportør og ypperlig sporhund på klauvvilt. Den hører mer hjemme blant retrieverne i arbeidsmåte enn de stående fuglehundene.

 

Rasens hjemland Nederland samt Norge og Danmark unntar kravene om jaktpremiering for å få championat mens Sverige har krav om det (det raser en stooor debatt om dette i Sverige). Det finnes ikke èn eneste svensk utstillingschampion av de 500 bikkjene der borte, og det sier vel litt om at rasen ikke egner seg til det som det kreves av den for å få championatet... mens det er haugesvis av viltsporchampions. Svenskene er såvidt begynt å trene med rasen for å se om de vil klare kravene som stilles. Når det gjelder ettersøksgrener, vannapport og slepespor går det fint men så er det dette med reis av fugl og stand da... noen har det i seg men langt de fleste er ikke interessert nok i fugl.

 

Så jeg er ikke udelt JA til brukspremiering nei.

Link to comment
Share on other sites

Nå blir det ikke rett vis alle raser innen en hundegruppe skal kjemmes med samme kammen. Det hadde for mange raser vært bedre med en ren brukshunds prøve enn det renne konkurranse jaget som finnes i noen av hundemiljøne. Jeg har erfart hvor galt det kan bli når en kommer i kontakt med ekstremistene innen disse miljøene. Ved innføring av ettersøkhund kravet, stilte jeg min 9 måneder gamle springer i en sporhund konkurranse arrangert av Dachs hund klubben.

Vi fullførte løypen på 600m raskt og effektivt, stor ble skuffelsen a dommen kom. Ingen premiering da søket går for fort. Jeg forsto det ikke da og gjør det fremdeles ikke, at ti minutters jobb på flat skogsbund skulle stryke hunden fra en bruks prøve.

Men jeg mener bestemt at en hund skal ha dokumenterte kvaliteter innen sitt arbeids område før den kan tildeleles premiering cert.

Kan nevnes som eksempler; Aportbevis. Godkjent sporhund blodspor, godkjent ferskspor prøve.

 

Men eksteriør og bruks testing er den eneste farbare veien vis vi ønsker hunder av god kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Har i 2007 hatt mye kjekt arbeid med Svart hund tispa mi Donna.

Ho blei født 05-10-2006 og eg begynte å trene med tanke på blodspor prøven i april 2007. Då var ho blitt 6 mnd. Trente jevnt og trutt i fire mnd, gjekk blod spor prøve 04-08-2007 og fekk 2 premie :). 17-8-2007 gjekk me fersk spor prøve og blei bedømt til 8 poeng og dermed bestått. Godkjentettersøkshund. :D

Så kom hjorte jakten der Donna var med på tre av hjortene eg felte.

11-11-2007 reiste me til gol på utstilling og fekk 1.JK 1.JKK HP .

Meldte ho så opp til jakt prøve bandhund, som me gjekk den 28-12-2007. Er spent på resultatet av den, men eg trur det gjekk ganske bra. Hadde ute 7 hjorter under prøven og ho blei prøvd i alle momentene.

Målet for 2008 er å stille på fleire utstillinger og jakt prøver, samt å bruke ho mykje meir på jakt til høsten.

 

Svein

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...